חברת החשמל: עלות הרפורמה כפולה מהאומדן הממשלתי

חח"י דיווחה כי עלות הרפורמה תעמוד על 7-8 מיליארד שקל, זאת לעומת האומדן של המדינה ל-3.5-5 מיליארד שהוצג לציבור ■ גורם ממשלתי בכיר: מדובר על התסריט הפסימי ביותר; לחברה יש אינטרס לנפח את העלויות

עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ביום חמישי האחרון, במסגרת דיווח לבורסה לאישור ביצוע של הנפקת אגרות חוב לגופים מוסדיים בארה"ב, דיווחה חברת החשמל כי עלות הרפורמה בחברה תעמוד על 7-8 מיליארד שקל. מדובר בנתון הגבוה משמעותית מהעלות שפורסמה עד כה על ידי הגורמים הרשמיים במדינה - 3.5-5 מיליארד שקל.

גורם המקורב להנהלת חברת החשמל אמר היום (ב') בשיחה עם "גלובס" שהנתון שהוצג בדיווח הוא "הכי קרוב למציאות, למרות שגם הוא עדיין לא סופי היות שהדיונים על המתווה הסופי של הרפורמה טרם הסתיימו. כל המספרים האחרים שרצו עד היום היו ספקולציה". מנגד, גורם ממשלתי בכיר טען כי אין עדיין אומדן מדויק לעלות הרפורמה, וכי הנתון שהוצג לציבור עד היום - 3.5-5 מיליארד שקל כאמור - מתייחס רק לעלויות הקשורות לעובדי החברה, ולא כולל בתוכו את העלויות הנוספות שיהיו במסגרת השינוי המבני, לדוגמה הקמת יחידת ניהול מערכת חדשה. הגורם ציין עוד כי מתוך סכום זה, 2 מיליארד שקל הם תשלום לעובדים הפורשים במסגרת הרפורמה ו-3 מיליארד שקל מיועדים לעובדים שיישארו בחברה.

על פי המקור הממשלתי, אומדן החברה (7-8 מיליארד שקל) הוא "התסריט הפסימי ביותר" שלא מתחשב בהכנסות ובהתייעלות החברה היות שמדובר רק בצד ההוצאות. עם זאת, אותו גורם ציין כי "לחברה יש אינטרס 'לנפח' את העלויות כדי שיכירו לה ביותר הוצאות". בנוסף, לדבריו, מדובר גם ב"'עקרון השמרנות' של חח"י שעומדת לפני הנפקה בחו"ל".

ואולם, לשאלת "גלובס" מה האומדן של המדינה לעלויות הרפורמה לחברת החשמל, התקשה אותו גורם לענות. לדבריו, ישנן עלויות שקשה לאמוד היות שנדרש לרדת לרזולוציה של כל נכס ונכס בחברה והדיונים על הרפורמה טרם הסתיימו.

נזכיר, כי המו"מ על הרפורמה בחברה בצוותים שכוללים את הוועד וההסתדרות הופסקו ולא התקיימו כבר יותר משבוע. בישיבה שנערכה אמש אצל מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, הוחלט לדחות את המועד לסיום המו"מ וחתימת הסכם הרפורמה לסוף פברואר, זאת לעומת המועד המקורי שנקבע ל-15 בפברואר.

גם העבודה על המסמך שמתאר את התועלות למשק כתוצאה מביצוע הרפורמה, שאותו התחייבה להכין המדינה עבור ראש הממשלה, טרם הסתיימה. נזכיר, כי במקביל הוחלט כי יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, יכין אומדן של עלויות הסכם הרפורמה.