אמזון | לפני כולם

בדרך לישראל: אמזון נפגשה עם ספקיות וחברות מזון

לא רק מרכז לוגיסטי: נציגי אמזון ביקרו בחברות צריכה גדולות בארץ במטרה למפות את תנאי הסחר בשוק המקומי ■ החברה בוחנת בשלב זה כניסה לישראל בתחומים שאינם מזון - אופנה וטקסטיל, ספרים, אמצעי מדיה ומוצרי אלקטרוניקה ■ תמכור גם תוצרת הארץ

אמזון / צילום: שאטרסטוק
אמזון / צילום: שאטרסטוק

אמזון ממשיכה לקדם את כניסתה לפעילות מכירות מקומית בשוק הישראלי: לצד המהלכים שמובילה חברת המסחר האלקטרוני העולמית ביחס להפעלת מרכז לוגיסטי בישראל, ל"גלובס" נודע כי נציגים של ענקית האונליין והטכנולוגיה האמריקאית ביקרו בישראל בחודשים האחרונים ואף פנו לספקיות הגדולות במשק, ביניהן גם חברות המזון הגדולות. זאת, על-מנת לקבל מהם מידע על תנאי השוק בישראל. נציגי אמזון אף ביקרו בחברות עצמן, והדגישו כי ישראל היא אחת ממדינות היעד שלהם, בין היתר, בשל שיעור החדירה הגבוה לאונליין.

במסגרת הבדיקות שמבצעת ענקית האונליין, הגיע מטעם החברה צוות שנשלח לקיים בדיקות ראשוניות וציין כי הם מעוניינים להרים פעילות מקומית בארץ. הנציגים, שביקרו, בין היתר, כאמור גם בחברות המזון הגדולות בישראל, הבהירו שתחום המזון לא נמצא בעדיפות הראשונה שלהם ושהוא אינו צפוי להיכלל בגל הראשון של הכניסה לפעילות מקומית.

ככל הידוע, תנאי השוק שאמזון מעוניינת למפות נוגעים לסחר ולתחרות הנהוגים במשק המקומי, וזאת על-מנת לקדם הן את הפעלת המרלו"ג (מרכז לוגיסטי - ש.מ) והן פעילות נפרדת למכירת המוצרים של החברות הישראליות הללו באמצעות שירותי האונליין שלה.

ככל הידוע, אמזון בוחנת בשלב זה כניסה לפעילות ישראלית בתחומים שאינם מזון, כלומר אופנה וטקסטיל, ספרים ואמצעי מדיה ומוצרי אלקטרוניקה. מדובר בתחומי פעילות של מוצרים עם חיי מדף ארוכים ושאינם מוגבלים בתוקף.

מנגד, למרות שבעולם הרחב אמזון נכנסת בעוצמה לתחום המזון - במיוחד לאחר שרכשה את רשת הקמעונאות whole foods, הרי שבישראל היא אינה צפויה לעשות כן, לפחות בעתיד הנראה לעין. זאת, כתוצאה ממספר סיבות, בהן גם סיבות ייחודיות למשק המקומי.

אחד החסמים של אמזון לכניסה לשוק המזון המקומי הינו הצורך ביצירת שרשרת אספקה בקירור (מהלך לוגיסטי שדורש זמן הקמה ותשומות ניהוליות), ונראה שעל-כן היא מעדיפה להתחיל בתחומים האחרים. סוגיה נוספת שיכולה להוות חסם עבור אמזון בשוק המזון המקומי היא הכשרות.

נזכיר, כי שמה של אמזון, שבהובלת ג'ף בזוס, נקשר כבר למרלו"ג הענק של טבע בשוהם, בצל הדיווחים כי ענקית התרופות הישראלית מעוניינת למכור אותו על רקע ההרעה בעסקיה. בזוס, נציין, הוא האיש העשיר כיום בעולם, והוא שווה לפי מגזין "פורבס" 108 מיליארד דולר.

עד כמה רחבה הפריסה הבינלאומית של אמזון, ועד כמה ישראל תצטרף למועדון יוקרתי אם וכאשר היא תיכנס אליה? כיום מחזיקה אמזון בפעילות ב-11 מדינות מהמובילות והעוצמתיות ביותר בעולם, בהן ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, הודו, קנדה, סין, ויפן. מהן היא מוכרת ללקוחות מ-180 מדינות שונות בעולם, באמצעות 109 מחסני שילוח ברחבי העולם, בלמעלה מ-30 קטגוריות פעילות.

אמזון מסביב לעולם
 אמזון מסביב לעולם

ספקית ישראלית התייחסה בשיחה עם "גלובס" למהלכים האמורים וציינה כי "אלינו עדיין לא פנו. אבל, אם אמזון יפנו אלינו נענה בחיוב", תוך שהוסיפה כי "הכוחות שהקמעונאים הישראלים מפעילים על הספקים, לצד המיזוגים והרכישות בענף הקמעונאות המקומי, יוצרים לחץ רב עליהם (על הספקים - ש.מ)". נזכיר, כי לאחרונה דווח שבאמזון בוחנים ולומדים את הרגלי הקניות של הצרכנים בישראל, כמו גם את היבטי הלוגיסטיקה וההפצה הנהוגים בארץ.

מניות חברות הקניונים צללו

שוק המסחר המקוון בישראל צמח בשיעור שנתי של כ-25% בשלוש השנים האחרונות והיום הוא מוערך ב-7 מיליארד שקל ומהווה כ-6% מכלל השוק הקמעונאי, לפי נתוני חברת ביטוחי האשראי בססח. נציין, כי שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, כבר צמחה באונליין לשיעור מכירות של למעלה מ-11%.

מאפיין חשוב של השוק המקוון הישראלי הינו היקף הרכישות המשמעותי מחו"ל שגדל כתוצאה מההיצע הדל בשוק המקומי. כיום, מהוות הרכישות מחו"ל כ-40% מהשוק הקמעונאי המקוון, ויש שונות גבוהה בנתח הרכישות בחו"ל בין הקטגוריות השונות.

ההתעניינות של אמזון בפתיחת מרכז לוגיסטי בישראל, שעליה דווח לפני כחודשיים, הכבידה על מניות חברות הקניונים הגדולות והמרכזים המסחריים. זאת, בשל חששות מהשפעה של כניסה של ענקית הקמעונות לישראל על פעילותן של החברות הישראליות. כך למשל, מניית מליסרון ירדה ב-13%, מניית עזריאלי ירדה ב-6.5% ומניית ביג ב-10.5%, בעוד שמדד ת"א 35 דווקא נהנה מתקופה חיובית והתחזק בחודשיים האחרונים ב-6.5%, ומדד הנדל"ן עלה בתקופה זו בכאחוז.

כמו כן, בחודשים האחרונים הולכים ורווחים הדיווחים על הפעילות הגוברת של אמזון בבדיקות שטח והכנת הקרקע לקראת כניסתה לפעילות ישירה וממשית בשוק הישראלי.

החשש של השחקנים הישראלים גובר

מהלך שכזה, של אחת מענקיות האונליין הבינלאומיות, מהווה רעידת אדמה פוטנציאלית בשוק הקמעונאי בישראל. עוצמתה של אמזון, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי חברה אדיר של כ-624 מיליארד דולר, חורגת מכל מה שמוכר בשוק המקומי, ומאיימת לשנות כאן סדרי עולם - מה שמוביל את כלל השחקנים בשוק הקמעונאי שאינו מזון להסתכל בחשש על ההתפתחויות.

בכל מקרה כאמור, החשש של השחקנים הישראלים גובר, והוא בא לידי ביטוי גם בהודעת איגוד לשכות המסחר מאתמול על פניה לרשות המסים לפיה "אם אמזון אכן תיכנס לישראל יש ליידעה מראש... ושעל כל מכירותיה כאן בישראל, בין שהן מקוונות או שאינן מקוונות, היא תצטרך לשלם את מלוא המסים המוטלים על המגזר הקמעונאי, וגם לעמוד בדרישות חוקיות היבוא, כמו המגזר הקמעונאי", כתב נשיא האיגוד, אוריאל לין.

לין פנה לרשות המסים בבקשה כי אם וכאשר אמזון תיכנס למכירות בשוק המקומי עליה לשלם את מלוא המסים על מכירותיה - לצד דרישה לבטל את הפטור ממסים לרוכשים באתר שלה (עד 75 דולר), תוך שטען כי "מתרפקים על אמזון כגורם שיגביר את התחרות בישראל. כפי שכבר הסבירו כלכלנים בכירים, זוהי ראייה לטווח קצר מאוד. אמזון אולי תיצור תחרות בתחילת פעולתה, אבל היא גם תחסל תחרות לאחר שתתעצם בישראל".

מלבד הכוונה להיכנס לפעילות קמעונאית בישראל, אמזון מעסיקה כיום בארץ מאות עובדים במספר שדות: פיתוח שבבים עבור שרתי הענן שלה על בסיס הפעילות של 'אנפורנה לאבס' שרכשה, וכן פעילות מסחרית הקשורה לענן (AWS); שכלול האפשרות להזמין מוצרים באמצעות העוזרת הקולית אלקסה; פיתוח טכנולוגיה עבור חנות גו של אמזון הפועלת ללא קופות; וכן עובדים בתחום הראייה הממוחשבת (Computer Vision).

לפי דיווחים, היא מציעה למפתחי תוכנה משכורות גבוהות מהמקובל בתחום, גם בהשוואה למיקרוסופט, גוגל ואפל.

תוכל להצמיח גם את שוק הביגוד?

אמזון, שהוקמה בשנת 1994 בסיאטל, וושינגטון שבארה"ב, עוסקת במסחר אלקטרוני ושירותי מחשוב ענן. היא נמנית על החברות הגדולות ביותר בכלכלה העולמית, ומוזכרת בנשימה אחת עם גוגל, אפל, מיקרוסופט ועוד מספר מצומצם של חברות ענק בינלאומיות ששינו את הכלכלה הבינלאומית ואת התנהגות הצרכנים בעולם.

בתחילת דרכה עשתה החברה מהפכה ברכישות הספרים ואמצעי המדיה בארה"ב ולאחר מכן בעולם כולו (וגם הגדילה את השווקים הללו), ועתה, כך העריכו לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל, היא יכולה וצפויה לעשות את המהלך הזה גם בתחום האופנה.

כך, לאחרונה נכתב בעיתון האמריקאי כי "ייתכן שאמזון תוכל להצמיח גם את שוק הביגוד", תוך שציינו כי חברת נומורה מעריכה כי "קרוב לוודאי שמכירות הבגדים שלה בארה"ב כבר השתוו למכירות הבגדים בסך 25 מיליארד דולר של וולמארט ו-22 מיליארד דולר של מייסיס - ואף עלו עליהן", כאשר "סך מכירות הבגדים והאקססוריז בעולם עומד על כטריליון דולר". עוד הם העריכו כי "ייתכן שעד 2020 תחלוש אמזון על 45-85 מיליארד דולר משוק זה, על-פי המחקר".

מאמזון נמסר בתגובה כי "מכיוון שטרם הצהרנו דבר על פעילות אמזון בישראל, איננו יכולים להתייחס לשמועות או להשערות".

מה אנחנו קונים אונליין
 מה אנחנו קונים אונליין

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988