חגיגה של הכנסה פאסיבית

המדיניות האבסורדית של רשות המסים בעניין מיסוי דמי שכירות • למדריך ומחשבון מס על שכר דירה

משה אשר / צילום ארכיון: איל יצהר
משה אשר / צילום ארכיון: איל יצהר

רשות המסים החליטה לעשות דין לעצמה. במשך שנים היא מתפתלת בבתי משפט ומחכה שהממשלה תקבע סוף סוף מהו הרף הסביר ל"הכנסה פאסיבית" מהשכרת דירה, עד שהיא יזמה בשבוע שעבר את ההגדרות בעצמה.

לפי העמדה החדשה שפרסמה רשות המסים (בלשון מאוד מסויגת: "טיוטת חוזר להבהרת עמדתה", המחכה בין השאר לראות איזה ריקושטים יגיעו מהפוליטיקאים ומהציבור), השכרה של מעל 10 דירות תיחשב מעתה לעסק לכל דבר שימוסה בהתאם (מס הכנסה), ואילו השכרה של 5 עד 10 דירות תבחן כל מקרה לגופו ולא תהנה אוטומטית ממסלול מוזל של 10% מס מדמי השכירות. ולמה 10 דירות דווקא (הרי בית משפט התייחס לאחרונה, בעקבות עתירה של הרשות, רק למקרה של השכרת 20 דירות לפחות)? והאם דין עסק של 10 דירות בבניין אחד, כדין 10 דירות הפזורות ברחבי המדינה? והאם אין משמעות למיקום ולשווי אותן דירות?

רשות המסים העדיפה לא להיכנס לאותן פינות מסוכנות. פינות שהכשילו את הפוליטיקאים שלנו פעם אחר פעם ומנעו מהם קבלת כל החלטה בשנים האחרונות.

למעשה, הודעתה הטרייה של רשות המסים אמורה להזכיר לנו שהפטור המלא ממס על השכרת דירה (עד 5,000 שקל בחודש), והמסלול המוזל (10%) מעל אותה תקרה, לא ירדו בשעתו מהר סיני. רק בסוף שנות ה-80, עם הגעת גלי העלייה ממדינות ברה"מ, נדרש המחוקק לעודד השכרה לפתרון מצוקת הדיור, ועיוותי מס שונים הגיחו לאוויר העולם. רק ב-1990, כשגלי העלייה הפכו לצונאמי (חיובי כמובן), קבעה הוראת שעה (שהפכה ב-2007 להוראת קבע) כי מי שיש לו הכנסות שכירות עד לסך של 2,600 שקל בחודש יהנה מפטור מוחלט ממס (תקרה שתגיע בשיאה ל-7,460 שקל, תרד בשנת 2007 ל-4,200 שקל, וכיום עומדת על 5,000 שקל).

במקביל, סעיף 122 קבע כי מי שהכנסתו מהשכרה גבוהה מתקרת הפטור, יוכל לבחור במסלול מס מופחת של 10% מהמחזור (ללא ניכוי הוצאות) - אולם גם בסעיף זה נקבעה בשעתו תקרה. לא לפי מבחן הכמות, כפי שהחליטה כעת רשות המסים, אלא לפי גובה ההכנסה - בסה"כ 7,300 שקל בשנת 2002. רק בשנת 2003, בסה"כ לפני 15 שנה, בוטלה אותה תקרה, לשמחתם של בעלי דירות כמו עו"ד שרגא בירן. ורק פה ושם נזכרה רשות המסים לומר לאותם מאושרים - בעלי עשרות דירות - שהם מנהלים עסק לכל דבר (והתפתלה בבתי המשפט).

אבל עכשיו, אחרי שרשות המסים חידדה את החלוקה בין הכנסה "פאסיבית" (10% מס) להכנסה עסקית (עד 50%), צריך לעצור ולהפנים באיזה עולם קפיטליסטי מעוות אנחנו חיים. עולם שבו פירות מעסק ועמל ממוסים בעשרות אחוזים, בעוד פירות מהכנסה "פאסיבית" נהנים ממסלול מוזל. שכנעת את המדינה שאתה בעל הון שיושב רגל על רגל, ושהכסף מהדירות זורם אוטומטית לבנק? אל דאגה - תמשיך לשלם מס מופחת.