נתניהו: אני מותקף כל העת, גם הפעם הדברים יסתיימו בלא כלום

רה"מ טען כי מדובר ב"עולם הפוך" ואמר שהממשלה תמלא את ימיה ■ "אני בטוח שגם בבחירות הבאת אזכה באמונכם" ■ תגובות המערכת הפוליטית - עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר
בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב ערב (ג') לפרסום המלצות המשטרה, לפיהן הוא חשוד בקבלת שוחד. לדברי נתניהו, את כל חייו הוא הקדיש לטובת המדינה, וכך הוא מתכוון להמשיך לעשות "באחריות ובשיקול-דעת".

"אני עושה את עבודתי עבור טובת המדינה", אמר נתניהו, "לא עבור סיגרים מחבר, ודבר לא יסית אותי מכך - גם לא ההתקפות נגדי". 

לדבריו, "מאז שנבחרתי לראשות הממשלה, לא היה כמעט יום אחד שלא הוטחו בי ובמשפחתי האשמות-סרק. הופעלו לחצים אדירים כדי לפתוח נגדי לא פחות מ-15 בדיקות וחקירות כדי להפיל אותי מראשות הממשלה. כולם התחילו עם כותרות מפוצצות.

"להמלצות אין מעמד במדינה דמוקרטית. על-פי החוק, לא המשטרה היא שקובעת אלא רק הגורמים המשפטיים המוסמכים. הסטטיסטיקה ברורה - למעלה ממחצית מהמלצות המשטרה מסתיימות בלא כלום. בהמלצות שלי שפורסמו הערב מתלווה צל כבד, אי-אפשר להשתחרר מהרושם שהן הושפעו מתחושות של קציני משטרה שפעלתי נגדם, שביצעתי מעקבים נגד חוקרי משטרה. מדובר בטענות הזויות. תחשבו אתם מה זה אומר על החקירה ועל ההמלצות. לכן זה לא מפתיע בכלל שאלה הן ההמלצות. אני בטוח שכאשר הגורמים המשפטיים יקראו את כל החומר, הם יבינו עד כמה ההמלצות מופרכות". 

נתניהו המשיך ואמר: "חוק מילצ'ן זו האשמה מופרכת - החוק הזה עבר על-ידי ממשלת אולמרט ובין היתר על-ידי שר האוצר דאז יאיר לפיד חברו הטוב של מילצ'ן. נשאלתי על הנושא כמה שאלות ספורות בלבד והשבתי שמעולם לא פעלתי עבור ארנון מילצ'ן. איך אפשר לבוא בטענות שבשביל סיגרים פעלתי אצל האמריקאים שתוחזר הויזה שנשללה ממנו".

בעניין ההתערבות בהשבת הויזה של מילצ'ן אמר: "חובתו של כל ראש ממשלה לפעול עבור מי שפעל לטובת מדינת ישראל. כך עשה פרס, וכך פעלתי גם אני כשהאמריקאים ביקשו לשלול את הויזה. לא אני ולא פרס ז"ל העלינו בדעתנו שצריך להפקיר את מי שעזר למדינת ישראל רק בגלל שהוא חבר שלו. ושלא יהיה ספק - פעלתי כך אצל ממשלות זרות גם עבור אנשים אחרים שפעלו לביטחון ישראל.

"איך אפשר לומר שפעלתי לטובת נוני מוזס בחוק 'ישראל היום'? הרי גם כאן עשיתי את ההפך הגמור. פיזרתי את הכנסת על החוק הזה. סיכנתי את עתידי הפוליטי. עשרות חברי כנסת פעלו לטובת מוזס. רבים מהם קיבלו סיקור מלטף ב'ידיעות אחרונות'. איך יכול להיות שרבים מהם לא נחקרו? איך יכול להיות שדווקא נגדי מי שהוביל את המלחמה נגד החוק יש המלצות? עולם הפוך".

נתניהו סיים ואמר: "אני לא כאן כדי לעשות לביתי; אם זה מה שהיה מניע אותי, הייתי מזמן במקום אחר. מה שמניע אותי זה להבטיח את עתידה של המדינה. הממשלה שלנו תמלא את ימיה".  

סערה במערכת הפוליטית

המערכת הפוליטית נכנסה הערב לטלטלה רצינית, ורבים מחברי הכנסת הנמצאים במליאת הכנסת נצמדו לכלי התקשורת כדי ללמוד על תוכן הודעת המשטרה. מפכ"ל המשטרה אמור להגיע מחר (ד') בשעה 09:00 בבוקר לדיון דחוף בוועדת הפנים של הכנסת כדי להסביר את טענותיו לפני שבוע בראיון אצל אילנה דיין בנוגע ללחצים שהופעלו על חוקרי משטרה באמצעות מעקבים.

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שנחשב עתה לעד מפתח בפרשה, מסר בתגובה להמלצות: "בעקבות חקירת תיק 1000 פנתה אלי המשטרה וביקשה ממני למסור עדות על תקופתי במשרד האוצר. כמו כל אזרח שומר חוק במדינת ישראל מסרתי להם עדות קצרה שנגעה לניסיון להרחיב את 'חוק מילצ'ן' ל-20 שנה. אדגיש שלמרות כל הלחצים סירבתי להעביר את החוק. במקרה זה, כמו במקרים אחרים, "יש עתיד" הייתה המחסום האחרון בפני השחיתות השלטונית. מול פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם ובטובתם. גם אם החוק היבש אינו מחייב את ראש הממשלה להתפטר, במדינה מתוקנת אדם שנגדו תלויות האשמות כבדות כל כך, שחלקן הגדול אינו מוכחש, אינו יכול להמשיך לכהן כראש הממשלה המופקד על ביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל. אין שום דרך לנהל מדינה בזמן שאתה נאבק בחשדות כבדים כל-כך". 

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק: "התמונה העולה מסיכום התיקים - מצמררת. עומק השחיתות - מבהיל". עוד הוסיף ברק: "ככה נראה שוחד. נתניהו צריך ממחר בבוקר להיכנס לנבצרות. מנדלבליט חייב להחליף הילוך. אסור שניתן להשחית את המדינה שלנו"

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מסר: "לראש הממשלה עומדת חזקת החפות ועל כולנו לזכור גם בערב זה, שכאשר מדובר בנבחר ציבור-רק היועץ המשפטי לממשלה מוסמך לקבוע אם אכן ישנן ראיות המצדיקות הגשת כתב אישום. ראש הממשלה מוביל את מדינת ישראל בשנים האחרונות באחריות ובמסירות בתקופות קשות ומורכבות ובהתאם להכרעת העם, ואני אמשיך לגבות אותו ולתמוך בהנהגתו".

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מסר: אני מחזק את ידיו של ראש הממשלה. יש לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך ולנהל את ענייניה החשובים של מדינת ישראל בתחומי הביטחון והעשייה, ולהמתין להחלטת היועץ המשפטי לממשלה.

שר התיירות, יריב לוין, מסר: "הערב נחשף המהלך הבזוי לביצוע הפיכה שלטונית נגד רצון הבוחר. בושה וחרפה שהעד המרכזי נגד ראש הממשלה נתניהו הוא הפוליטיקאי יאיר לפיד שמנסה כבר שנים להחליף אותו בתפקיד. לפיד שהפסיד פעמיים בבחירות מנסה לכבוש את השלטון על-ידי עדות חסרת מהימנות. אין ספק שהאמת תצא לאור והממשלה תמשיך להוביל את ישראל בדרך שלנו, ובהנהגתו הבוטחת של ראש הממשלה נתניהו".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, מסרה: "אני לא מופתעת, אני לא מתרגשת מהמלצות המשטרה שהיו ידועות מראש, ושכידוע אין להן כל תוקף משפטי. החידוש היחידי הערב - הוא חשיפת פניו האמיתיות של יאיר לפיד - פוליטיקאי כושל שהעדיף להצטרף למניפי הגיליוטינה ברוטשילד ולנסות להפיל את נתניהו ואת הליכוד בדרכים לא דמוקרטיות. פרסום זהותו כעד המרכזי הוא המסמר האחרון בארון הפוליטי שלו".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, מסר: "אין שום דבר חדש. המטרה סומנה כבר לפני כשנתיים. נורו עשרות חיצים לעבר המטרה, בתקווה שאחד מהם יגיע ליעד, ולאחר שהפכו כל אבן, בכל פינה בעולם - המשטרה עשתה הכול כדי להשיג את המטרה. על-פי הבנתי, מדובר בהליך לא לגיטימי שמסכן כל מדינה דמוקרטית בעולם. שלטון מחליפים במדינה דמוקרטית בקלפי ולא באמצעות הצבא או המשטרה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מסר כי "לראש הממשלה עומדת חזקת החפות, המלצות המשטרה מבחינת החוק, אינן מעלות ואינן מורידות, ובמיוחד לאור האירועים האחרונים שהיו במשטרה, וכל עוד לא יוחלט אחרת בקרב הגורמים המוסמכים בעניין, ראש הממשלה רשאי להמשיך בתפקידו, זה החוק. וכך אנו מתייחסים לעניין, ואני מקווה שהוא ייצא נקי וחף מפשע".

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ מיקי זהר, מסר: "אלה המלצות שיש סביבן תחושה קשה מאוד. כמעט תמיד המשטרה ממליצה להגיש כתב אישום אחר נבחרי ציבור. מה שקורה בפועל? ברוב - אין הגשת כתב אישום. לדעתי - משטרת ישראל כשלה כישלון חרוץ וכשלה בפופוליזם. 

"במהלך הדיונים בוועדת הפנים על חוק ההמלצות, עלה הנתון המדהים שקרוב ל-80% מהמלצות המשטרה נדחות על-ידי הפרקליטות. אני מקווה שהם ישקלו את הראיות בכובד-ראש, לי ולחלק גדול מאוד מאזרחי המדינה שאינם מגיעים לרוטשילד, ברור מה אמורה להיות ההחלטה.

"באף מדינה דמוקרטית בעולם לא היו מעזים ולא מעלים על דעתם בשום אופן לזמן ראש ממשלה מכהן ולחקור אותו האם הוא קיבל בקבוקי יין, שוקולדים או סיגרים מחבר שלו. עד אנה נבוא?".