הולנת"ע המליצה: משקי עזר יוכלו לבנות עוד בית במגרש

החלטה משמעותית בנוגע למשקי העזר במושבים: הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים שבמועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לאשר את הבקשה של משקי העזר לתוספת יחידת דיור נוספת שאינה נספרת בתמ"א 35

עמית יפרח / צילום: תנועת המושבים
עמית יפרח / צילום: תנועת המושבים

החלטה משמעותית הנוגעת למשקי העזר במושבים: הולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) שבמועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה השבוע לאשר את הבקשה של משקי העזר לתוספת יחידת דיור נוספת שאינה נספרת בתמ"א 35. מדובר בהחלטה שתאפשר כעת למשקי העזר (מגרשים קטנים במושבים שאינם נחלות) לקדם בנייה של בית מגורים נוסף. 

כעת, לאחר המלצת הולנת"ע, ההחלטה תעבור למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שעתידה לקיים הליך התייעצות מול הוועדות המחוזיות, ולאחר מכן צפוי דיון נוסף במועצה הארצית. באם המועצה הארצית תחליט בסופו של דבר לאשר סופית את ההחלטה, הדבר דרוש עוד החלטת ממשלה. נדגיש כי המלצת הולנת"ע היא מהלך משמעותי, אך מדובר רק בתחילת התהליך.

על-פי החלטת הולנת"ע, שנחתמה על-ידי יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ויו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי, התוספת תתאפשר למשקי עזר שאינם מוגדרים כנחלה, ובלבד שהיו קיימים בינואר 1992 ולא פוצלו מאז. ההליך דומה לתוספת יחידות דיור בחלקות המגורים בנחלות, וזאת בתנאי ויתקבל אישור הוועדה המחוזית.

עמדת הולנת"ע נשענה על העובדה שמתן אפשרות לתוספת יחידות דיור בתחומי משקי העזר אין בה כדי לחרוג ממדיניות התכנון מעקרונות תמ"א 35. נציין כי לעומת מספר הנחלות ברחבי הארץ (עשרות אלפים), מספר משקי העזר במושבים השונים נמוך באופן משמעותי ועומד על מספר אלפים בודדים (כ-2,000 משקי עזר).

במקביל, הוועדה סברה כי נכון לקבוע שהתוספת המוצעת תינתן במגרשי מגורים שהיו קיימים במושב בסביבות שנות ה-90, וזאת היות ועד לנקודת זמן זו המגרשים הקיימים היו שייכים לגרעין הוותיק של המושב, טרם ההרחבות, טרם המהלכים התכנוניים להרחבת ישובים כפריים וטרם הגבלות היקף יחידות הדיור במושב בתמ"א 35.

נזכיר כי החלטה זו באה בעקבות עתירה לבג"ץ של משקי העזר, שכתוצאה ממנה הוקמה ועדת היגוי שבה ישבו גם נציגי התנועות המיישבות, אשר בחנה את הנושא ושמעה את עמדותיהם של אנשי המקצוע. לאחר שדנה בנושא, ועדת ההיגוי החליטה להמליץ למועצה הארצית על התוספת של יחידות הדיור למשקי העזר - המלצה שכעת אושרה על-ידי הולנת"ע. 

בראש ועדת ההיגוי שדנה בשאלה האם להמליץ על אישור תוספת הבית במשקי העזר עמדה תמר כפיר ממינהל התכנון.

עו"ד עמית יפרח, היועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, אמר היום (ה') כי "אנחנו ישבנו בוועדת ההיגוי ובהחלט תומכים ומברכים על ההחלטה. משקי העזר הם מעטים ביחס למספר הנחלות, ולכן הפריצה של תמ"א 35 אינה דרמטית ואף מתבקשת. מלכתחילה לא היה נכון לא לאפשר גם להם להוסיף יחידת דיור נוספת בחלקות המגורים שלהם כפי שנעשה בנחלות, ולכן טוב שנעשה תיקון העיוות, וכעת גם למשקי העזר תינתן ההזדמנות לבנות יחידת מגורים נוספת".