יורוקום התגאתה בעסקת בעלי עניין שהובילה אותה לחקירה

מההתכתבויות בין יורוקום לבנקים עולה כי החברה התגאתה בפני הבנקים על עסקת בעלי העניין למכירת yes, שבגינה נפתחה חקירת רשות ני"ע

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

קבוצת יורוקום התגאתה בפני הבנקים על העסקה "שתפרה" למכירת yes לבזק, כך עולה מהמסמכים שהגישו אתמול (ד') הבנקים במסגרת בקשת הפירוק ליורוקום תקשורת, שבשליטת שאול אלוביץ'. המסמכים כוללים התכתבויות עם יורוקום תקשורת, בעלת השליטה בבזק, שבהם הבנקים מפעילים על החברה לחץ לפרוע את חובותיה.

באוקטובר 2016, במסגרת אחת ההתכתבויות עם בנק הפועלים, שדרש פתרון לבעיית החוב, ענתה יורוקום כי היא "עובדת מסביב לשעון על מנת לקדם עסקאות מהותיות לחברה, כדי לקדם פירעונות לבנקים ולשאר הנושים".

במכתב נותנת החברה כדוגמה את עסקת בעלי העניין למכירת yes: "יורוקום הוכיחה יכולת החזר גבוהה, ויכולת מצוינת לבצע עסקאות, והשיבה לבנקים במהלך השנים מאות מיליוני שקלים. כך, ביחס לעסקת yes, יורוקום הציגה הישגים בלתי רגילים, ותמורת העסקה שימשה כמקור משמעותי לפירעון החוב הבנקאי".

מדובר בעסקת בעלי עניין שבמסגרתה תמורת 50.2% מ-yes שילמה בזק ליורוקום סכום כולל של כמיליארד שקל - מתוכם 680 מיליון שקל עבור המניות וסכומים נוספים בעקבות הסדר מס ובכפוף לביצועים של yes. מדובר היה בעסקה שנויה במחלוקת, וביוני האחרון אף נפתחה חקירת רשות ני"ע בנושא, שהסתעפה בהמשך לנושאים נוספים. באחרונה המליצה הרשות על הגשת כתבי אישום כנגד אלוביץ' ובכירים נוספים בקבוצה.

התשלום בעסקת yes כלל כמה חלקים, אחד מהם הוא תשלום ששילמה בזק ליורוקום בגובה של 200 מיליון שקל. תשלום זה נבע מכך שהושג הסדר עם מס הכנסה, שלפיו בזק תוכל לנצל הפסדים צבורים ב-yes בהיקף של 5.5 מיליארד שקל לקיזוז הוצאות מס. בזק שילמה ליורוקום את הסכום, על אף שעדיין היא אינה נהנית בפועל מהסדר המס. יורוקום השתמשה גם בסכום זה על מנת לפרוע חוב לבנקים.

גם על הסדר לא טריוויאלי זה שהושג, מתגאה יורוקום בפני בנק הפועלים: "במהלך הימים האחרונים הצליחה יורוקום לפרוע 75 מיליון שקל לבנק הפועלים, וזאת בזכות הסדר המס שהושג בגין yes. מדובר בהישג חסר תקדים, אשר לא היה מושג ללא ההתערבות הישירה של יורוקום".

אלוביץ' העדיף את בית המשפט

המסמכים שהוגשו אתמול לבית המשפט סוגרים באופן סופי ורשמי את הקשר שבין החקירה שסיבכה את אלוביץ' לחובותיו לבנקים. שני האירועים הללו העצימו האחד את השני עד שהביאו לתוצאה העגומה מבחינת אלוביץ'.

מהמסמכים עולה כי יורוקום אינה פורעת את חובותיה כסדרם מ-2015. בעקבות זאת חלק מההלוואות צברו ריבית פיגורים שהגיעה לשיעור דו-ספרתי, ובאחת מהן אף טיפסה ל-16%.

בעקבות הלחץ שהפעילו הבנקים קידם אלוביץ' את מכירת yes, שהיוותה מקור החזר חשוב לחוב. yes נמכרה בעסקת בעלי עניין לבזק (שגם כן בשליטת אלוביץ'). מדובר היה בעסקה בעייתית, שהעלתה לא מעט סימני שאלה בעיקר בשאלת המחיר ששילמה בזק בעבור המניות.

העסקה למכירת yes יצאה לפועל לפני כשנתיים וחצי, והכסף שימש כהחזר לחלק מהחוב של הבנקים. אלא שעסקה מפוקפקת זו פתרה לאלוביץ' את הבעיות מול הבנקים באופן זמני בלבד, וב-2016 שוב חזרו הבנקים להפעיל לחץ לפירעון המשך החוב. בינתיים נפתחה חקירת רשות ני"ע בנוגע לעסקת yes, בחשד שב-yes "שיחקו" עם התוצאות בדוחות כדי לעמוד ביעדים, שמגדילים את התמורה שבזק תשלם עבור המניות.

בעקבות החקירה רשמה מניית בזק ירידות חדה, מה שגרם לצניחה משמעותית בשווי הנכסים של קבוצת יורוקום. התוצאה הייתה ששווי הקבוצה הפך לשלילי וכיום השווי השלילי מוערך ב-400 מיליון שקל (החוב גבוה משווי הנכסים). בעקבות זאת הלחץ של הבנקים גבר, שכן חלקם היה צריך להגדיל הפרשות בשל הירידה בשווי הנכסים. הצדדים ניסו בחודשים האחרונים לגבש הסדר חוב, ובבנקים התעקשו שאלוביץ' יזרים 100-150 מיליון שקל במסגרתו.

אלוביץ' אינו מסכים לכך הן מכיוון שאין לו ערבות אישית, וגם ככל הנראה כי הוא יודע שהזרמה זו לא תפתור לחלוטין את בעיית החוב, והוא עלול למצוא עצמו מפסיד את השליטה בחברה בעוד שנה-שנתיים ולאחר שהזרים לה הון. הניסיון לפרוע את החוב לבנקים כבר סיבך את אלוביץ' בחקירה פלילית, ולכן נראה כי הפעם העדיף להרים ידיים ולאפשר לבנקים לקחת אותו לבית המשפט.

בעקבות הפנייה לבית המשפט, נמסר היום מקבוצת יורוקום: "יורוקום תמשיך ותפעל בשיתוף פעולה עם כל החלטה שתתקבל בבית המשפט ותפעל להחזר מקסימלי של התחייבויותיה כלפי הבנקים".

האם בזק תבטל נכס מס של 480 מיליון שקל | פרשנות גד פרץ

התשובות שנתנה יורוקום לבנקים ושנחשפו אתמול בבקשת הפירוק מרתקות. כשהיא מזכירה את הסדר המס בעסקת yes כעדות ליכולתה לפרוע חובות, מחייב הדבר ליבון כי מדובר בהסדר מפוקפק שבו דאגה יורוקום לכיס שלה על חשבון בזק. ההכרה בנכס המס שנוצר הביאה את בזק לשלם 480 מיליון שקל, ונבעה מכך שהניחה שביטול ההפרדה המבנית קרוב.

בדוח מבקר המדינה בנושא משרד התקשורת ובזק צוין כי רשות המסים הודיעה לבזק כי ביטול ההפרדה התאגידית אינו מאפשר שימוש בהפסדים הצבורים לצורכי מס. זו הייתה מכה אנושה לתוכניות של ראשי בזק ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. בזק מעולם לא דיוווחה על כך למשקיעים אף שהיה מדובר במידע מהותי.

עכשיו כשביטול ההפרדה התאגידית אינו רלוונטי, וכשביטול ההפרדה המבנית נראה רחוק מאי פעם, הטיפול החשבונאי של בזק בנכס המס העצום הוא קריטי. במצב הנוכחי נראה שטיפול חשבונאי שמרני מחייב ביטול שלו. ספק אם כך ינהגו בבזק. מעניין מה תמצא חקירת הרשות לניירות ערך בהקשר של הסדר המס ואם הוא יהיה חלק מההליך.

מבנה העסקה למכירת yes לבזק
 מבנה העסקה למכירת yes לבזק