האפליקציה שתנסה לערער את השליטה של גט בהזמנת מוניות

אפליקציית "פיק-אפ", שגייסה בשלב הפיילוט 2,000 נהגים, מכוונת להגיע לרשימה של 5,000-6,000 נהגים עד לסוף השנה ■ לשם השוואה, מספר הנהגים הרשומים ב-Gett עומד על כ-8,500

מוניות / צילום: ערן לם
מוניות / צילום: ערן לם

האם השליטה של Gett (גט טקסי) בתחום האפליקציות להזמנת מוניות צפוי להיסדק? שחקנית נוספת נכנסת היום (ג') למשחק: אפליקציה להזמנת מוניות בשם "פיק-אפ" (PickUp).

האפליקציה, שגייסה בשלב הפיילוט 2,000 נהגים, מכוונת להגיע לרשימה של 5,000-6,000 נהגים עד לסוף השנה. לשם השוואה, מספר הנהגים הרשומים ב-Gett עומד על כ-8,500.

הטריגר לגיוס הנהגים בא מתנאי ההסכם בין הצדדים: הנהגים לא משלמים דמי שימוש חודשיים אלא עמלה שעומדת על 10% מעלות הנסיעה ועם תקרה של עד 1,000 שקל בחודש מנהג. מנגנון העסקת הנהגים ב-Gett מושתת על תשלום של דמי שימוש קבועים או עמלות של 10% מהנסיעה.

מי שעומד מאחורי האפליקציה הוא יצחק זיזוב, מנכ"ל ובעלי Bigapps, חברה לפיתוח אפליקציות. עד כה גייסה אפליקציית פיק-אפ סכום של 4 מיליון שקל, והיא ניצבת בפני סבב גיוס נוסף.

מבחינת הנוסע, תנאי ההזמנה והתשלום דומים להתנהלות של Gett: הנהגים גובים את התוספות המותרות לפי מחירון משרד התחבורה, לרבות דמי הזמנת מונית בגובה של 4.80 שקל. התשלום עבור הנסיעה יכול להיעשות במזומן או דרך כרטיס אשראי ברישום לאפליקציה. ההבטחה לנוסע היא זמינות של מוניות.

"ייסדנו את האפליקציה מתוך הבנה שיש בשוק צמא גדול לאפליקציה, שלא מתנהגת כמו מונופול", אומר דודי דניאל, מנכ"ל פיק-אפ, לשעבר עובד ב-Gett. "לא ייתכן שלנהגי המוניות תהיה אפליקציית מוניות אחת חזקה, הם זקוקים לשחקנית משמעותית שלא עושקת את הנהגים ומגבילה אותם על-ידי סנקציות ובוויתור על תוספות על-פי חוק".

דניאל מסביר כי נהגי המוניות יכולים לעבוד במקביל עם אפליקציות מתחרות ודרך תחנות, כשהמוניות זמינות בכל הארץ. זאת ועוד, הוא מספר על תכניות להרחבת הפעילות גם בחו"ל. "אנחנו באים כשחקן משמעותי עם פתרון למצוקת הנהגים ובכדי להוות אלטרנטיבה לנוסעים".

לפני זמן מה הושקה אפליקציה אחרת שמנסה לנגוס בנתחי השוק של Gett - אפליקציית "רקסי", שהוגדרה כ"אפליקציה חברתית". הרעיון של "רקסי" הוא לחבר בין הנהגים לנוסעים על בסיס מיקום ויעד הנסיעה, כשהיא לא מהווה צינור מתווך (ולפיכך לא גובה עמלות), ומאידך היא גם לא מהווה צד בעסקה או גוף שאליו אפשר לנות במקרה של מחלוקות. מאחורי "רקסי" עומד אבי בר-יהודה. 

האם קיים מחסור בענף? כ-30 אלף נהגי מוניות פועלים בישראל (22 אלף מתוכם במוניות מורשות), והם מסיעים כ-600 אלף נוסעים ביום ומגלגלים מחזור שנתי של כ-6.1 מיליארד שקל. לפי בר-יהודה, "בעולם קיים מחסור בנהגי מוניות, משום שלא המדינה היא שמכשירה נהגים אלא החברות. הן קיבלו לידיהן את הכוח להחליט מי יהיה נהג מונית ומי לא".

הנוסעים בוודאי מרגישים היטב את המחסור בנהגי המוניות, שבא לידי ביטוי בתל-אביב למשל (לאור חסימות הכבישים לטובת בניית הרכבת), והוא מורגש בעיקר בשעות השיא בהן קשה להשיג מונית דרך האפליקציה או דרך תחנות. נהגים מזדמנים מנצלים בשעות אלה את הביקוש הגבוה ונוקבים במחירים מופרכים ללא מונה או מסרבים לקחת נוסעים לנסיעה קצרה מדי. 

מבחינת צרכני המוניות, תחרות בתחום האפליקציות להזמנת מוניות, בה משחקת בעיקר שחקנית אחת, היא בשורה חשובה שאמנם לא בהכרח תביא בשורה של מחיר אבל בתקווה שתשחק על משבצת השירות. האפליקציה של פיק-אפ הזמינה בכל חנויות האפליקציות דומה לזו של Gett - מהגוון הצהוב ועד למבנה הכולל את סוג המונית המבוקשת, מפה, דירוג הנהגים ועוד. הרשומים גם יכולים לראות את היסטוריית הנסיעות, כולל פרטי הנהג למקרה ששכחו פריט כלשהו במונית.