בית הנבחרים אישר את הפחתת המסים הגדולה של טראמפ

הצעת החוק תעבור בהמשך הערב להצבעה בסנאט ואז תהפוך לחוק ■ הפחתות המס יכנסו לתוקף בינואר אם יעברו בסנאט

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

בית הנבחרים אישר הערב (ג') את הצעת החוק להפחתת המסים הגדולה של דונלד טראמפ. בהמשך הערב תעבור הצעת החוק להצבעה בסנאט וגם שם היא צפויה לעבור, כך שעוד הלילה הפחתות המסים הגדולות של טראמפ יהפכו לחוק. על פי הפרסומים בארה"ב, בעוד כשבועיים יחתום הנשיא על החוק האז הפחתות המס יכנסו לתוקף. כלומר בחודש ינואר הקרוב.

הצעת החוק עברה ברוב של 227 לעומת 203 מתנגדים ובמרכזה הפחתת מס חברות, מבצע החזרת כספים לארה"ב תוך תשלום מס מופחת וחד פעמי. תוכנית הפחתת המסים היא הגדולה ביותר מאז 1986 והיא בסך הכל מוערכת ב-1.5 טריליון דולר. 

הכוונה בהפחתות המסים היא להאיץ את קצב הצמיחה בארה"ב באמצעות שני אלמנטים מרכזיים: הפחתת מס חברות והחזרה לארה"ב של כספים של חברות אמריקאיות ובאמצעות כך לייצר מקומות עבודה נוספים ולהאיץ את קצת הצמיחה. בכלי התקשורת בארה"ב מצטטים בכירים בחברות הטכנולוגיה הגדולות כאומרים שיעדיפו להחזיר רווחים שנצברו להם מחוץ לארה"ב ולשלם מס חד פעמי ובכך למנוע הסתבכות עתידית עם רשויות המס.

בקרב המתנגדים עולה טענה אחת מרכזית והיא שהפחתה אגרסיבית של מס החברות מ-35% ל-21% תביא באופן מיידי לחלוקת רווחים גדולה לבעלי המניות ולא תייצר השקעות נוספות וחדשות בפעילות ייצרנית ולכן, בפועל לא תשיג את הייעוד שלה ותחת זאת תשיג תוצאה הפוכה של הגדלת פערים בין בעלי ההון שייהנו מהדיבידנדים הגדולים לבין הציבור הרחב שאין לו הון מספיק לרכוש מניות ולקבל את אותם דיבידנדים.

כך או כך הכלכלנים חלוקים בדעותיהם על ההשפעות הצפויות של יישום התוכנית אך קונצנזוס ההערכות, בשלב זה, הוא שבשנתיים הראשונות אכן תהיה עלייה בהיקפי הדיבידנדים אולם לאחר מיכן הרצון לייצר ערך נוסף בפירמות יגדל כך שהכסף יחזור להשקעות בפירמות ומכאן ישורשר בחזרה לכלכלה.