איסתא תגדיל את היקף הנדל"ן שלה: 1 מיליארד ש' עד סוף 2019

"המטרה היא לייצר הכנסות יציבות מפעילות שאין בהן את התנודתיות של ענף התיירות"

חברת התיירות איסתא ממשיכה להעמיק את פעילות הנדל"ן המתרחבת שלה, ואתמול דיווחה על הגדלת יעד היקף הנדל"ן שלה לכ-1 מיליארד שקל עד סוף 2019, וזאת לאחר שהתקרבה ליעדה הקודם, של נכסים בהיקף של כ-800 מיליון שקל.

באיסתא הסבירו כי בהחלטה זו היא ממשיכה ב"יישום האסטרטגיה העסקית שהחלה בה לפני מספר שנים להפחתת התלות של החברה בהכנסות מענף התיירות", וכחלק מרצונה "להמשיך את המגמה ליצירת רווח תפעולי קבוע שלא מפעילות תיירותית, כי אם מפעילות נדל"ן להשקעה ומלונאות".

הצפי הוא כי עמידה ביעד החדש תסייע לחברה, הנמצאת בשליטת המנכ"ל אחישי גל, לייצר רווח לפני מס של כ-36 מיליון שקל ב-2019 - סכום המהווה כמחצית מרווחיה לפני מס בשנתיים האחרונות (2016-2015), שהסתכמו בכ-72-75 מיליון שקל.

איסתא נכנסה לראשונה לפעילות בתחום הנדל"ן כבר בשנת 2007, אולם בשנתיים-שלוש האחרונות נראה כי הנפח שלה הולך ותופס חלק משמעותי יותר מסך הפעילות, שבסיסה מתרכז בתיירות פנאי ותיירות עסקית, שם היא פועלת כסוכנות נסיעות תחת המותג איסתא וכמה מותגים נוספים.

גם במחיר למשתכן

שמעון סיבוני, מנכ"ל איסתא נכסים, המרכזת את פעילות הנדל"ן, מספר על הרציונל מאחורי ההחלטה ואומר כי "מטרת בניית מצבת הנכסים היא לייצר זרם הכנסות יציב וקבוע לאורך שנים, מפעילות יציבה, סולידית ושקטה שתהיה סינרגטית לפעילות הקיימת, אבל שלא מתאפיינת בתנודתיות כמו שיש בתחום התיירות והמלונאות, המושפע מאירועים גיאופוליטיים, מזג אוויר, עונתיות ועוד".

לדבריו, "בשנים האחרונות תחום הנדל"ן שלנו נתפס כמהותי יותר בין היתר משום שנכסים שעמלנו על הייזום שלהם החלו לעבוד, כמו לדוגמה מלון כרמים שאת הקרקע שלו קנינו כבר ב-2009, והוא החל לעבוד רק ב-2015. דבר נוסף מהשנה האחרונה הוא ההחלטה להיכנס לנדל"ן למגורים - פעילות שלא ציפו שנהיה מעורבים בה, אבל היא עולה בקנה אחד עם מדיניות ניהול הסיכונים שלנו".

הפעילות הכי משמעותית בתחום המגורים של איסתא כיום היא בתחום מחיר למשתכן, שם היא פועלת בשותפות שווה עם קבוצת אמנון סלע, הבעלים של חברת התחבורה הציבורית אפיקים. לדברי סיבוני, "במחיר למשתכן בחרנו פרויקטים באזורי ביקוש, וכך ניטרלנו את הסיכונים בצד ההכנסות, ובצד ההוצאות אנחנו משקיעים הרבה בתכנון ויודעים להעריך עלויות. פעילות זו הפכה להיות עסק פיננסי וכבר מימנו את שלושת הפרויקטים שלנו בתחום זה, הממוקמים ברמת אפעל, ראשון לציון וגליל ים".

3 מלונות בפאפוס

בדוחותיה הכספיים האחרונים, שווי נכסי הנדל"ן להשקעה של איסתא עמד על כ-740 מיליון שקל והנכס המשמעותי ביותר שלה בתחום הנדל"ן הוא פורטפוליו של שלושה מלונות שרכשה במשותף עם רשת המלונות פתאל בשנה שעברה בעיר הנופש הקפריסאית פאפוס.

מלונות אלה, הכוללים בסך הכול כ-800 חדרים, נרכשו בכ-80 מיליון אירו, ושוויים הנוכחי מוערך בכ-100 מיליון אירו. בנוסף מחזיקה איסתא בכמה מלונות בארץ, בהרצליה, תל-אביב, אילת ועוד, ולצד פעילות המלונאות יש לה גם נכסים מניבים, בהם בית קמור שבתל אביב, המושכר לחברת דלק רכב ולמדינת ישראל.

סיבוני מספר כי בשנה האחרונה איסתא החליטה גם להיכנס לפעילות בתחום הלוגיסטיקה ומוסיף כי "כיום, כ-55% מפעילות הנדל"ן שלנו היא בתחום המלונות, ולמרות שהיא מניבה תשואות נמוכות יותר מהנדל"ן המניב, עדיין יש פה חשיבות לסינרגיה עם יתר הפעילות שלנו".

פעילות הנדל"ן של איסתא:

יעד היקף נכסי הנדל"ן עד סוף 2019: 1 מיליארד שקל

רווח נקי שנתי לפני מס שהנכסים צפויים להניב לה: 36 מיליון שקל

שווי נכסי הנדל"ן הנוכחי (לפי הדוחות האחרונים): 740 מיליון שקל