הפיתוח הישראלי של ID-D ישמור על הזהות שלכם

החברה התל-אביבית פיתחה בינה מלאכותית שתגן עלינו מפני טכנולוגיות זיהוי פנים ■ "התמונות שלנו בכל מקום, ואלגוריתמים לזיהוי פנים נהיו יותר מדויקים מבני אדם"

גיל פרי / צילום" ענבר לוי
גיל פרי / צילום" ענבר לוי

אחת לחודש, לפחות, אנחנו מתעוררים לחדשות על פרצות אבטחה שמסכנות את המידע האישי של לקוחות בחברה כלשהי. לאחרונה סבלו ממנה לקוחות וואןפלוס, לפני כן היו אלה עלי אקספרס ואובר. ואם סיסמה עוד אפשר להחליף וכרטיס אשראי אפשר לבטל, אי אפשר לעשות זאת לפנים האנושיות. זה מה שגילו למשל 1.2 מיליארד אזרחי הודו, שפרטיהם עומדים למכירה בימים אלה תמורת שמונה דולר בלבד, בעקבות דליפה מהמאגר הביומטרי ההודי.

אלגוריתמים לזיהוי פנים הופכים למדויקים יותר ויותר, והם מאפשרים להשתמש בפרצופים שלנו כאמצעי זיהוי במעברי גבולות, לביצוע תשלומים ולפתיחת טלפונים חכמים. ואולם, להתקדמות טכנולוגיית זיהוי הפנים יכולה להיות גם השלכות מטרידות יותר, כמו פריצה למכשירים אישיים ואף גניבת זהות. כך סבורים בחברת D-ID התל-אביבית, שפיתחה פתרון מבוסס בינה מלאכותית, אשר נועד להגן על פרטיותם של אנשים מפני טכנולוגיות זיהוי פנים. החברה, בוגרת Y-Combinator ותכנית היזמות של בוגרי 8200 (EISP), הודיעה היום על גיוס השקעת סיד של 4 מיליון דולר בהובלת פיטנגו.

גיל פרי, אחד ממייסדי D-ID ומנכ"ל החברה, אמר: "העולם מלא במצלמות, התמונות שלנו בכל מקום, ואלגוריתמים לזיהוי פנים נהיו יותר מדויקים מבני אדם. השילוב של שלושת הדברים האלה הופך את זה לאפשרי עבור גורמים פרטיים וארגונים לגנוב לנו את הזהות באמצעות הפנים שלנו". לדבריו דרוש שינוי תפיסתי כדי להתמודד עם התנאים החדשים הללו: "אנחנו רגילים לחשוף את הפנים שלנו, אבל, אם זה בגלקסי 8 או באייפון X, הם הופכים לאמצעי זיהוי, לסיסמה לכל דבר. אך בניגוד לסיסמאות, המידע הזה לא מוגן בהצפנה וחשוף לכל."

D-ID נוסדה בשנת 2017 בידי גיל פרי, סלע בלונדהיים, ואלירן קוטה. פרי ובלונדהיים שירתו יחד בסיירת מטכ"ל, וקוטה שירת במשך עשור בתפקיד פיקודי ב-8200. הם מספרים שתקופת שירותם בצבא חפפה את תחילת הפופולריות של פייסבוק, אך עקב תפקידיהם הרגישים בצבא, הם לא הורשו לשתף תמונות במדיה החברתית. "הבנו לאן העולם הולך, והחלטנו שאנחנו מפתחים פתרון להגנה על תמונות ופותחים סטארט-אפ כדי להביא את הכלי הזה לעולם."

הטכנולוגיה של D-ID מעבדת תמונות פנים באופן שהופך אותן לבלתי ניתנות לזיהוי ע"י אלגוריתמים, אך השינוי לא מורגש לעין האנושית. התהליך דומה לאופן בו עובד זיהוי CAPTCHA, שמייצר סדרה של מספרים ואותיות שבני אדם יכולים לזהות, אך רובוטים לא.

לדברי פרי, המטרה של D-ID היא לייצר סטנדרט חדש להגנה על תמונות: "ה-GDPR (רגולציית הפרטיות שתיכנס לתוקף באירופה במאי) מגדירה תמונות פנים כ'מידע ביומטרי אישי ורגיש', ומחייבת להגן עליהן, אבל לא מגדירה איך. הרגולציה שמה את החברות במצב שהן חשופות לתביעות אם המידע הזה נגנב. בעקרון, ברגע שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו על תמונות, המידע הזה הוא כבר לא מידע ביומטרי - כי מכונות לזיהוי פנים כבר לא יכולות לזהות אותן. כך החברות יהיו פחות חשופות לתביעות".