תשואה של 3% על אג"ח האוצר? לפי המשקיעים - חדשות טובות

המניות בארה"ב התאוששו בשבוע האחרון מקריסתן מוקדם יותר החודש, והעלייה שלהן - לצד העלייה בתשואות האג"ח - מאותתת לדעת המשקיעים שהשווקים מתגברים על האובססיה שלהם בנוגע ל"מחזור ארוך של קיפאון"

משקיעים בבורסת ניו-יורק / צילום: רויטרס
משקיעים בבורסת ניו-יורק / צילום: רויטרס

תשואות אג"ח האוצר האמריקאיות לטווח ארוך מתקרבות ל-3% לראשונה זה שנים, וזהו סימן לכך שהנתונים הכלכליים הבריאים מהעולם מתגברים על הפחדים הוותיקים של המשקיעים מכך שההבראה מהמשבר הפיננסי היא זמנית בלבד.

להתפתחות זו יש השלכות משמעותיות על שוקי ההון. העלייה של חצי נקודת אחוז השנה בתשואת אג"ח האוצר לעשר שנים, שהיא ברומטר לעלויות גיוסי ההון של ממשלות, צרכנים וחברות, תרמה משמעותית לקריסה של 10% במדד המניות דאו ג'ונס מוקדם יותר בפברואר, אומרים אנליסטים רבים.

אבל המניות התאוששו בשבוע האחרון, במה שמשקף אופטימיות מתמשכת לגבי התחזית לצמיחה כלכלית ולרווחי החברות בארה"ב. העלייה במחירי המניות - לצד העלייה בתשואות האג"ח - מאותתת שהשווקים מתגברים על האובססיה שלהם בנוגע ל"מחזור הארוך של הקיפאון", אומרים משקיעים רבים. הם מתייחסים להשערה שהצמיחה והריביות יישארו מדוכאים עוד שנים רבות, בעוד שהכלכלות בעולם מתמודדות עם הגידול האיטי בשכר ועם התעסוקה הלא מלאה.

החששות הללו "כבר אינם רלוונטיים", אמר ג'ים פוגל, ראש יחידת אסטרטגיה של הריביות בחברת FTN פייננשל.

החששות מתמקדים כעת באינפלציה הרדומה זה שנים, ובמאמצי הבנקים המרכזיים לצאת ממדיניות ההמרצה המוניטרית החריגה. תשואת אג"ח האוצר לעשר שנים ננעלה ביום שישי שעבר ב-2.88% אחרי נגיעה ב-2.91% ביום רביעי שעבר, שיא של ארבע שנים. בסוף 2017 עמדה התשואה הזו על 2.41%.

המשקיעים המתינו השבוע לנאום של נשיא שלוחת הפדרל ריזרב באטלנטה, רפאל בוסטיק. התחזית שלו לאינפלציה בעקבות הנתונים מעל המצופה שפורסמו לאחרונה, עשויה לספק תובנה על שינוי החשיבה בצמרת הבנק המרכזי על מדיניות הריבית, אמר ארון קולי, אסטרטג ריביות בחברת BMO קפיטל מרקטס.

הדריכות בשוק סביב עליית התשואות באה כאשר הפד ממשיך להתרחק מן המדיניות הממריצה שהפעיל במהלך המשבר הפיננסי ואחריו. כאשר הבנק המרכזי מעלה ריביות ומצמצם את גודל תיק האג"ח שלו, הוא מושך כספים מן הכלכלה כאשר שוקי ההון הופכים לתנודתיים יותר. כמה משקיעים ואנליסטים אמרו שהמגמות המצטלבות הללו עשויות להרים את התשואות מעל 3%, לראשונה מאז 2013.

האוצר מגדיל את כמות האג"ח

גורם נוסף שכמה משקיעים אומרים שהוא עשוי להעלות את הריבית מעל 3% הוא הממשל עצמו. עליית התשואות באה בעת ועונה אחת עם עם העברת קיצוצי המס בסך 1.5 טריליון דולר בעשור הקרוב, והגירעונות התקציביים הגבוהים יותר מאיימים להעלות את התשואות כאשר האוצר מגדיל את כמות האג"ח שהוא מנפיק כדי לממן את הקיצוצים.

השבוע אמור האוצר האמריקאי למכור אג"ח בסך 107 מיליארד דולר, עלייה של 4 מיליארד דולר מסדרת המכירות המקבילות שהיו בחודש שעבר.

קיצוצי המס מילאו גם תפקיד מפתח בגאות בשוק המניות, והעלו את ציפיות האינפלציה. אנליסטים אומרים שהחברות יוכלו להעלות את שכר העובדים או להשקיע חלק מהחסכונות מהמסים בציוד ובמיכון.

אפילו כעת, התשואות נשארו נמוכות בסטנדרט של לפני המשבר הפיננסי. גם התמחור בשוק האג"ח לטווח הארוך נשאר פחות מאופורי, ומשקף גם חששות שעליית התשואות תאט את הכלכלה בסופו של דבר, על-ידי ייקור הכסף לצרכנים ולעסקים.

תחזית האינפלציה המובלעת מתשואות אג"ח האוצר צמודות-מדד המחירים השנה עלתה לשיא של 2.14% בעשר השנים הבאות. התחזית שנגזרת מאג"ח לפדיון בעוד 30 שנה היא רק 2.13%. זה אומר שהצמיחה עדיין ניצבת בפני קשיים מבניים כמו הזדקנות אוכלוסייה, עלייה בנטל החובות ושיפור לא מספיק בפריון.

"העלייה בשכר מתקרבת לשיא המחזורי שלה", אמר פיטר ייא, מנהל מסחר באג"ח בחברת נורת'רן טרסט.

ניית'ן שיטס, הכלכלן הראשי וראש יחידת המחקר המקרו-כלכלי בחברת PGIM, אמר שלמרות שכלכלת ארה"ב צפויה להמשיך לצמוח, "המדיניות התקציבית שלנו מערערת במידה מסוימת את הביטחון". לכן, מעמדה של ארה"ב כמקלט מבטחים להון ולהשקעות נפגע במקצת, ותשואות האג"ח עולות (כלומר מחירי האג"ח יורדים) יחד עם ירידת הדולר.

כלכלנים אחרים מסבירים שירידת מחירי האג"ח השבוע נובעת כנראה מגורמי היצע, בהעדר נתונים כלכליים מיוחדים השבוע.

שלשום הנפיק האוצר אג"ח לשנתיים בהיקף של 28 מיליון דולר, בתשואה של 2.255%, הגבוהה ביותר לסוג זה של אג"ח מאז אוגוסט 2008.

אתמול אמור היה הפדרל ריזרב לפרסם את פרוטוקול ישיבת הנהלת הבנק מ-1 בפברואר, שיכול היה לספק עוד תובנה על חששות הבנק המרכזי מפני האינפלציה. אינפלציה שוחקת את ערך האג"ח הלא צמודות של האוצר במונחי כוח קנייה וכסף ריאלי.

בישיבת הנהלת הפד בדצמבר, המשתתפים צפו שלוש העלאות ריבית על-ידי הבנק המרכזי ב-2018. כמה כלכלנים, ביניהם כלכלני הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, צופים שהבנק המרכזי יעלה את הריבית ארבע פעמים במהלך השנה - כדי לרסן את האינפלציה על רקע האבטלה הנמוכה, 4.1%.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-2.1% ב-12 החודשים שהסתיימו בינואר, לפי משרד העבודה האמריקאי. גם מחירי היצרנים (שער היציאה מהמפעל) עלו, כמו גם השכר הממוצע לשעה, שעלה בינואר ב-2.9%. שוק העבודה ההדוק מתחיל סוף סוף לגרום למעסיקים לשפר את שכר העבודה ברצינות.