AI לקמעונאות: קומונסנס הישראלית גייסה 20 מיליון דולר

כיום מרבית משלוחי המזון מגיעים יום למחרת ההזמנה; קומונסנס מפתחת שירות משלוחים שיגיעו לבית הלקוח עד שעה ממועד ההזמנה ■ את סבב ההשקעה הנוכחי הובילה Playground Global, והשתתפו בו גם הקרנות Aleph VC ו-Eric Schmidt’s Innovation Endeavors

סטארט אפ  /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ / צלם: thinkstock

CommonSense Robotics הישראלית הכריזה היום (ה') על השלמת סבב גיוס ראשון בגובה 20 מיליון דולר. החברה מפתחת טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית שנועדה לאפשר לקמעונאים לבצע משלוחים משתלמים של מזון טרי ללקוח, תוך פחות משעה. את סבב ההשקעה הנוכחי הובילה Playground Global, והשתתפו גם הקרנות Aleph VC ו- Eric Schmidt’s Innovation Endeavors שהשקיעו בחברה השקעת סיד באוגוסט 2017.

לדברי רן פלד, מנהל השיווק של קומונסנס רובוטיקס, בניגוד לקמעונאות אופנה, בה לקמעונאי יש רווח תפעולי של עשרות אחוזים, לקמעונאי מזון יש רווח של 3% בלבד. זאת כאשר הקמעונאי מסתמך על הלקוח להגיע לחנות, לבחור מצרכים ולקחת אותם הביתה בעצמו. לכן, משלוחי מזון, ומזון טרי במיוחד, הם הפסדיים עבור הקמעונאי הממוצע.

קומונסנס הקימו בתל אביב מרכז MFC - MICRO FOLFILMENT CENTER - מתקן הכולל מחסן של מוצרים ורובוטים שיודעים לאסוף את הארגזים מהמדפים בהתאם להזמנות באופן היעיל ביותר, ולהעביר אותם לעובד שיארוז את המצרכים עבור הלקוח. במחסן הזה מתבצעים טסטים בלבד. לדברי פלד, היה לחברה חשוב לפתח מתקן קטן מימדים יחסית, שיוכל להמצא במרכזי ערים ולאפשר נגישות ללקוחות במהירות וביעילות. פלד סיפר ל"גלובס" מחסן נוסף נפתח בחולון ובו יתחיל בקרוב פיילוט עם חברה קמעונאית ישראלית.

המודל העסקי של החברה הוא השכרת השירות כולו: המחסן, הציוד הרובוטי ועובדי האריזה, לקמעונאי שיספק את המוצרים וישלם על השירות פר משלוח. פלד העריך כי תהליך זה יוזיל את עלויות העבודה בכ-75% עבור הקמעונאי. קומונסנס מתכוונת להעסיק באופן ישיר את כל העובדים במחסני החברה, ומתכננת להשתמש בהשקעה הנוכחית כדי להגדיל את קצב ההעסקה שלה ולפתוח משרדים גם באנגליה ובארה"ב.

מנכ"ל החברה, אלרם גורן, אמר שמוקד הפיתוח של קומונסנס הוא בהשפעה שלו על צריכת מזון: "המוקד הוא שינוי דרסטי בגישה למזון, באופן הרכישה שלו, ובסופו של דבר בהכנה שלו. אנו מאמינים שהפתרון שלנו ישחק תפקיד קריטי בהתפתחות ענף המזון".

כיום, מרבית משלוחי המזון מגיעים יום למחרת ההזמנה. קומונסנס מפתחת שירות משלוחים On Demand - משלוחים על פי דרישה שיגיעו לבית הלקוח עד שעה ממועד ההזמנה. לדברי פלד, "הצרכן הוא המניע של הכל וככל שיותר צרכנים יגידו 'לא בא לי להזמין פיצה' אלא בא לי להזמין במהירות שיא מצרכים טריים ולבשל משהו, ואת הזמן שחסכתי על ללכת לסופר אני משקיע בלבשל משהו, זו דרמה צרכנית".

תעודת זהות

שנת הקמה: 2015

מייסדים: אורי אברהם, אייל גורן ואלרם גורן, המכהן כמנכ"ל החברה.

השקעות עד כה: 26 מיליון דולר (גיוס סיד של 6 מיליון וסבב ראשון של 20 מיליון)

משקיעות: Playground Global, Aleph VC and Eric Schmidt’s Innovation Endeavors.

מספר עובדים בישראל: 65