הלהיט הבא ברשת: חתול את'ריום - במחיר של 100 אלף דולר

פספסתם את הזינוק של הביטקוין? המשחק החדש CryptoKitties, שמבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, מאפשר לכם להשקיע ביצור פרוותי נדיר שלא קיים ■ אחד המייסדים, ברייס בלאדון, בראיון ל"גלובס": "אם אתה רוצה לדבר עם אנשים רגילים, דבר בשפה רגילה. חתולים הם השפה הרגילה של האינטרנט"

CryptoKitties / צילום מסך
CryptoKitties / צילום מסך

אם חשבתם שהזינוק המטאורי של הביטקוין מוזר, נמצאה התופעה שעוקפת אותו בסיבוב, מגרגרת ומשמיעה מיאו. בשבועיים האחרונים עלה לגדולה להיט הגיימינג הכי מפתיע של 2017: משחק בשם CryptoKitties, שכמו המטבעות הווירטואליים מבוסס על רשת בלוקצ'יין, אבל במקום מטבעות מאפשר לסחור בחתולים מאוירים. המשחק צמח במהירות מסחררת, ממאות עסקאות ביום בסוף נובמבר לעשרות אלפי עסקאות בימים האחרונים, ובשבוע האחרון ארבעה חתולים "נדירים" נמכרו ביותר מ-100 אלף דולר כל אחד. לו רק אוסף הפוגים שלי היה מניב תשואה כזו.

המשחק, שהושק רשמית רק ב-28 בנובמבר, מרכז כיום את היקף העסקאות הגדול ביותר ברשת הבלוקצ'יין אית'ריום - 25% מהן ליתר דיוק - תוך שהוא עוקף את פלטפורמת המסחר העיקרית של מטבע האית'ר ומאט את כל המערכת. היום יש בפלטפורמה יותר מ-100 אלף חתלתולים, שנמכרו או הורבעו בעסקאות שהיקפן גדול מ-12 מיליון דולר. "ידענו שזה יצליח, לא ידענו שזה יצליח כל-כך מהר", אומר ל"גלובס" ברייס בלאדון, מייסד-שותף של המשחק. הוא וחבריו, קבוצת מפתחים מוונקובר שבקנדה המכונה Axiom Zen, בסך הכל רצו להנגיש את טכנולוגיית הבלוקצ'יין להמונים בעידן שבו מילים כמו ICO וביטקוין משתלטות על השיח הציבורי, ובטעות יצא להם להיט.

בפשטות, המשחק מציע לקנות, למכור ולהרביע חתולים דיגיטליים בעולם ממוחשב שבו אין שני חתולים זהים. כל חתול מורכב מקוד (גנום) של 256 סימנים וכל צמד - בלי הגבלת מגדר - מסוגל להביא לעולם הדיגיטלי חתלתול חדש בעל גנום ייחודי שמורכב משילוב שתי שורות הקוד של הוריו. הקוד מגדיר לחתול מאפיינים פיזיולוגים כמו צבע, סוג שפם, תבנית פרווה, וזמן ההתאוששות שהוא זקוק לו בין לידה ולידה. "הביקוש לתכונה מסוימת מונע על ידי דרישת המשתמשים ומחסור כלכלי", מציין בלאדון.

איך המשחק הצליח כל-כך? ובכן, קודם כל הוא לא קורא לחתול בשמו. אתר המשחק נמנע במודע מלהציג את חזון הבלוקצ'יין בקדמת הבמה, אותה טכנולוגיה שרוב האנשים לא מבינים מה היא בכלל אומרת או שאיבדו עניין באמצע ההסבר. במקום זה אנו מקבלים חתולים חמודים בצבעי פסטל עם שפמים מפוארים ועיניים בולטות, שנושאים ביוגרפיה יצירתית כמו "צאצא ישיר של מרי אנטואנט", או "אוהב להאזין לאייס אוף בייס בזמן הטיפוח". "רוב הפרויקטים בבלוקצ'יין נשארים ברמת הקונספט, או שהישימות שלהם אזוטרית", אומר בלאדון, אבל CryptoKitties הוא פשוט: צריך לאסוף ולגדל חתולים דיגיטליים".

- למה דווקא חתולים?

"אם אתה רוצה לדבר עם אנשים רגילים, דבר בשפה רגילה. חתולים הם השפה הרגילה של האינטרנט".

"חשבנו שימכרו חתול בדולר"

כל אינטראקציה - מכירה, הרבעה והולדה - נושאת תג מחיר שנקבע בידי הצדדים בעסקה. כך למשל החתול הג'ינג'י Kitty #219540, שמאמין שהעולם שטוח, מוצע למכירה תמורת 5.3 אית'ר (כ-2,200 דולר). מחיר ממוצע של חתול עומד על שברירי את'ר שמסתכמים בכ-110 דולר, והיקרים ביותר נמכרים תמורת 100 אלף אית'ר (42 מיליון דולר). החתול "ג'נסיס" הביא לבעליו את ההון הרב ביותר, ב-114 אלף דולר. אם תהיתם איך יכול להיות שביטקוין אחד שווה 17 אלף דולר, הנה כמה חתולים שיתנו דוגמה מצלצלת על הסובייקטיביות של ערך. המפתחים אמרו לאתר Motherboard שגם הם מופתעים מהמספרים: "הם מטורפים, חשבנו שימכרו חתול בדולר".

מלבד החתולים שנוצרים על ידי הבעלים, המערכת עצמה תייצר עד נובמבר 2018 חתול חדש בכל 15 דקות. אלו חתולים מיוחדים ללא הורים, המכונים Gen 0 ויכולים להכניס למאגר גנים חדשים. מחירם נקבע על בסיס ממוצע חמש העסקאות האחרונות ובתוספת 50%. אז החתול מוצע במכירה פומבית, ואם אין לו דורשים במחיר הראשוני, הוא יורד בהדרגה עד שמי מהמשתתפים מוכן לרכוש אותו במחיר הנקוב.

כל התשלומים נעשים במטבע וירטואלי, שממנו גובה Axiom Zen עמלה של 3.75%. בחברה מקווים לפתח את הממשק גם לתמיכה בתשלומים באמצעות מטבע פיאט (מטבע מגובה מדינה) במהלך השנה הבאה. העמלה שאקסיום גובה היא לא על שירותי התשלום, אלא על הזכות לקחת חלק במשחק. רק הצדדים שמנהלים את המשא ומתן אחראים על השלמת העסקה, אין שום מתווך כמו פייפאל או כל חברת סליקת תשלומים אחרת.

איך התשלומים מתבצעים בין האספנים ללא גורם מתווך? זוהי בדיוק יתרונה של פלטפורמת הבלוקצ'יין. הטכנולוגיה שמאפשרת ניהול מאובטח, מוצפן ומבוזר של בסיס נתונים. מעין יומן רישום שמתעד את כל מה שמתרחש על המערכת. זה יכול להיות ניהול כסף, מלאי מחסנים, או חתולים. בבלוקצ'יין הנתונים לא מרוכזים במחשב אחד מרכזי, כמו למשל בנק שמנהל חשבונות כספיים, אלא "רצים" במקביל על מחשבי כל המשתמשים, ומתעדכנים אצל כולם בו בזמן.

השקיפות והמידיות הזו מייצרים רמת אבטחה גבוהה, והאנשים שמפקחים על המערכת ומאמתים את נכונותה מתוגמלים על ידה. הבלוקצ'יין של אית'ריום (האית'ר הוא המטבע במערכת) מכיל גם את רעיון ה"חוזים החכמים", חוזים דיגיטליים שיודעים לאכוף את עצמם ולוודא שמי שאמר שיעשה משהו אכן עושה זאת. כך, בלי ששמו לב, משתמשים השחקנים ב-CryptoKitties בחוזים חכמים.

הלהיט CryptoKitties צובר תאוצה
 הלהיט CryptoKitties צובר תאוצה

"לשכנע את הסבים והסבתות"

מאחורי הרוח השובבית, CryptoKitties מפיח לחיים את עקרונות הבלוקצ'יין ומאפשר התנסות ישירה עם הטכנולוגיה. העובדה שאין שני חתולים זהים במשחק, ורק לבעל החתול יש גישה אליו, מצליח לדמות את החוויה של בעלות וירטואלית מאובטחת על מוצר יחיד וייחודי. המשחק גם מציג כלכלה מבוזרת ומבוססת קוד, המסוגלת להגן על עצמה מפני כשלי שוק. זאת באמצעות הרצף הגנטי של כל חתול: 256 סימנים, שמייצגים תכונות נדירות יותר ונדירות פחות, מייצרים תחושה של מחסור ובעקבות זאת גם תפיסה של ערך. באותו אופן העובדה שחתול צריך "להתקרר" בין לידה ללידה - לעיתים אף שבוע - מרסנת את כלכלת הרבעת החתולים ומייצרת ציפייה.

דבר נוסף ש-CryptoKitties עושה הוא להראות כי ניתן להשתמש בבלוקצ'יין מבלי לייצר בכלל מטבעות או אסימונים, שעשויים להרתיע אנשים מלהיעזר בטכנולוגיה. "זה יהיה ניצחון עבורנו אם נשכנע את הסבים, הסבתות, האחיינים שלנו והחברים להתעסק בטכנולוגיה הזו ולקשר אליה רגשות חיוביים", כתב בני ג'יאנג (Giang), ממייסדי אקסיום זן, בפוסט ב-Hacker Noon עם השקת המשחק. נראה שהם עומדים במשימה: לפי החברה, רובם של 150 אלף המשתמשים הרשומים במשחק חדשים בקהילת הבלוקצ'יין.

למרות כל החן, CryptoKitties מעלה שאלות מהותיות על גבולות הפלטפורמה והכיוון שאליה צועדת טכנולוגיית הבלוקצ'יין. העומס שנוצר על רשת האית'ריום הביא משתמשים ותיקים לזעוק ולנזוף באקסיום על פעילותה, ורק מדגיש את שבריריות הרשת שכבר זמן רב מנסה להתגבר, תוך ויכוחים עזים ופיצולים, על חוסר יכולתה להתמודד עם פעילות ערה. בחברת המשחקים מעודדים מפתחים חיצוניים לעזור לה להתגבר על הבעיה, וג'יאנג אף קרא למשחק "מבחן לחץ" שסופו צריך להיות אית'ריום משוכלל וחזק יותר ליישומים חדשים שעוד יבואו.

מיאו במאה אלף דולר
 מיאו במאה אלף דולר

באקסיום התייחסו גם להשוואה המתבקשת בין המשחק לאחד הטרנדים הבולטים בעולם המטבעות הווירטואליים - הנפקת מטבע (ICO), כלי פיננסי שסחף את 2017 בסערה, ובאמצעותו גייסו השנה סטארט-אפים יותר מ-3 מיליארד דולר מהציבור הרחב תמורת מטבע וירטואלי חדש וחזון. בחברה טוענים כי הם נמנעו לחלוטין משיטה זו, אף על פי שחתול הוא סוג של אסימון, משום שהם רצו להגיע לכל אדם ברחוב ובעיקר להתרחק מהשיטה שכבר הספיקה להזדהם בידי נוכלים וגנבים. בסופו של יום, הם שמו מוצר על השולחן - גם אם וירטואלי - שעומד מאחוריו מודל הכנסות בר-קיימא.

ואולם, המילה Crypto שהוצמדה לשם המשחק משכה אליה גם אנשים שמחפשים רק רווח מהיר, על רקע השנה המפוארת שעוברת על הבלוקצ'יין ונגזרותיו: אם הביטקוין זינק מתחילת השנה ב-1,300%, האת'ר עלה ב-5,300%. המצב הזה מסביר כיצד CryptoKitties הגיע למחוזות מוטרפים, שבו חתולים וירטואליים מוצעים למכירה במחירים כאלה. נכון שזה אינו המשחק הראשון שמצליח לגרום לציבור שלם לפתוח ארנקים, אבל העניין העצום סביב המטבעות הווירטואליים מעלה את האפשרות שההתנהלות הזאת מצביעה על עלייתו של כלי השקעה ספקולטיבי חדש. תיק השקעות חתלתולי.

לאקסיום זה לא ממש מפריע. הם בסך הכל רוצים לפתח את המשחק, אולי לאפשר לחתולים להילחם אחד בשני או להוסיף להם פיצ'רים שישדרגו את חייהם הפרוותיים. לעומתם המשתתפים שמסכנים אלפי דולרים, מתוך התלהבות, שאיפות פיננסיות או רכיבה על הטרנד, עלולים לגלות שהם נשרטו בגדול.