משפחת אורן מוכרת את שילב לרונן אלעד ב-100-120 מיליון שקל

לפי הודעת החברה, מנכ"לית שילב, ענת לוין, תמשיך בתפקידה ■ השלמת העסקה צפויה בתוך כחודש

שילב, רשת השיווק למוצרי תינוקות הגדולה בישראל, שבשליטת משפחת אורן, נמכרת לפי שווי של 100-120 מיליון שקל לאיש העסקים רונן אלעד, מבעלי הפועל פתח-תקווה לשעבר.

לפי הודעת החברה, מנכ"לית שילב, ענת לוין, תמשיך בתפקידה. השלמת העסקה צפויה בתוך כחודש.

כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", לפני כשנה וחצי החלו לבחון בשילב אפשרות למכירת הרשת, אחרי ניסיון עבר שלא צלח.

הרוכשים החדשים של שילב הם כאמור הזוג רונן וכרמית אלעד. כרמית הייתה עד לפני עשור המפיקה הראשית של הזכיינית רשת. ואילו רונן, 53, מחזיק בבעלותו מספר חברות בתחומי ייצור וסחר אלקטרוניקה, וחברה המייצרת לחצני מצוקה. בחודשים האחרונים רכש רונן את פעילות ברי המים של אלקטרה תחת השם אלקטרה בר, ולאחריה את פעילות ברי המים של מי עדן. מדובר עבורם ברכישה ראשונה בתחום הקמעונאי.

רשת שילב, שייסדו ב-1974 בני הזוג שושי ואיציק אורן, היא הרשת הגדולה ביותר למוצרי תינוקות בארץ ומונה היום כ-70 סניפים. הרשת עוסקת במכירה של חבילות לידה הכוללות ריהוט לחדרי תינוקות, עגלות לתינוקות ומוצרים משלימים. שתי הקטגוריות העיקריות שבהן הרשת פועלת הן אופנה לתינוקות וילדים עד גיל 7 וצעצועים לתינוקות ופעוטות.

בעלי שילב הקימו בארץ את תחום חבילות הלידה, ובמשך שנים רבות פעלה הרשת בשוק זה כמעט בבלעדיות. עם השנים קמו לה מתחרים, שאילצו אותה להתמודד עם תפיסת המחיר הגבוהה שלה ולתת פתרונות תחרותיים. בשנים האחרונות הושפעה הרשת, כמו רשתות קמעונאות אחרות, מהתחרות הגוברת מעולמות האונליין.

המתחרה המסורתית הבולטת של שילב היא רשת "מוצצים", שהוקמה שני עשורים וחצי אחריה, ובאופן סמלי בתחילת 2014 אף פתחה סניף מול קניון איילון ברמת-גן, במקום סניף הדגל של שילב שנסגר. שילב חנכה סניף חדש לא הרחק משם.

בראיון ל"גלובס", בעלי "מוצצים", אסף וגיל כהן, ייחסו את הצלחתם לשילב, באומרם: "חלק גדול מההצלחה שלנו זה בזכות שילב. הם מיצבו את השוק גבוה, וזה איפשר לנו לקחת חלק גדול".

בעלי שילב, איציק אורן, על רקע שלט של שילב / צלם: כרמית שי
 בעלי שילב, איציק אורן, על רקע שלט של שילב / צלם: כרמית שי

בתחילת 2010 ניסה הזוג אורן למכור את הרשת ואף ניהל מגעים עם כמה גורמים קמעונאיים, בהם רשת קסטרו, יבואן טויוטה וזכיין רשת H&M ג'ורג' חורש, אלביט קמעונאות וקבוצת גאון אחזקות. אז נחשפו לראשונה הביצועים הכספיים של הרשת. מחזור המכירות הסתכם ב-2009 ב-218 מיליון שקל, וה-EBITDA ב-21 מיליון שקל. שילב ציינה אז כי היא מצפה לסיים את 2010 עם מכירות של 230 מיליון שקל וגידול ב-EBITDA ל-25 מיליון שקל.

המגעים לא הבשילו לעסקה, לאחר שהזוג אורן לא קיבל את המחיר שביקש עבור הרשת - 175 מיליון שקל. באוגוסט 2010 הודיעו הבעלים לעובדים כי נסוגו מכוונת המכירה.

בקיץ 2013 ביצעה שילב צעד משמעותי שהצביע על שינוי אסטרטגי בפעילות החברה, והכריזה על תחילת פעילות בזירת המחיר בתחום חדרי התינוקות ומכירה של מותגי ריהוט שאינם שייכים לרשת. את הפעילות הזו שילב בחרה לעשות מחוץ לרשת החנויות ולמקד אותה במרכזי ריהוט. עם ההכרזה השיקה הרשת מרכז ריהוט באיירפורט סיטי, תוך התחייבות לחדרי תינוקות במחיר הנמוך ביותר בארץ.

ב-2014 הודיעו הזוג אורן, בעלי שילב, על מכירת יצרנית ומפתחת ה צעצועים טייני לאב (Tiny Love) שבבעלותם לחברת הצעצועים הקנדית דוראל (DOREL).

ענף מוצרי התינוקות בישראל מגלגל כ-1.5 מיליארד שקל (נכון לשנת 2014, לא כולל חנויות בגדי תינוקות וללא מזון ומוצרי פארמה לתינוקות שנמכרים ברשתות הפארם וברשתות השיווק) - כך עולה מסקירה ענפית של דן אנד ברדסטריט.

לפי הסקירה, בענף פועלות כ-300 חנויות, כשלרשת שילב יש שליטה מבחינה מספר הסניפים.

בסקירה מודגש כי מחירי מוצרי התינוקות בישראל גבוהים ביחס לאירופה ולארה"ב בעשרות אחוזים, "על רקע ריבוי הידיים בשרשרת האספקה" (עיקר המרווח העודף מתחלק בין היבואנים למשווקים, לצד עלויות נוספות של מסים ושל קבלת תקנים ישראלים למוצרים מטעם מכון התקנים הישראלי).

עוד צוין בדוח כי רמת הרווחיות הגולמית בקרב הרשתות הגדולות עומדת על כ-30% לגבי רוב המוצרים ויכולה אף להגיע לרמה של 40%-45% בקרב מוצרים מסוימים, למשל עגלות וכיסאות בטיחות (קטגוריה תחרותית פחות); וכי למרות ההאצה בקניות המקוונות, להערכת D&B, ההיקפים בענף מוצרי התינוקות נמוכים יחסית, לאור הצורך לחוש ולראות את המוצרים לפני הקנייה. הזמנות מאתרים בינלאומיים בתחום מוצרי התינוקות כוללות בעיקר ביגוד וצעצועים.

כאמור, בשנים האחרונות חלה התחזקות בתחרות מאתרים מחו"ל, ובראשם נקסט. מדובר בשוק שבו נוח להורים לתינוקות לרכוש עבורם בגדים בהזמנה באונליין וליהנות מרכישה פטורה ממכס ומע"מ, שכן אין צורך במדידת הלבוש, והוא נרכש במידות שמותאמות לפי הגיל. לאחרונה גם רשתות הלואו קוסט הרחיבו את פעילותם לתחום התינוקות, ובחודשים האחרונים הושקה גם מחלקת תינוקות ברשת מקס סטוק.