משאל הקבלנים: רק כ-10% מדווחים שהורידו מחירים

רוב הקבלנים אינם מאמינים שפועלים סינים יגיעו לארץ בקרוב - ואינם מתכוונים להשתתף במכרזי מחיר למשתכן

נדלן / צילום: שאטרסטוק
נדלן / צילום: שאטרסטוק

חלק ניכר מהקבלנים אינם משתתפים במכרזי מחיר למשתכן ואינם מתכוונים לעשות כך גם בשנה הבאה - או כך לפחות הם מצהירים. רובם המכריע אינם מאמינים שהפועלים הסינים אכן יגיעו לישראל בקרוב, וגם סבורים (כמובן מתוך אינטרס מובהק) שמחירי הדירות ישובו לעלות ב-2018. כך עולה ממשאל קבלני ארגון ת"א-יפו-בת ים שהתקיים לאחרונה והתייחס לסוף 2017.

לשאלה האם הקיפאון המתמשך במכירות הוביל להורדה במחיר המחירון בפרויקטים, כ-11.5% מהקבלנים השיבו בחיוב בעוד כ-88.5% מהקבלנים השיבו בשלילה. נזכיר כי רק בשבוע שעבר פורסמו נתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר שהעידו על ירידה משמעותי בהיקף העסקאות בענף, ירידה בשיעור כ-10.5% ברמה השנתית ב-2017 לעומת 2016 בכלל העסקאות (כולל דירות מחיר למשתכן).

ואם כבר הזכרנו את תוכנית מחיר למשתכן, נראה שככל שהזמן עובר חלק ניכר יותר מהקבלנים אינם ששים לקחת חלק בתוכנית הממשלתית. על פי הנתונים, לשאלה האם השתתפת או בכוונתך להשתתף במכרזי מחיר למשתכן השיבו רוב הנשאלים (כ-77%) כי הם לא השתתפו וגם לא מתכוונים להשתתף בתוכנית הממשלתית, כ-15.3% השיבו כי לא השתתפו עדיין אבל מתכננים להשתתף בהמשך ורק כ-7.7% מהנשאלים השיבו כי השתתפו במכרזי מחיר למשתכן. בהשוואה למחצית הראשונה של 2017 ניכרת עלייה משמעותית בקרב הקבלנים שאינם ששים לקחת חלק בתוכנית הממשלתית. כך, במשאל הקודם השיבו רק 56.7% כי אינם משתתפים או מתכוונים להשתתף במכרזי מחיר למשתכן בעוד 20% השיבו כי לא השתתפו אבל מתכננים להשתתף וכ-23.3% השיבו כי השתתפו בחלק מהמכרזים.

לשאלה מה יקרה למחירי הדירות ב-2018 השיבו כ-57.7% כי הם צופים עלייה במחיר, כ-38.5% השיבו כי הם צופים שהמחירים יישארו כמו שהם היום וכ-3.8% צופים ירידה משמעותית במחירי הדיור. במשאל הקודם, במחצית הראשונה של 2017, מחצית מהקבלנים (50%) סברו שהמחירים יישארו כמו שהם, 30% סברו שהמחירים יעלו, כ-16.7% סברו שהמחירים ירדו אבל בשיעור לא משמעותי וכ-3.3% סברו שהמחירים ירדו בשיעור משמעותי.

הקבלנים התבקשו גם להעריך האם הבטחות הממשלה להבאת עובדי בנייה מסין לישראל אכן יתגשמו במהלך השנה הקרובה ועל פי התשובות נראה שהאמון בהצלחת המהלך אינו מזהיר בלשון המעטה. הרוב המוחץ (כ-92.3%) של המשיבים לא מאמין שבממשלה יצליחו לקיים את ההבטחה בעוד רק כ-7.7% אופטימיים לגבי הסיכוי שזה יקרה.

לאור פשיטות רגל שקרו בשנה החולפת, נראה שהקבלנים סבורים שהסיכון לא חלף וייתכן שאף החמיר. כך, 48% מהמשיבים סבורים כי ייתכן וחברות הביצוע הקטנות לא יחזיקו מעמד אך הגדולות כן, 44% מהמשיבים סבורים שהמגמה תתעצם וסביר שב-2018 יהיו עוד חברות שיפשטו רגל ורק 8% השיבו כי הענף התייצב וסבי להניח שלא יהיו עוד קריסות בקרוב.

באשר להתחדשות עירונית ולחסמים שעומדים בפני היזמים, כ-61.5% השיבו כי "הרשויות מערימות קשיים על יישום תוכניות התחדשות עירונית ומונעות התפתחות ופתרון של מצוקת הדיור בישראל", כ-38.5% השיבו כי "הרשויות לא מקדמות מספיק תוכניות ההתחדשות העירונית". במקביל, בתשובה "הרשויות מקדמות ומעודדות בצורה משביעת רצון את תוכניות ההתחדשות העירונית לפתרון מצוקת הדיור", לא בחר אף אחד מהמשיבים. ייתכן שהרשויות המקומיות הקשיחו עמדות במחצית השנייה של 2017, משום שבמשאל של המחצית הראשונה של 2017 המגמה הייתה הפוכה ו-56.7% מהמשיבים בחרו בתשובה "הרשויות לא מקדמות מספיק תוכניות ההתחדשות העירונית" אבל כ-43.3% דווקא סברו כי: "הרשויות מקדמות ומעודדות בצורה משביעת רצון את תוכניות ההתחדשות העירונית לפתרון מצוקת הדיור".

"ממצאי המשאל מעידים על הקושי של היזמים והקבלנים מול הרשויות המקומיות", אומר אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים וממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ. "הרשויות לא מקדמות מספיק את תוכניות ההתחדשות העירונית ומונעות התפתחות ופתרון של מצוקת הדיור בישראל", ממשיך לוי, "באמצעות ביורוקרטיה מגבילה ומעכבת בוועדות מקומיות ומחוזיות הרשויות מונעות התפתחות ופתרון של מצוקת הדיור בישראל".

עוד סבור לוי כי: "מהמשאל עולה כי שיווק הקרקעות אך ורק לפרויקט מחיר למשתכן מוביל למחסור אדיר של קרקעות למגורים, להקטנת היצע הקרקע לשיווק ולעליית מחירים. מחיר למשתכן פונה לאוכלוסייה של מחוסרי דיור שהם רק כשליש מהאוכלוסייה. הסחבת הביורוקרטית שבה נתקלים היזמים יחד עם תוכנית מחיר למשתכן במתכונתה הנוכחית, הופכים את פעולותיה של מדינת להוצאת שוק הדיור מהמשבר לחסרי תועלת שיגרמו לאפקט הפוך - עליית מחירי הדיור".

משאל הקבלנים
 משאל הקבלנים