רוזנים מגרמניה מגייסים בת"א חוב לנדל"ן שהיה בהקפאת הליכים

חברת הנדל"ן AAC של הרוזן והרוזנת ארקו מייעדת 33 מיליון דולר, כשליש מכספי הנפקת האג"ח המתוכננת, לטובת פירעון חובות על נכסים שנקלעו לקשיים

הרוזן ריפרנד קאונט ארקו והרוזנת מריה ביאטריס ארקו / צילומים: אתר החברה
הרוזן ריפרנד קאונט ארקו והרוזנת מריה ביאטריס ארקו / צילומים: אתר החברה

גל הנפקות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות בבורסה בתל-אביב לא נפסק, ואחרי קרוב ל-30 חברות, שמוחזקות ברובן על ידי בעלי שליטה יהודים, כעת מגיעה לשוק חברת איי.איי.סי (AAC) של משפחת האצולה של הרוזן ריפרנד קאונט ארקו (Arco Count Riprand), ובת זוגו, הרוזנת מריה ביאטריס ארקו (Maria Beatrice Countess Arco), שמעוניינת לגייס בבורסה כ-350 מיליון שקל (כ-100 מיליון דולר).

החברה המונפקת צפויה לכלול כמה מנכסיה המניבים של קבוצת איי.איי.סי, בעיקר משרדים, פארקי עסקים ומרכזים מסחריים, הממוקמים בקרולינה הצפונית והדרומית שבארה"ב.

מטיוטת התשקיף עולה כי כשליש כספי ההנפקה (כ-33 מיליון דולר) מיועד לפירעון חוב בגין נכסים שנכנסו בעבר להליך צ'פטר 11 (הקפאת הליכים לקראת פשיטת רגל) בארה"ב - מתוכם כ-19 מיליון דולר לפירעון הלוואות על שני נכסים וכ-14 מיליון דולר עבור קרקע. כ-20 מיליון דולר נוספים מתמורת ההנפקה מייעדת איי.איי.סי (American Asset Corporation) לרכישת החזקות מיעוט של שותפים בנכסים.

הלוואות מבנק אוף אמריקה

טיוטת התשקיף חושפת כי במארס 2012 ביצעה קבוצת איי.איי.סי הליך צ'פטר 11 לצורך הארכת מועד פירעון החוב - הליך שאותו מגדירה החברה כהליך רה-ארגון יזום, וזאת בנוגע לכמה קרקעות שעבורן לקחה הלוואות בנייה (Construction Loans) מבנק אוף אמריקה לפני פרוץ המשבר הכלכלי של 2008, שמועד פירעונן הסופי היה 2013.

באיי.איי.סי מסבירים כי בעקבות המשבר לא מומשו תוכניות הבנייה על הקרקעות - מה שהקשה עליה לבצע מימון מחדש להלוואות - וכי היא "בחרה שלא לנהל מו"מ מול הבנק להפחתת החוב, שכן היא האמינה שיהיה ביכולתה להחזיר את החוב במלואו, אם יוארך מועד הפירעון הסופי".

באישור בית משפט שניתן במאי 2013, הוארך מועד הפירעון הסופי של הלוואות אלה בחמש שנים ובוצע מימון מחדש לכל ההלוואות הקשורות להליך זה, למעט שלושה נכסים - שניים מהם (Whitehall Corporate Center ו-Alston Land) כלולים בחברה המונפקת, ועוד קרקע (Brier Creek Land) שתירכש מתמורת כספי ההנפקה, כשהחוב בגין השלושה עומד על כ-19 מיליון דולר, ומועד הפירעון שלו הוא בתחילת אפריל 2018.

באיי.איי.סי מדגישים בעניין נכסים אלה כי "עם השלמת ההנפקה, ייפרעו החוב הנותר הפנימי והחוב הנותר החיצוני, ובכך ייפרעו כל החובות שנותרו בקבוצת איי.איי.סי נשוא הליך הרה-הארגון היזום". ההערכה של איי.איי.סי היא כי "להליך הרה-ארגון היזום לא צפויה השפעה מהותית על פעילות החברה".

את ההנפקה מובילה אוורטס חיתום, הנמצאת בבעלות צמד היועצים רפי ליפא וגל עמית ומנכ"ל פועלים אי.בי.אי לשעבר ארז גולדשמידט.

מפרטי התשקיף עולה כי הרוזן ריפרנד ארקו (62), המנכ"ל והמייסד של איי.איי.סי, נולד במינכן, מחזיק בתואר שני בהנדסה וארכיטקטורה, ונוסף על קבוצת איי.איי.סי, הוא מחזיק בחברות מסחריות נוספות בגרמניה, אוסטריה וצ'כיה בתחומי עיסוק שונים. אשתו הרוזנת מריה ביאטריס ארקו (63) מחזיקה בדוקטורט בכלכלה ומכהנת כסגנית נשיא קבוצת איי.איי.סי. מאז שהוקמה איי.איי.סי ב-1986, היא היתה מעורבת בפרויקטים שונים בהיקף כולל של כ-1.5 מיליארד דולר.

עוד חושפת טיוטת התשקיף כי קבוצת איי.איי.סי תעניק לחברה המונפקת שירותי ניהול תמורת 750 אלף דולר עד 1.25 מיליון דולר, בהתאם לשווי נכסי החברה, נוסף על אחוז מסוים מהכנסות הנכסים, או סכום קבוע בהתאם לשטח הנכסים. נוסף על כך, תשלם החברה לקבוצה עמלות בגין שוכרים חדשים בנכסים, בגין שירותי מימון ובגין שירותי פיקוח.

מדוחות תמציתיים מאוחדים פרופורמה עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הכנסות החברה המונפקת עלו בכ-3% ל-54 מיליון דולר, ולאחר רווחי שערוך הרווח הנקי קפץ ב-180% ל-25.5 מיליון דולר.