רפורמה בתחבורה הציבורית: הרב-קו ייכנס למוניות השירות

שר התחבורה ישראל כץ: "מוניות השירות יהיו חלק ממערך התחבורה הציבורית של מדינת ישראל - גם בשבת" ■ הנסיעה במנהרות הכרמל תוזל

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

"מוניות השירות נכנסות למערך התחבורה של מדינת ישראל", כך אמר הבוקר שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, במסיבת עיתונאים שכינס. דבריו מתייחסים להפשרת הרפורמה בתחום מוניות השירות, שתכלול תוספת של אלפי מוניות ואת כיבוד כרטיסי הנסיעה היומיים/שבועיים/חודשיים (רב-קו) גם בנסיעה במוניות השירות. וזאת, במהלך שמהווה מעין כניסה בדלת האחורית לקיומה של תחבורה ציבורית גם בשבת, כפי שמתיר היום החוק למוניות השירות לפעול. יצויין, כי נהגי מוניות השירות צפויים להתנגד למהלכים של השר בדיונים שיתקיימו בכנסת על הרפורמה.

לא בטוח כיצד יתקדם המהלך הזה על רקע חוק המרכולים, שנדון עכשיו בכנסת, והאם הוא ישמור על הסטטוס קוו או שיוביל למאבק חדש על השבת. "לא נשנה את הקיים כיום. נאפשר למי שזקוק בסופי שבוע לתחבורה ציבורית לקבל מגוון אפשרויות רחב. בלי לפגוע בסטטוס קוו במסגרת הכללים הקיימים", אמר כ"ץ בניסיון לרקוד על שתי החתונות - של הציבור החילוני שמשווע לתחבורה ציבורית בשבת ולציבור הדתי שמתנגד לכך.

כינוס מסיבת העיתונאים נעשה במהלך חפוז, שנדמה שהושפע גם ממהלך הבזק של הפחתת המכסים של שר האוצר משה כחלון מוקדם יותר השבוע. עם פתיחת מסיבת העיתונאים אמרכ"ץ כי לבשורותיו "אין קשר לבחירות או לקואליציה. התחלנו את נושא מוניות השירות עוד לפני הבחירות הקודמות. מה שהיינו צריכים להשלים כדי לבשר על המהלך היום הוא התיאום עם משרדי האוצר והמשפטים".

הרפורמה הזו אמורה להתרחש במהלך 2018 במסגרת התקציב הנוכחי של המשרד כשהיא מוערכת ב-300 מיליון שקל. כ"ץ הזכיר כי ענף מוניות השירות הוקפא ב-2017 והוא כלל הורדה של כ-1,500 מוניות שירות מהכביש. כעת הציפייה היא לשלש את מספרן של מוניות השירות שעומד היום על 600-700. "הקפאה שמונעת תחרות לעולם לא מצליחה", אמר כ"ץ,"אולי המהלך הגן על מוניות השירות מפני מתחרים, אבל שירות האוטובוסים מולם הולך ומשתכלל".

מוניות השירות רשאיות לפעול בשבת ולא ברור איך יתמודד משרד התחבורה עם ההשלכות של גידול משמעותי בהיקף פעילותן בעידוד ובתמיכה ממשלתית. הרחבת מספרם בצורה דרמטית תעניק פתרון לציבור הנוסעים בסופי שבוע. עם זאת, כדי לשמור על הסטטוס קוו בסופי השבוע - לא ניתן יהיה לשלם באמצעות כרטיסי המנוי התקופתי שנרכש באמצעות רב-קו.

במוניות השירות שיצטרפו למהלך תותקן מערכת תיקוף, שעל בסיסה תיעשה ההתחשבנות בין הנהג לבין המדינה במקרה שבו הנוסעים ישלמו ברב-קו. משרד התחבורה יוציא בימים אלה מכרז למוניות שירות חדשות, כשמוניות קיימות שירצו להצטרף למהלך יעברו הסבה והתקנה של המערכת האמורה, כשהמדינה תסייע בהצטיידות עבור המוניות החדשות. המוניות יוכלו למכור כרטיסים לא מסובסדים למי שלא משלם עם רב-קו כלומר לנוסע מזדמן.

כ"ץ התייחס גם להמשך הניסוי "נעים לירוק". "סיכמנו עם האוצר שיהיה לזה מקום בתקציב הקרוב", אמר. התוכנית שמנסה להפחית את העומס בכבישים בודקת תמריצים לנהגים שידללו את הפקקים בכך שלא ייסעו במכוניתם בשעות העומס. מדובר כאמור בניסוי במסגרתו הרוויחו מאות הנהגים שנטלו בו חלק אלפי שקלים עד כה. יש לציין שמשרד התחבורה התנגדו בחריפות לניסויים האלה עד לאחרונה.

בנושא האוטובוסים התייחס כ"ץ למהלך שיאפשר עלייה מהדלת האחורית בכל האוטובסים באופן גורף. "זה יקל על הנוסעים ובעיקר על הנהגים, שכיום משמשים כקופאי, כפסיכולוג שעליו לצעוק ולהתעצבן. אין פלא שאנשים לא רוצים להתגייס לעבוד כנהגים".

אנשי המשרד נשאלו האם העיתוי קשור ללחץ של הכנסת ושל הממונה על ההגבלים העסקיים למצוא מתווה שיאפשר להרחיב את מערך הנסיעה השיתופית ולאור האיסור של אובר להפעיל את מנגנון אובר די ונייט שבו מתבצעות הסעות עם מכוניות פרטיות?

מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר השיבה: "תחבורה שיתופית מעלה את מקדם המילוי לפיו השאיפה היא שיותר אנשים ייסעו יחד. כאן המהלך שלנו מחבר בין אמצעי תחבורה שונים". לדבריה, "אובר היא לא תחבורה ציבורית, אלא נהיגה פיראטית ולא חוקית. הכלכלנים שלנו חישבו שנסיעה ללא רווח צריכה לעלות 2 שקלים לק"מ. אובר לא עונה על ההגדרה הזו".

סובסידיות תחבורה ציבורית
 סובסידיות תחבורה ציבורית