תנודתיות חריגה בניו יורק; המסחר ננעל בעליות משמעותיות

עונת הדוחות: דיסני, BP, סנאפ וג'נרל מוטורס ■ המטבעות הדיגיטליים התאוששו במעט מהצלילה ■ המסחר באירופה נסגר בירידות חדות

רצפת המסחר של הבורסה בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רצפת המסחר של הבורסה בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בוול סטריט נסגר היום (ג') בעליות חדות, זאת אחרי יום תנודתי במיוחד ועל רקע המגמה השלילית בפתיחה ובימי המסחר האחרונים. להמחשת התנודתיות: טווח המסחר של הדאו ג'ונס היום עמד על כ-1,150 נק' - בין ירידה של כ-550 נק' בפתיחה לעליה של כ-600 נק' לקראת הסיום. אמש (ב') ננעל המסחר בירידות שערים חדות, לאחר שבשלב מסוים של המסחר צנח מדד הדאו ג'ונס בכ-6% (הירידה החדה ביותר בהיסטוריה במונחי נקודות). גם שאר המדדים הציגו במהלך היום ירידות חדות יותר מרמות הנעילה. רבים רואים בימים האחרונים את סיומו של "ראלי טראמפ" - העליות המתמשכות בשווקים מאז הבחירות לנשיאות ארה"ב. קולות אחרים מתייגים את הירידות הנוכחיות כתיקון הכרחי לשוק שהתנפח יתר על המידה.

 

האופוריה מאז בחירת טראמפ מתנפצת; לאן ממשיכים מכאן? | פרשנות

סטיוון מנוצ'ין מנסה להרגיע את השווקים. בשימוע בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים , הערב (ג'), אמר שר-האוצר האמריקאי: "אני לא מודאג יותר מדי מאי-היציבות בשוק... הנתונים הבסיסיים במשק עודם חזקים למדי". (לסיפור המלא)

הנשיא טראמפ, שמאז כניסתו לתפקיד הרבה להתגאות בנתונים החזקים של הכלכלה האמריקאית - ובראשם מדדי המניות המזנקים - טרם סיפק תגובה רשמית לפאניקה השוררת בוול סטריט ובבורסות העולם, אולם הבית הלבן שחרר הצהרה בה נאמר כי "הנשיא מתמקד ביסודות הבסיסיים של הכלכלה בטווח הארוך, ואלה נותרו חזקים במידה חריגה - הצמיחה הכלכלית המתחזקת של הכלכלה האמריקאית, שיעור האבטלה הנמוך ביותר אי-פעם ושכרם של העובדים האמריקאים שנמצא בסימן עלייה". (לסיפור המלא)

מדד התנודתיות בשווקים, ה-VIX , המכונה גם "מדד הפחד", נע בתנודתיות רבה היום. קולות רבים הסבירו את הירידות האחרונות כתיקון הכרחי לרמות המחירים הגבוהות בבורסות וול סטריט, שנהנו מראלי חסר-תקדים מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות. בין הגורמים שתדלקו את הראלי בתקופה האחרונה היו עונת דוחות חזקה של החברות האמריקאיות הגדולות ורפורמת המס של ממשל טראמפ והמפלגה הרפובליקנית - שהבטיחה קיצוצי מס קבועים לתאגידים.

גורם אחד שניתן לייחס לו את החרדה בשווקים הוא סיום כהונתה של יו"רית הפדרל ריזרב, ג'נט ילן, שעמדה בראש הבנק המרכזי האמריקאי מ-2014, ושבמשך כהונתה רשמו השווקים עליות כמעט ללא הפסקה. יש לציין כי ילן, בעלת עמדות יוניות ידועות, הקפידה על רמות הריבית הנמוכות שקיימות מאז המשבר הכלכלי ב-2008 - ואלו גרמו, על פי קולות רבים, לבועות מחירים בשווקים שונים, בהם שוק המניות בוול סטריט. בנאומה לרגל סיום התפקיד, הודתה ילן כי בשוקי המניות והנדל"ן שוררת סביבת מחירים גבוהה - על אף שנמנעה מלנקוב במונח "בועה".

אתמול הושבע לתפקידו מחליפה, ג'רום פאואל, שמחזיק בעמדות ניציות יותר - וייתכן שהמשקיעים רואים בו את מי שיאיץ את קצב העלאות הריבית בצורה ש"תוציא אוויר" משוק המניות. 

פרופ' ליידרמן: תיתכן דחייה במועד העלאת הריבית בארה"ב

ג'רום פאואל / צילום: רויטרס
 ג'רום פאואל / צילום: רויטרס

בצל הטלטלה בשווקים, עונת הדוחות הכספיים ממשיכה כסדרה, ומספר חברות מרכזיות דיווחו היום על תוצאותיהן הרבעוניות.

ג'נרל מוטורס  פרסמה את דוחותיה לפני פתיחת המסחר. יצרנית הרכב רשמה רווח רבעוני של 1.65 סנט למניה - גבוה ב-27 מהצפי המוקדם. גם ההכנסות היו גבוהות מהצפוי. חברת התרופות אלרגן  הרוויחה ברבעון האחרון 4.86 דולר למניה - 12 סנט מעל תחזיות האנליסטים, וגם שורת ההכנסות עלתה על הצפי.

וולט דיסני  פרסמה את דוחותיה הכספיים לאחר סגירת המסחר. רשמה רווחים של 1.89 דולר למניה כשהיא עוקפת את התחזיות של 1.61 דולר. מחזור החברה עמד על 15.35 מיליארד לעומת צפי תחזית של 15.45 מיליארד. רשת המזון המהיר צ'יפוטלה פרסמה גם עקפה את התחזיות כשהיא מדווחת על רווח של 1.34 דולר למניה לעומת צפי אנליסטים של 1.32 דולר.  

גם סנאפ פרסמה את דוחותיה הכספיים: הכנסות החברה הכו את התחזיות והן עומדות על 275 מיליון דולר לעומת צפי אנליסטים של 253 מיליון. כמו כן ההפסד למניה היה נמוך יותר משחזו האנליסטים: 13 סנט לעומת 16 סנט.

מנכ"ל יצרנית ציוד הספורט לולולמון , לורן פוטדבין, הודיע במפתיע על התפטרותו - ולאחר מכן התברר שנאלץ לעזוב בעקבות "אי-עמידה בסטנדרט ההתנהגות של החברה", כך לפי הודעת לולולמון.

טויוטה  העלתה את תחזית הרווח השנתית שלה ב-10%, לאחר שרשמה ברבעון האחרון את הרווח התפעולי הגבוה מזה שנתיים. ביצועיה החזקים של ענקית הרכב נתמכו במכירות חזקות ביפן וכן בחולשת המטבע המקומי, הין.

סחורות

הירידות במחיר הנפט  התמתנו עם לקראת פתיחת המסחר בארה"ב. "הנפילה מיוחסת בעיקר לטרנד המכירות בשוקי המניות בעולם", כתבו בפירמת הייעוץ Trifecta Energy, "אנשים רצים לדולר האמריקאי כדי למצוא מקלט - ולכן הדולר מתחזק. זה הופך את הסחורות ליקרות יותר לקנייה - ולכן משקיעים מוכרים חוזים עתידיים על הנפט".

לאחר הפתיחה החיובית בוול סטריט הזהב  רשם ירידות - צפויות במידת מה, לאור העובדה שהוא נחשב נכס שאליו אנשים "בורחים" בעיתות מצוקה ותנודתיות מוגברת בשווקים (ומשום שנרשמו היום עליות במסחר - ניתן לצפות כי הזהב ירד).

מטבעות דיגיטליים

מחירי המטבעות הדיגיטליים המובילים - בהם הביטקוין , האת'ריום  וה-ריפל  - רשמו  ירידות שהתמתנו עם יום המסחר בארה״ב, על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים ושלל צעדים שננקטו נגד "כלכלת הקריפטו" ברחבי העולם. האחרון שבהם: ביום ו' האחרון, הודיעו הבנקים הגדולים בארה"ב - JP מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ - שלא יאפשרו ללקוחותיהם לרכוש מטבעות דיגיטליים באמצעות כרטיסי האשראי של החברה. בשעות האחרונות המטבעות האלו רושמים עליות קלות.

בורסות אירופה

המסחר בבורסות אירופה נסגר בירידות שערים - זאת למרות עליות השערים הנרשמות כעת בוול סטריט, ולאחר ירידות משמעותיות שנרשמו בשוקי אסיה.

 

ענקית האנרגיה BP  פרסמה הבוקר את דוחותיה - "הטובים ביותר בהיסטוריה העכשווית", אמר המנכ"ל בוב דאדלי ל-CNBC. ברבעון הרביעי רשמה BP רווח של 2.1 מיליארד דולר - מעל תחזיות האנליסטים של 1.9 מיליארד דולר. את 2017 מסכמם החברה עם רווח של 6.2 מיליארד דולר - זינוק משמעותי לעומת 2.6 מיליארד דולר ב-2016. התוצאות של BP מגיעות על רקע תקופה חיובית למניות ומחירי הנפט, בעקבות התחזקות מחירי הזהב השחור בחודשים האחרונים.

צוות של רשויות החקירה הגרמניות ערך היום חיפוש במטה תאגיד הרכב אאודי. משרד התובע הכללי של מינכן הודיע כי מדובר בחיפוש הנוגע לחקירה המתנהלת נגד מספר יצרניות רכב בחשד למניפולציה במבחני פליטת מזהמים של רכבי דיזל. החקירה נוגעת לכ-210 אלף שנמכרו באירופה ובארה"ב מ-2009.

בורסות אסיה

בורסות אסיה רשמו ירידות חדות, בעוד השווקים במזרח יישרו קו עם הנפילות בוול סטריט אמש. מדד הניקיי היפני צנח - ורשם את הירידה היומית החדה ביותר מאז 1990. הבורסות בניו-זילנד היו סגורות למסחר.

מניות הפיננסים באסיה בלטו לשלילה - נציין את מניות HSBC  ו-CCB  הכבדות. מניית ענקית הטכנולוגיה טנסנט  ספגה גם היא ירידה חדה בשוויה.

ירידות באסיה / צילום: רויטרס
 ירידות באסיה / צילום: רויטרס