אנלייט מתרחבת באירופה: רוכשת פרויקט תחנות רוח בקוסובו

עפ"י ההסכם, אנלייט תרכוש את מלוא המניות של החברה המחזיקה כיום בזכויות בפרויקט, בהדרגה ■ כמיליון אירו ישולם למוכרים כמקדמה תמורת 50% ממניות חברת הפרויקט

טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק
טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק

חברת אנלייט אנרגיה  מתחדשת ממשיכה לפתח את הפעילות שלה בתחום חוות הרוח באירופה. החברה דיווחה הבוקר (ד') לבורסה כי חתמה על הסכם לרכישת הזכויות בפרויקט אנרגיית רוח בקוסובו, המצוי בתהליכי פיתוח מתקדמים, בהספק כולל מתוכנן של 105 מגהוואט.

אנלייט מוחזקת בידי יורוקום תקשורת שהינה חלק מהאימפריה המתפוררת של שאול אלוביץ, לצד כמה גופי ניהול השקעות בולטים: פסגות, הפניקס, הראל וספרה.

על פי ההסכם, תרכוש החברה את מלוא המניות של החברה המחזיקה כיום בזכויות בפרויקט, בהדרגתיות ולאחר התממשות מספר אבני-דרך. סכום של כמיליון אירו ישולם למוכרים כמקדמה תמורת 50% ממניות חברת הפרויקט בהתקיים תנאים המתלים שהוגדרו. לאחר מכן, במועד הסגירה הפיננסית ובכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים, ישולם למוכרים תשלום בהיקף שייקבע לפי נוסחה שהוסכמה בין הצדדים. במועד ההפעלה המסחרית של הפרויקט, הצפוי במהלך 2020, תעביר אנלייט למוכרים את היתרה בהתאם לנוסחת התאמת התמורה ותחזיק את מלוא הבעלות על חברת הפרויקט.

הפרויקט, שצפוי לכלול 27 טורבינות רוח, קיבל עד היום את מרבית הזכויות בקרקע, ההיתרים הסביבתיים והאישורים המהותיים להשלמת הפיתוח, לרבות אישור מותנה לזכאות למכסה ולתעריף, וצפוי לקבל אישור סופי במהלך השנה.

באנלייט, אותה מנהל גלעד יעבץ, מעריכים כי בכפוף להשגת כל האישורים, הסכמי ההקמה, התפעול והמימון עבור הפרויקט, ניתן יהיה להתחיל הקמה של הפרויקט במחצית 2019, ולחבר אותו לרשת החשמל בשנת 2020.

הפרויקט, שעלות הקמתו מוערכת ב-140-180 מיליון אירו, מיועד לקום במסגרת אסדרה תעריפית בקוסובו למתקני רוח, שיעמדו באבני-דרך רגולטוריות עד למועדים מסוימים שהוגדרו על ידי הרגולטור. האסדרה מזכה בתעריף הזנה לרשת של 85 אירו למגהוואט, למשך12 שנים. לאחר תקופת התעריף תתבצע מכירת החשמל בתנאי שוק. אורך החיים המוערך של החווה הינו 30 שנה.

בחברה מעריכים כי הפרויקט יניב הכנסות שנתיות של כ-25 מיליון אירו ולאחר מכן כ-15 מיליון אירו לשנה.

אנלייט מצויה במגעים ראשוניים לקבלת מימון לפרויקט, ומעריכה כי שיעור המינוף של החוב הבכיר יסתכם ב-60%-80% מעלות ההקמה הכוללת.

עוד מציינים באנלייט כי משק החשמל בקוסובו מנוהל באופן אוטונומי. רשת החשמל שלו מחוברת לרשת החשמל העיקרית באירופה, הכוללת רשת מסונכרנת בין 25 מדינות. קוסובו פרסמה יעדים ורגולציה לייצור של 400 מגה וואט ממקורות אנרגיה מתחדשת, ומתוכם כאמור, 150 מגה וואט באמצעות אנרגיית רוח.

מניית אנלייט הגיבה להודעה בעלייה של 1% והשלימה התקדמות של כ-40% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-914 מיליון שקל.

המנכ"ל גלעד יעבץ ציין היום כי "ההסכם החדש ממנף את יכולות הליבה של החברה בפיתוח ואופטימיזציה של פרויקטים בתחום אנרגיית הרוח. זהו פרויקט שלישי שהחברה תקים באזור הבלקן והוא ייהנה מהיתרונות, היכולות והידע שנצבר במהלך פעילותנו האינטנסיבית באזור זה. החברה רוכשת את הזכויות מגורמים בעלי ניסיון בינלאומי רב בתכנון והקמת פרוייקטי רוח ובתקופה הקרובה תעבוד עימם בשיתוף על מנת להביא את הפרויקט לקו הגמר תוך יצירת סינרגיה בין יכולות הפיתוח, ההקמה והמימון של שני הצדדים".