משרד האוצר איחר - והנכים ישלמו את המחיר

ועדת הכספים דחתה את בקשת האוצר לחלק 3.2 מיליארד שקל שהיו מיועדים, בין היתר, להגדלת קצבאות הנכות וסבסוד הצהרונים, זאת לאחר שהמשרד הגיש את הבקשה באיחור של כחודשיים ■ החוק המתוקן, שלאחריו ניתן יהיה לדון בבקשת האוצר, יוגש רק בשבוע הבא עם תקציב המדינה

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הממשלה מצפצפת על החוק - והנכים משלמים את המחיר. התקציבים המיועדים להגדלת קצבאות הנכות וסבסוד הצהרונים לא יועברו לאחר שבקשת האוצר לחלקם נדחתה על ידי ועדת הכספים בנימוקים חוקתיים. האוצר הגיש את הבקשה באיחור של כחודשיים לאחר המועד האחרון שנקבע בחוק, ומשום כך קבע היועץ המשפטי של הכנסת כי לא ניתן לדון בבקשה עד שהמועד הקבוע בחוק יתוקן בדיעבד. החוק המתוקן יוגש רק בשבוע הבא יחד עם תקציב המדינה. במערכת הפוליטית משוכנעים שבאוצר דחו במתכוון את הגשת הבקשה לחלוקת הרזרבה לכנסת במטרה לכרוך אותה יחד עם תקציב 2019.

מדובר בכספים בהיקף של 3.2 מיליארד שקל המיועדים להגדלת קצבאות הנכים, הזקנה, סבסוד הצהרונים, לניצולי שואה ולהגברת הביטחון האישי. מקור הכספים ברזרבה תקציבית מיוחדת שהושארה מראש בתקציב 2018, כשהתקציב הדו-שנתי אושר בסוף 2016. הרזרבה הוקטנה ל-3.2 מיליארד שקל לאחר שהתברר כי הוצאות המדינה ב-2018 יהיו גבוהות מהמתוכנן, כפי שהסביר נציג האוצר, איליה כץ. מעבר לרזרבה התקציבית ביצע האוצר קיצוץ רוחבי של 4.5% בתקציבי הפעילות והקניות של משרדי הממשלה על מנת שיוכל לממן את ההוצאות הנוספות לתקציב 2018.

תקציב ההתאמות נועד לתקצב מטרות או עניינים שלא נחזו מראש, או שנוצר לגביהם פער בין התקציב המתוכנן טרם אישור התקציב הדו-שנתי לבין הצרכים בפועל. מלכתחילה, אמור היה תקציב ההתאמות להיות מוגש ע"י משרד האוצר לוועדת הכספים עד ה-10 בדצמבר 2017, אך בפועל הוגש באיחור רב, רק בשבוע שעבר. הדיון בתקציב ההתאמות אמור היה להתקיים בוועדה לפני המעבר בין שתי שנות התקציב - 2017 ו-2018 - זאת בין השאר, על מנת שתהיה האפשרות לוועדה לקיים דיון ציבורי לגבי השימושים וההקצאות מהתקציב נוכח צרכים חדשים שעלו במהלך החודשים האחרונים לפני סוף שנת 2017.

נוכח העובדה שהתקציב לא הוגש בזמן ואף לא הוגש עם 'העברות תקציביות' ספציפיות לכל אחד מסעיפי התקציב המופיעים בו, החליט יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לדחות את ההצבעה עליו פעם נוספת עד שיוגשו הפניות התקציביות כאמור. "לא מוכן לזלזול הזה בוועדה", אמר היום ח"כ גפני. "תקציב ההתאמות לא הוגש בזמן ולא נותן מענה לצרכים ציבוריים חשובים, כפי שהוועדה דורשת בנושא ניצולי השואה. בנוסף, האוצר הגיש לנו מסמך שאין בו משמעות מעשית. מכיוון שללא הגשת מסמכי ההעברות התקציביות הרלוונטיות, אישור המסגרת הוא לא יותר מסתם הנפת דגל".

לאן מיועדות רזרבות הכספים
 לאן מיועדות רזרבות הכספים