האופוריה מאז בחירת טראמפ מתנפצת; לאן ממשיכים מכאן?

המדדים עדיין נמצאים בראלי אדיר שהחל לפני 9 שנים והתחזק מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות, ולכן קשה להעריך כיצד תיראה השנה בשוק המניות ■ בשוק החוב לעומת זאת - התשובה ברורה יותר ■ פרשנות

נפילות בוול סטריט / צילום: רויטרס - Brendan McDermid
נפילות בוול סטריט / צילום: רויטרס - Brendan McDermid

לאחר הירידות החדות בבורסות של ארה"ב אתמול, נראה שגם היום צפוי יום לא קל למשקיעים. החוזים על מדדי בורסות ארה"ב מאותתים על ירידות של 1% עד 2.5% - הדאו ג'ונס צפוי לפתוח בירידה של כ-2.5%, הנאסד"ק בירידה של כ-2% ומדד S&P 500 צפוי לרדת בכ-1.3%.

 

עם זאת, יום המסחר העולמי רק החל, והחוזים צפויים להיסחר בתנודתיות גבוהה בשעות הקרובות, לאחר שהמסחר בבורסות אירופה יחל וככל שנתקרב לפתיחת המסחר בארה"ב.

בכל אופן, התיקון למטה של הימים האחרונים בוול סטריט לאחר מספר חודשים שבהם מדדי המניות המובילים עלו כמעט ברציפות (עם תיקונים מינוריים ממש של פחות מ-1%), היה צפוי להגיע מתישהו. כמובן שבלתי אפשרי לדעת מתי יגיע התיקון בחזרה לכיוון הממוצעים הנעים לטווח הארוך, אבל לאחר שהמדדים מתרחקים מרחק רב מהמגמה ארוכת-הטווח, תופעה שהלכה והתחזקה בשבועות האחרונים, הסיכוי שתיקון כזה יגיע רק הולך וגובר.

אז לאן הולכים מכאן? זאת שאלת מיליון (או 64 מיליון) הדולר. המדדים עדיין נמצאים במהלכו של ראלי אדיר שהחל לפני כמעט 9 שנים (בחודש מרץ 2009). כשמסתכלים על התמונה הגדולה כמובן שקשה מאוד להעריך אם שנת 2018 תהיה השנה שבה הראלי במניות הסתיים והחל שוק דובי.

בשוק האג"ח, אגב, התשובה הרבה יותר פשוטה - אם הפדרל ריזרב אכן יעלה את הריבית בארה"ב ב-3-4 פעמים השנה (או יותר), השוק השורי באגרות החוב שהחל בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת הסתיים.

לגבי המניות - כל עוד הכלכלה העולמית צומחת בקצב בריא (והצמיחה העולמית הלכה והתחזקה בחודשים האחרונים), ושוקי אגרות החוב במדינות המפותחות לא "משתגעים" (אתמול למעשה נרשמה ירידה חדה בתשואה על אג"ח אמריקאי ל-10 שנים לרמה של 2.69% - סימן טוב למניות), רווחי החברות אמורים להמשיך לעלות, מה שיתמוך כמובן גם במדדי המניות.

במהלך שנת 1999,  שהייתה נפלאה למחזיקי המניות (במיוחד מניות ההייטק), נרשמו 5 תיקונים של יותר מ-10% למטה, כל הדרך למהלך עלייה מדהים של קרוב ל-100% במדד הנאסד"ק.

מנגד, השוק השורי הנוכחי, אחד הממושכים ביותר בהיסטוריה של וול סטריט, הולך ומזדקן, כך שלא צריך להיות מופתעים אם השנה או בשנת 2019 המדדים יעברו לשוק דובי. רמות החוב בעולם הגיעו למימדים בלתי נתפסים בשנים האחרונות ויש, כמו תמיד, לא מעט סיכונים, חלקם נראים וברורים אבל יש גם כאלה שכרגע נסתרים מהעין ("ברבורים שחורים").

בכל אופן, האופוריה שהייתה בשווקים מאז שטראמפ נבחר לנשיא התהפכה וללבבות המשקיעים מתגנבת כעת תחושה שחלקם שכחו - פחד ("מדד הפחד" זינק אתמול ביותר מ-100%). שנת 2018, כפי שנכתב ב"גלובס" בסיכום שנת 2017, תיראה שונה לגמרי מהשנה החולפת, בעיקר מכיוון שהתנודתיות תזנק. זה אכן קרה (שוב, את העיתוי המדויק בלתי אפשרי לחזות). לגבי ההמשך - כנראה שהמפתח נמצא בעיקר בידיים של הבנקים המרכזיים - בהובלת הפדרל ריזרב.