חצי שנה בלבד אחרי שבחר מחדש רו"ח: לאומי ייצא שוב למכרז

אשתקד ניהל בנק לאומי הליך ארוך ושנוי במחלוקת, שבסיומו נותרו משרדי KPMG ו-EY רואי החשבון של הבנק

גד סומך / צילום: יוסי כהן
גד סומך / צילום: יוסי כהן

פחות מחצי שנה אחרי שהסתיים תהליך בחירת רואי החשבון השנוי במחלוקת בבנק לאומי, הבנק צפוי להתניע בקרוב תהליך חדש. במסגרת פרסום הדוחות הכספיים של הבנק היום (ג'), הבנק מציין כי בתיאום עם בנק ישראל הוחלט כי השנה יחל תהליך לבחירת רואי החשבון של הבנק לשנים 2019 או 2020.

גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי ייתכן שההליך שייפתח בלאומי יהיה סנונית ראשונה, וכי גם בנקים נוספים יבצעו בשנים הקרובות תהליך של בחירה מחדש של משרדי רואי החשבון שלהם, וזאת לאחר שנים ארוכות ורבות של סטטוס-קוו קבוע בתחום.

כיום רואי החשבון של לאומי הם פירמות KPMG סומך-חייקין ומשרד EY קוסט פורר גבאי. בשנת 2017 עמד שכר רואי החשבון של הבנק על 18.3 מיליון שקל.

הקשר של לאומי עם משרד סומך-חייקין נחשב לעמוק למדי - המשרד משמש כרואה החשבון של הבנק מזה עשרות שנים (המשרד הוא גם רואה החשבון של 4 מתוך 5 הבנקים הגדולים). בנוסף, מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק-עמינח, נחשבת למקורבת לגד סומך, העומד בראש המשרד, והיא אף עבדה בעבר כמנכ"לית המשרד.

כאמור, אשתקד כבר התבצע תהליך של בחירת רואי חשבון בלאומי. תהליך הבחירה נפתח בעקבות המלצות ועדת גורן, ועדה בלתי תלויה שמינה הבנק נוכח תביעות נגזרות ויצוגיות שהוגשו נגד הבנק בעקבות הסתבכות עם הרשויות בארה"ב.

בהמלצות הוועדה הוחלט כי הבנק ייבחן לעומק תהליך בחירה מחדש של רואי החשבון שלו. מכיוון שמול שני בנקים נוספים מתנהלת חקירה דומה (פועלים ומזרחי-טפחות), הערכות הן כי ייתכן שגם הם יידרשו בסופה לבצע בחינה מחדש של בחירת רואי החשבון.

ובחזרה ללאומי - לאחר תהליך שנמשך קרוב לשנה, הוחלט בבנק להותיר את שני משרדי רואי החשבון לתקופה נוספת. אלא שתהליך מינוי רואי החשבון היה מפותל וגרר לא מעט ביקורת. ראשית, במסגרת ההליך התברר כי ישנם חילוקי דעות עמוקים בין חברי הדירקטוריון בדבר הבחירה, שהובילו לשינוי בהמלצות על משרד רואי החשבון לפחות פעמיים. התהליך היה כה מורכב, שבנק ישראל ורשות ניירות ערך הורו בזמנו ללאומי לפרסם פרטים נוספים ממנו. מהפרטים עלה, למשל, כי משרד KPMG אף שלח מכתב לדירקטוריון ובו ציין עם אילו משרדים יהיה מוכן לעבוד.

בלאומי בררו היום היטב את המילים והסבירו בדוחות כי ההחלטה לבצע תהליך מחדש נעשתה לאור העובדה "שההליך האינטנסיבי לבחירת רואי החשבון לשנת 2018 היה ממושך ומורכב". כעת נותר לראות האם התהליך החדש יהיה יעיל יותר, ובעיקר מעניין יהיה לדעת האם הפעם הרכב רואי החשבון ישתנה.