מחיר נקניק החזיר מעיד על השיפור בכלכלת ספרד

הספרדים מנערים מעליהם את אחת מתקופות המיתון הקשות זה שנים רבות ומבזבזים כספים על מוצרים שעד לא מכבר נחשבו למותרות

מעדנית חמון במדריד/ צילום: רויטרס, Paul Hanna
מעדנית חמון במדריד/ צילום: רויטרס, Paul Hanna

הסימן האחרון להבראה הכלכלית בספרד הוא הגאות במחירי ה-jamon (חמון), נקניק החזיר או רגל החזיר המעושנת, שיש כאלה שרואים בה בועת מחירים.

הצמיחה הכלכלית החזקה גורמת לספרדים לנער מעליהם את אחת מתקופות המיתון הקשות ביותר שהיו במדינה זה עשרות שנים, ולבזבז כספים על מוצרים שנחשבו עד לא מכבר למותרות. אחד המוצרים הללו הוא הלוקסוס הגסטרונומי הספרדי - בשר החמון איבריקו שניזון מבלוטים בטבע.

כלכלת ספרד, אחת מנקודות האור באירופה, מתאוששת בגדול ממשבר נדל"ן קיצוני שבא אחרי בום שנמשך עשר שנים במחירי הנכסים, והקטין את הכלכלה שהיקפה טריליון אירו ב-8% תוך הזנקת שיעור האבטלה ל-27%.

מ-2013, הכלכלה כבר מחקה את הנזקים הללו, ובשנה שעברה היא עקפה את התוצר שהיה לה לפני המשבר.

האבטלה ירדה, אם כי היא עדיין ברמה של כ-17%. השכר במגזר הפרטי עשוי לעלות השנה לראשונה זה שש שנים, אומר איגנסיו דה לה טורה, הכלכלן הראשי בבנק ההשקעות ארקנו גרופ במדריד.

סוכן רכבי היוקרה פליפה קארטו ברסאו מכר בשנה שעברה חמש מכוניות פרארי ולמבורגיני יותר מאשר ב-2016, גידול של 30%. העלייה בערכי הנדל"ן במדריד ובברצלונה עודדה לקוחות שלו לבזבז יותר כסף. "בהתחלה היינו זהירים, וחשבנו שזה אולי זמני", הוא אמר. "לאט לאט התחלנו להבין שזה באמת מפנה כלכלי".

הספרדים רכשו בשנתיים האחרונות 2.4 מיליון מכוניות חדשות, והוציאו בערך 30% יותר על אכילה ושתייה ב-2017 בהשוואה ל-2013, לפי אומדני התאחדות בתי האירוח בספרד. 2018 צפויה להיות השנה השלישית ברציפות שבה נפתחות יותר מסעדות מאשר נסגרות.

בספרד, יותר ארוחות זה אומר צריכה של יותר jamon, נקניק החזיר המשובח, שנאכל בארוחות בוקר, צהריים וערב.

אלה שמתמחים באמנות חיתוך הבשר לפרוסות בעובי מינימלי מקבלים פרסים יוקרתיים. בחברות רבות, רגל חמון היא חלק מחבילת השי המסורתית לחג המולד לעובדים.

כשבועת הנדל"ן הספרדית פקעה, גם שוק החזירים קרס. רווחים גבוהים שכנעו את משקי החזירים במדינה להציף את השוק ביותר סחורה, ולעתים גם למכור חזירים באיכות נמוכה יותר במחיר גבוה. החזיר המשובח הוא זה שרועה להנאתו בחיק הטבע, וניזון מבלוטי אלונים, מה שמעניק לבשר מרקם וטעם מיוחדים.

כשהמשבר היכה, הביקוש המקומי לחזירים קרס, והמלווים סגרו את ברז האשראי. מגדלי החזירים בספרד שחטו ב-2013, שנת השיא של המשבר, רק 366,000 חזירים שניזונו מבלוטים, לעומת 900,000 ב-2008.

בשנות המיתון, מגדלים רבים הפסיקו להרביע חזרזירים, ואפילו שחטו נקבות כדי לחסוך עלויות. חמון באיכות גבוהה דורש לפחות שלוש שנות גידול. הרבה מהחמון איבריקו בשוק היום הוא מחזירים שנשחטו במשבר.

היום המחירים עולים כאשר ההיצע המוגבל הזה מימי המשבר מגיע לשוק. מחיר מוצרי חזיר משומרים עלה ביותר מ-50% לכ-30 אירו לק"ג במחצית הראשונה של 2017, מ-19.50 אירו ב-2013, לפי הנתונים העדכניים ביותר של Anice, התאחדות תעשיית הבשר הספרדית. רגל של jamon יכולה לעלות 500 אירו ויותר.

אבל המחירים לא מרתיעים לקוחה כמו עורכת הדין מריה חוסה גונזלס.

"אנחנו חיים בספרד. מי שרוצה לארח אנשים לארוחה טובה, חייב שיהיה לו חמון איבריקו על השולחן", היא אומרת ביציאה מחנות מהודרת ברובע הקניות האופנתי ביותר במדריד. היא קנתה כמה פרוסות מהחמון הטוב ביותר, של חזיר שניזון מבלוטים כמובן.

מגדלי החזירים והקונים שלהם חושבים שמחירי החזיר יישארו גבוהים, בין היתר בזכות רגולציות שנקבעו בשנת 2014, שמקשות על מכירת מוצרי חזיר מזויפים באיכות נמוכה. אלה הם החזירים שניזונים מאבוס רגיל, ולא מהמרעה החופשי של בלוטי האלון.