"מתנה לחג" או "עושק עניים": טראמפ צפוי לאשר רפורמת המס

בעיות פרוצדורליות מחייבות הצבעה נוספת בית-הנבחרים, אבל הרפורמה במערכת המס האמריקאית היא כמעט עובדה מוגמרת, שתשנה חיי אזרחים רבים החל ב-2018 ■ ננסי פלוסי, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית-הנבחרים: "גניבה מונומנטלית" ■ יו"ר הבית, פול ראיין: "היום אנו מחזירים לאזרחים את כספם"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria

 

ובכן, לאחר שנים של מאמצים ותסכולים, עומד להתגשם היום (ד'), או לכל המאוחר מחר, חלום רפובליקאי ותיק: רפורמה במערכת המיסים שתיתן ביטוי לערכים הבסיסיים של המפלגה: כיווץ של הממשלה ע"י הקטנת הכנסותיה ממיסים; הורדה משמעותית של נטל המס מתאגידים ומהעשירון העליון בתקווה שגשם הנדבות הזה יטפטף למטה ויפרה את הכלכלה; והדובדבן מעל הקצפת: הורדת מס החברות מ-35% ל-21%, צעד שעשוי למשוך חברות והשקעות למשק האמריקאי, כפי שמצפים המחוקקים הרפובליקאים.

הצעת החוק הסופית - נוסח פשרה בין גרסאות הסנט ובית-הנבחרים - נתקלה אתמול בכמה מכשולים פרוצדורליים, לאחר שבית-הנבחרים אישר אותה ברוב קטן: 227 צירים הצביעו בעד, 203 הצביעו נגד. אף דמוקרט לא תמך בהצעת החוק, ולמתנגדים הצטרפו 11 רפובליקאים, כולם ממדינות גדולות עם רוב דמוקרטי, שיצאו מפסידות מהחוק החדש.

הסנט הצביע על הנוסח הסופי הבוקר (ד', שעון ישראל) לאחר ישיבה מרתונית שנמשכה כל הלילה. 51 סנטורים, כולם רפובליקאים, הצביעו בעד. 48 מחוקקים כולם דמוקרטים, הצביעו נגד. לא היו עריקות דרמטיות של הרגע האחרון וסגן הנשיא, מייקל פנס, לא הוזעק להצביע כדי להכריע במצב של תיק"ו. (הוא דחה לצורך זה את ביקורו בישראל ובמצרים, שעמד להתחיל היום).

המכשולים הפרוצדורליים היו שלושה סעיפים שמנוגדים לתקנות הפרלמנטריות של הסנט והם נוכשו בישיבתו הלילית. בית-הנבחרים ייאלץ אפוא להצביע שוב על הצעת ההחלטה המתוקנת (שזהה כמעט לחלוטין לקודמתה) במשך היום. ניצחון רפובליקאי בבית-הנבחרים מובטח, ואם הכל ייתנהל כשורה, מקווים הרפובליקאים להניח את את החוק החדש על שולחן הנשיא לחתימתו עוד היום, או לכל המאוחר מחר (ה').

מבחינות רבות, זה חוק מהפכני שכותש את אושיות החשיבה הכלכלית הליברלית. מחוקקים דמוקרטים וכלכלנים ליברליים שופכים עליו דליי מדמנה כבר שבועות רבים. הכלכלן הליברלי וחתן פרס נובל, פרופ' פול קרוגמן, כתב בטור ב"ניו יורק טיימס" בסוף נובמבר: "הליבה של הצעת החוק הזו היא העברת כספים מסיבית ממשפחות של המעמד הנמוך ומעמד הביניים לתאגידים ולבעלי עסקים. שיעורי המס התאגידיים יקוצצו בחדות בעוד שמשפחות מן השורה יספגו בסופו של דבר העלאות מס זעירות. כשלעצמן אלה העלאות כמעט זניחות, אך באופן מצרפי הן מהוות הכבדת נטל המס על כמעט שני שלישים ממשפחות מעמד הביניים".

ננסי פלוסי, ראש סיעת המיעוט הדמוקרטי בבית-הנבחרים, היתה פחות מעודנת, בנאום שנשאה אתמול בישיבה של הבית: "הונאת המיסים של המפלגה הרפבליקאית היא, פשוטו כמשמעו, גניבה מונומנטלית, גזל חצוף ממעמד הביניים האמריקאי ומכל אדם ששואף להגיע למעמד הזה... (תמיכה ב) הונאת המיסים הרפובליקאית אינה הצבעה בעד השקעה בצמיחה או ביצירת מקומות עבודה חדשים, אלא הצבעה ליצירת פלוטוקרטיה של קבע בארצנו".

אך פול ראיין, יו"ר בית-הנבחרים, שהוביל את מיזם המס הרפובליקאי מזה שנים, התקשה להסתיר את עליצותו. "זה אחד מהחוקים החשובים ביותר שקיבל הקונגרס מזה עשרות שנים", הוא אמר, בנאום בבית. "... לכל אותם אמריקאים, שנאבקים עם משכורת שנגמרת להם לפני שמגיעה החדשה - חבל ההצלה מגיע אליכם... זה יום טוב לעובדים ויום גדול לצמיחה כלכלית... היום אנו מחזירים לאזרחים את כספם".

האם אתה חושש מהיחס השלילי של הציבור להצעת החוק? - נשאל ראיין, זמן קצר לפני ההצבעה הראשונה. תשובתו: אין לי שום דאגות. אם אנשים מופיעים בטלוויזיה ואומרים דברים בלתי אמיתיים, ומסווים את דבריהם כעובדות, אז ברור שהצעת החוק תהיה בלתי פופולרית".

ואכן, הסקרים מראים שאזרחי ארה"ב מפנים עורפם בבוז לחוק המס. סקר חדש של CNN מצא, ש-55% מהאזרחים מתנגדים לחוק החדש, גידול של 10% בהשוואה לשיעור המתנגדים בנובמבר. שיעור התומכים: 33%. יתר על כן, שני שלישים מהנשאלים גורסים שהחוק החדש ייטיב עם העשירים יותר מאשר עם מעמד הביניים. 37% סבורים, שהמצב הכלכלי של משפחתם יורע בגלל החוק החדש.

החוק החדש אכן משקף את החשיבה הכלכלית של הרפובליקאים, למעט היבט חשוב אחד שלו: הוא יתרום כ-1.46 טריליון דולר לגרעון עד 2027, נתון שהיה מוציא רפובליקאים להפגנות רחוב לו התוספת הגרעונית הזו היתה מופקת ממיזם חקיקה דמוקרטי.

הרפובליקאים טוענים עתה, שהגרעון "שלהם" יכסה את עצמו בגלל התנופה הכלכלית שהטבות המס יתנו למשק, תנופה שתגדיל את ההכנסות הצפויות ממיסים. אבל רק כלכלנים מעטים מאמינים שכך יקרה. תחזית של הוועדה המשותפת למיסוי (Joint Committee on Taxation), גוף לא מפלגתי ליד הסנט, שמספק חוות דעת על יזמות חקיקה כלכליות, צופה שהדחיפה החזויה שיתנו קיצוצי המס למשק תניב לא יותר מ-407 מיליארד דולר לעשר השנים הבאות. המשמעות: החוק החדש יתרום יותר מטריליון דולר לגרעון עד 2017. הוועדה חוזה, שקיצוצי המס יגדילו את התמ"ג ב-0.8% לשנה בממוצע לאורך עשר השנים הבאות. האם זו כל התועלת שתפיק הכלכלה מהמיזם הענקי הזה?

אפשר לומר, שפלחים מסוימים בחברה האמריקאית יפיקו תועלת רבה יותר מהחברה כולה. בממוצע, יפחת נטל המס ב-1600 דולר לכל משלם מס, אך אלה שמשתכרים בין 308 אלף ל-733 אלף דולר בשנה ייהנו מהקיצוץ הגדול ביותר.

למשל: חשבון המס של משלמי מס ממעמד הביניים יקטן ב-900 דולר בשנה הקרובה, בהשוואה לחשבון שהיו מקבלים על פי החוק שהיה קיים עד עתה. אך אלה שהכנסותיהם 733 אלף דולר ויותר לשנה יחסכו כ-50 אלף דולר בחשבון המס הבא שלהם.

השורה התחתונה היא, שהטבות המס למשלמי המיסים, למעט בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר, יפקעו בתוך 10 שנים, בעוד שההטבות לתאגידים חרוטות בחוק לנצח. וכך, אך פי חישוב של המרכז למדיניות מס (Tax Policy Center), מוסד חשיבה בוושינגטון, ב-2027, 53% ממשלמי המס בארה"ב יראו עליה בחבויות המס שלהם.