אחרי ההפסד החריג במדד הפחד: קוטישטנו עוזב את אפסילון

מטעמו של ג'רי קוטישטנו נמסר כי הוא עוזב "על רקע חילוקי דעות מקצועיים מתמשכים בינו לבין מנכ"ל בית ההשקעות, שמואל פרנקל, בין היתר בנוגע לסמכויות ביצוע וניהול, אשר הגיעו לשיאם בתקופה האחרונה"

ג'רי קוטישטנו / צילום: אילן בשור
ג'רי קוטישטנו / צילום: אילן בשור

לאחר פחות משנה בתפקיד מנכ"ל חברת אפסילון קרנות נאמנות, ומיד לאחר שנודע על כשל השקעתי חריג תחת ניהולו, מודיע היום (א') ג'רי קוטישטנו כי הוא עוזב את בית ההשקעות, "וזאת על רקע חילוקי דעות מקצועיים מתמשכים בינו לבין מנכ"ל בית ההשקעות, שמואל פרנקל, בין היתר בנוגע לסמכויות ביצוע וניהול, אשר הגיעו לשיאם בתקופה האחרונה", כפי שנמסר מטעמו.

בשבוע שעבר נודע כי אפסילון הפסיד באופן חריג כאחוז שלם בכ-13 קרנות נאמנות שבשליטתו בעקבות השקעה בתעודות סל בשורט על "מדד הפחד" בוול סטריט (מדד ה-VIX). זאת, גם בקרנות נאמנות מאוד סולידיות, שעל פניו אינן קשורות להשקעות אקזוטיות שכאלה. 

לא רק אפסילון נפל בכך אלא גם בית ההשקעות פסגות, שכמה מקרנות הנאמנות שלו השקיעו באופן דומה ורשמו הפסד. בניגוד לאפסילון ששיערך את נייר הערך ולכן דיווח לציבור על ההפסד, בפסגות בחרו להאפיל את הנושא - לא שיערכו ולא דיווחו לציבור את הנתונים המדויקים. 

במה מדובר? בשבוע שעבר הודיעה אפסילון קרנות נאמנות כי שורה של קרנות נאמנות בניהולה איבדו כאחוז שלם בתוך יום בגלל מחיקה של כ-96% בתעודת סל Velocityshares inv VIX sh-tm. מדובר באובדן של כאחוז מנכסי כמה מהקרנות, ולדברי בית ההשקעות, מדובר בהפסד של כ-3.7 מיליון דולר למחזיקי היחידות, כלומר - לציבור הרחב.

אלה 12 קרנות נאמנות שאיבדו ברגע בין 0.7% מערכן לכ-1.2% מערכן, ועוד קרן עוקבת אחת שהשילה "רק" 0.2% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. מדובר בקרנות סולידיות מאוד, שעל פניו לא קשורות להשקעה במדד הפחד. למשל, קרן אפסילון 20-80 איבדה 1.13% מהשווי הנקי נכסיה, קרן אפסילון 25-75 איבדה 1.17%, ואפסילון מנוהלת איבדה כ-1.22%.

מדובר בהפסדים חריגים מאוד ובעייתיים, שנובעים מהשקעה בשורט על -VIX, שמוכר גם כ "מדד הפחד", ושעוקב אחר התנודתיות במדד המניות בוול סטריט. דוגמה נוספת היא קרן מדינה + 10 שירדה % 1.12 ביום אחד. 

ברגע הראשון באפסילון ניסו לגמד את הפגיעה החריגה הזו, ומסרו בתגובה כי "מדובר בהפסד של 3.7 מיליון דולר מיליון מתוך 2.7 מיליארד שקל, שזה הפסד מינורי. חשוב לציין כי באפסילון אנחנו מסתכלים על השקעות לטווח ארוך ולא המיידי". נציין כי אפסילון התייחסו לסך הנכסים המנוהלים בכל קרנות הנאמנות שלהם, שהן מכשיר חיסכון לטווח קצר ולא מכשיר חיסכון לטווח ארוך.‎ 

קודם למינויו באפסילון, שבשליטת ובהובלת שמואל פרנקל, שימש קוטישטנו כמנהל השקעות ראשי של קופות גמל, קרנות השתלמות וקופות גמל מפעליות באי.בי.אי. קודם לכן הוא עבד במשך כ-5 שנים בבית ההשקעות פסגות ולפני כן בבנק יהב. 

מטעם קוטישטנו נמסר היום כי "לאחר שהתלבטתי במשך מספר חודשים, הגעתי להחלטה לעזוב את תפקידי כמנכ"ל קרנות הנאמנות ולחזור לפעילות בתחום הגמל. אין זה סוד ששמואל ואני לא ראינו דברים עין בעין, אולם חילוקי דעות מקצועיים הם דבר לגיטימי, וברמה האישית יש לי הערכה רבה לשמואל. אפסילון הוא אחד מבתי ההשקעות האיכותיים בישראל, וזאת בזכות צוות מנהלי השקעות מקצועי ומסור, ואני מודה ושמח על ההזדמנות שניתנה לי לנהל את קרנות הנאמנות של החברה ולקידום הגיוסים המשמעותיים בקרנות בחודשים האחרונים".