בנקים בארה"ב סוגרים סניפים בקצב המהיר ביותר זה עשרות שנים

במשך עשרות שנים הבנקים הצטרכו לפתוח סניפים חדשים כדי לצמוח, ומספר סניפים הבנקים בארה"ב רשם שיא ב-2009 ■ הבנקים הבינו שהם יכולים לשמר את רמת הפיקדונות שלהם עם פחות סניפים בעולם דיגיטלי, שבו הלקוחות מעדיפים במקרים רבים את יישומי המובייל של הבנקים ואת הכספומטים

סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: בריין סניידר, רויטרס
סניף של בנק אוף אמריקה / צילום: בריין סניידר, רויטרס

הבנקים בארה"ב סוגרים סניפים בקצב המהיר יותר זה עשרות שנים, כשהם נוטשים אזורים פחות מכניסים, ופחות לקוחות משתמשים בכספרים (טלרים) לביצוע פעולות שגרתיות.

מספר סניפי הבנקים בארה"ב ירד ב-1,700 ויותר מ-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2017, הירידה השנתית החדה ביותר אי פעם, לפי ניתוח נתונים פדרליים על ידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

הירידה במספר הסניפים נמשכה גם במחצית השנייה של 2017, לפי נתונים נלווים שהוגשו לרשויות הפיקוח. זה נוסף לאלפי סניפי בנקים שנסגרו מאז המשבר הפיננסי, וזהו רצף הסגירה הממושך ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30 של המאה שעברה.

סניפים רבים נסגרים בערים הגדולות ובפרברים שמקיפים אותן, בעיקר על רקע ירידה בתנועת הלקוחות. סניפים אחרים שנסגרים הם באזורים כפריים, שננטשים לעתים לחלוטין על ידי בנקים אזוריים גדולים.

לעומת הבנקים שספגו מכה קשה במשבר הפיננסי כמו סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה, שהחלו לסגור סניפים לפני שנים, הבנקים האזוריים בארה"ב האיצו את קצב הסגירות שלהם רק לאחרונה.

הבנקים אומרים שהם שוקלים בזהירות אלו סניפים לסגור, ובוחנים את רמת הפיקדונות בכל סניף ואת משך ההגעה של הלקוחות לסניף.

במשך עשרות שנים הבנקים הצטרכו לפתוח סניפים חדשים כדי לצמוח, ומספר סניפים הבנקים בארה"ב רשם שיא ב-2009. בעקבות המשבר הפיננסי של 2008, חלק מהם החלו לסגור סניפים כדי לחסוך - והמשיכו להשאירם סגורים על רקע סביבת הריבית הנמוכה ועלויות הרגולציה.

לאורך הדרך הזו, הבנקים הבינו שהם יכולים לשמר את רמת הפיקדונות שלהם עם פחות סניפים בעולם דיגיטלי שבו הלקוחות מעדיפים במקרים רבים את יישומי המובייל של הבנקים ואת הכספומטים. השינוי האסטרטגי הזה סייע לכמה בנקים להציג רווחי שיא.

לדוגמה, הרווח המתואם של בנק אוף אמריקה ב-2017 השתווה לרווח שנתי הגבוה ביותר שלו מאז ומעולם. הבנק סגר או מכר יותר מ-1,500 סניפים מאז 2009, כולל את הרוב הגדל של סניפיו הכפריים. הסגירות סייעו לבנק לחסוך דמי שכירות ועלויות העסקת עובדים.

בנק וולס פארגו, ששמר על רשת סניפיו לעומת בנקים אחרים, החל לצמצם אותה כאשר שערוריית נהגי המסחר שלו פרצה ב-2016.

הבנקים האזוריים פיפת תרד בנקורפ מסינסינטי וריג'נז מברמינגהם, אלבמה, חשפו בדיווחים לרגולציה שהם מוכרים קרקעות שהם קנו בעבר כדי למקם עליהם סניפים חדשים.

הבנקים פותחים עדיין סניפים חדשים, אך לא בקצב מהיר מספיק כדי לקזז את מספר הסניפים הנסגרים. בנק אוף אמריקה, למשל, מתרחב לערים גדולות שבהן לא היו לו סניפים בעבר. ג'יי.פי מורגן צ'ייס הודיע על תוכנית לפתוח עד 400 סניפים בשווקים חדשים בשנים הקרובות.