מחדל ביטחוני בפרשת יעקב פרי?

מי יודע עוד כמה אנשים שלא גילו את עברם מסתובבים בשב"כ

יעקב פרי/ צילום: אוריה תדמור
יעקב פרי/ צילום: אוריה תדמור

איך שהוא, פרשת יעקב פרי נבלעה בתוך סיפורי ביבי וביטן וכל השאר. אולי משום שאין בפרשת פרי כספים בלתי מוסברים, חשד לשחיתות פלילית וכל האלמנטים שכן קיימים בפרשיות ביבי וחבריו. זו טעות קשה. כסף אמנם אין (ככל הידוע), אבל עלול להיות מחדל שצריך להרעיד את אמות הספים של מערכת הביטחון. יעקב פרי הוא הנושא הפחות חשוב בפרשה.

אם אדם רוצה להתקבל לתפקיד של פקיד בשב"כ - יעשו עליו תחקיר ביטחוני מקיף ביותר. ובצדק. במקרה של פרי, אנחנו מדברים על אדם שהיה בשב"כ במשך עשרות שנים בתפקידים שונים, עד שהגיע אל הצמרת, בה כיהן כראש השב"כ משנת 1988 עד 1995. 7 שנים, שמצטרפות אל עשרות השנים בהן היה פרי בתפקידים אחרים.

האם מישהו נרדם בשמירה?

השאלה המטרידה ביותר היא פשוטה: כ-30 שנה (1966-1995) משרת אדם בשב"כ, מתקדם מתפקיד לתפקיד, מגיע אל הראשות - וקיימת אפשרות שלא נבדק אם האיש שירת בצבא? מחכים שיבוא תחקירן "עובדה" עמרי אסנהיים ויגלה זאת? מי פה נרדם בשמירה עלינו? מי פה לא עשה, ולא עושה, את עבודתו הביטחונית האלמנטרית?

אם זה לא נחקר פעם אחת, מי יודע עוד כמה אנשים שלא גילו את עברם מסתובבים בשב"כ, או בזרועות ביטחון אחרות - מבלי שעברם ידוע? מבלי שמעשיהם נחקרו עד היסוד? מי שמנסה לומר "זה קרה לפני הרבה שנים" (לפיד), לא מבין שזה בדיוק העניין. מה קרה במהלך השנים הרבות הללו? מי עוד בשב"כ, או בכל זרוע שלטונית אחרת, הצליח להסתיר את עברו, מעשיו ומחדליו?

מה שצריך להדיר שינה ממך, יאיר לפיד, כראש ממשלה בפוטנציה (ואולי באימפוטנציה), היא העובדה שקיימת אפשרות למחדל לפיו אי הידיעה בשב"כ נמשכת כל-כך הרבה שנים!!!!

אין דופי ביטחוני ביעקב פרי

תחשבו: אם פרי הצליח להסתיר מבדיקת השב"כ (אני מקווה שהיתה בדיקה כזו) את העובדה שלא שירת בצה"ל - ואין מחלוקת כי פרי הינו אדם רב-זכויות - מה קורה לגבי אחרים אשר הסתננו לשב"כ ללא כל בדיקה מספקת. אדם שיודע להסתיר פרט מרכזי על עברו יכול גם להיות חפרפרת.

ושיהיה ברור שאף אחד, כולל אני, לא חושד בפרי בשום פנים ואופן: בהיותו בשב"כ הוא שירת בצורה יעילה ומועילה את מדינת ישראל. אבל תמוה כיצד זה השב"כ לא בודק באופן יעיל ומדוקדק את המצטרפים לשורותיו, עד שיבוא אסנהיים ויגלה זאת?!!

בעיניי מדובר בפוטנציאל של מחדל ביטחוני חמור, אבל אני לא רואה שמישהו מתרגש. כפי שלא התרגשו ממחדלים בעבר, והרבה אנשים שילמו על כך בחייהם. אז בבקשה, מנהיגים ופקידים בכירים, עשו את עבודתכם. מישהו חייב להתעורר ולבדוק מה קרה כאן. איך קרה. ומה לעשות כדי שלא יקרה.

את מה מעריך לפיד?

"מעריך את החלטתו של פרי המשקפת את ערכי יש עתיד והנורמות הציבוריות שחרטה על דגלה". כשאתה, לפיד, אמרת את הדברים הללו, למה התכוונת? להחלטתו של פרי לשקר את הציבור? זה מה שאתה כל-כך מעריך?