האם יש תשובה לצניחה של 14% במניית דלק בשלושה ימים?

כלכלני מודי'ס החליטו להכניס את אג"ח חברת הבת, איתקה, לאופק שלילי ■ בסוכנות בלומברג דווח כי הסיכוי ליצוא גז מישראל לטורקיה ירד במידה משמעותית ■ וגם - גילו מאגר גז ענק דרומית לקפריסין

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

על רקע גל הירידות בבורסות בארץ ובעולם בימים האחרונים בלטה הנפילה של מניית קבוצת דלק , שהיום רשמה ירידה של כ-3%, והשלימה צניחה של 14% בארבעה ימי מסחר (ו-30% בשנה האחרונה). השווי של קבוצת דלק, שבה שולט יצחק תשובה, נחתך ל-6.3 מיליארד שקל על רקע מספר גורמים. סוכנות הדירוג מודי'ס החליטה להכניס לאופק שלילי את האג"ח של החברה הבת, איתקה (Ithaca Energy), אשר מפעילה קידוחי נפט וגז בים הצפוני. זאת על רקע הפקה נמוכה יחסית מהשדה בשנת 2017, וצפי להמשך חולשה יחסית גם ב-2018. נוסף על כך דווח בסוכנות "בלומברג" כי הסיכוי ליצוא גז מישראל לטורקיה ירד במידה משמעותית. גורם נוסף לירידת השווי של דלק הוא גילוי מאגר גז גדול דרומית לקפריסין.

מניית קבוצת דלק
 מניית קבוצת דלק

כאמור, כלכלני מודי'ס החליטו להכניס את אג"ח החברה הבת לאופק שלילי, עקב רמות המינוף הגבוהות של החברה, ולהותירו בינתיים ברמת דירוג של B3. באפריל אשתקד השלימה דלק את רכישת מלוא הבעלות על איתקה בסכום של כ-2 מיליארד שקל (ובהשקעה כוללת של כ-2.6 מיליארד שקל בחברה). מדובר בחברה קנדית המתפעלת ומפיקה (Operator) קידוחים באזור הים הצפוני. החברה משמשת כמפעילת מאגרים, ובכלל זה במאגר סטלה (Greater Stella Area), שההפקה ממנו החלה בחודש פברואר לפני כשנה, ובינתיים, כאמור, בכמויות מאכזבות.

ההשתלטות על איתקה בוצעה כחלק ממהלך אסטרטגי רב-שנתי של קבוצת דלק להפוך לחברת אנרגיה בינלאומית, במקביל לפעילותה בישראל במאגרי תמר ולוויתן. במסגרת אותו מהלך, שאמור להביא להנפקת הפעילות הבינלאומית של החברה בשנים הקרובות, חתמה דלק גם על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם החברות Gulfslope Energy ו-Texas South ב-12 זיכיונות אמריקאיים, לחיפוש, פיתוח והפקת נפט וגז במים רדודים במפרץ מקסיקו (לחופי ארה"ב), בהשקעה ראשונית של 50 מיליון דולר בתמורה ל-75% מהזכויות בשני קידוחים ראשונים (מתוך תשעה פרוספקטים עיקריים לביצוע קידוחי אקספלורציה).

במקביל, כאמור, דיווחה בלומברג אתמול כי לאור ההתבטאויות החריפות של נשיא טורקיה ארדואן נגד ישראל בחודשים האחרונים, בין השאר על רקע הכרזת ארה"ב כי ירושלים היא בירת ישראל, הוחלט בארץ למקד את המאמצים ליצוא גז לעבר מצרים ואירופה, ולצמצם למינימום את המגעים מול טורקיה.

גורם נוסף שכאמור השפיע על דלק (וגם על שאר מניות הגז בבורסה בתל אביב) הוא דיווח על גילוי מאגר גז ענק במים הכלכליים של קפריסין, במרחק של 75 ק"מ מהחוף הדרומי של האי. על פי הפרסומים, התגלית מכילה גז טבעי בכמות שנעה בין 170 ל-230 BCM, המהווים כ-70% מהיקף הגז במאגר תמר הישראלי. המאגר נמצא בבלוק 6, שנקרא "קליפסו", שיפותח על-ידי הקונסורציום האירופי המורכב מהחברות ENI האיטלקית וטוטאל הצרפתית.

אם יתברר שאכן מדובר בתגלית (לאחר שיבוצעו עוד ניתוחים של הנתונים), הרי שמדובר בחדשות לא מזהירות עבור ישראל. בזמן שללוויתן אין עדיין מספיק חוזים כדי לפתח את שלב ב', ולא ברור מתי ייחתמו החוזים ליצוא, עשויה קפריסין להפוך לאחת השחקניות הגדולות בשוק הגז הטבעי.