מייסד וואטסאפ: "הגיע הזמן שנמחק את פייסבוק"

בריאן אקטון, שעזב את וואטסאפ לאחר שנרכשה ע"י פייסבוק ב-16 מיליארד דולר, יוצא נגד הרשת החברתית בעקבות דליפת המידע ■ מנהל קמפיין הבחירות של אובמה דוחה את ההשוואות בין השימוש שלהם בנתוני פייסבוק ב-2012 לבין הפעולות שננקטו בקיימברידג' אנליטיקה

בריאן אקטון / צילום: מייק בלייק, רויטרס
בריאן אקטון / צילום: מייק בלייק, רויטרס

מייסד וואטסאפ בריאן אקטון קורא לכולם למחוק את פייסבוק. הוא עשה זאת באמצעות ציוץ בטוויטר, בו כתב "זה הזמן" והוסיף את ההאשטאג #deletefacebook (למחוק את פייסבוק).

אקטון הקים את וואטסאפ יחד עם יאן קום, וב-2014 השניים התעשרו בזכות הרשת החברתית, שרכשה את הפלטפורמה הפופולרית שלהם תמורת 16 מיליארד דולר. היום הונו של אקטון מוערך ב-5.5 מיליארד דולר לפי "פורבס".

בעוד שקום עדיין עומד בראש וואטסאפ, אקטון עזב השנה וסייע בחודש שעבר להקמת קרן סיגנל באמצעות השקעה של 50 מיליון דולר, וכעת הוא עומד בראשה. סיגנל היא תוכנת מסרים מוצפנת ועצמאית שמהווה אלטרנטיבה לוואטסאפ.

הציוץ של אקטון בא לאחר שנחשפה פרשת דליפת הפרטים של 50 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת קיימברידג' אנליטיקה, שסייעה לדונלד טראמפ בקמפיין שלו לבחירות 2016. בתגובה, בימים האחרונים פייסבוק הייתה נתונה לביקורת רבה, בין היתר מצד רגולטורים אמריקאיים, ומחיר המניה שלה ספג ירידות קשות.

אקטון הוא לא הבכיר הראשון בפייסבוק שמבקר את החברה בחריפות לאחר שעזב אותה. בשנה שעברה, צ'מאת פאליהפיטיה, שהיה המנהל לענייני גידול משתמשים, אמר על החברה כי "יצרנו כלים שקורעים את המרקם החברתי". גם הבכירים לשעבר שון פרקר, ג'סטין רוזנשטיין והמשקיע רוברט מקנמי הביעו רגשות חרטה והתפכחות לגבי הפלטפורמה.

בתוך כך, ג'ים מסינה, שהיה מנהל קמפיין הבחירות של ברק אובמה, דחה את ההשוואות בין השימוש שלהם בנתוני פייסבוק כדי לשכנע מצביעים בבחירות 2012 לבין הפעולות שננקטו בקיימברידג' אנליטיקה. "קיימברידג' אנליטיקה השיגו את הנתונים שלהם בדרכי מרמה, שהולבנו באמצעות חוקר ששילם לאנשים כדי להתקין אפליקציה", מסינה כתב בטוויטר. "בקמפיין של 2012 אנחנו אמרנו למצביעים מה אנחנו משתפים ולאיזו מטרה".

הצהרתו של מסינה באה, בין היתר, בעקבות התבטאותו של פטריק רופיני, מייסד שותף של Echelon Insights, חברת מחקר וניתוח דיגיטלית בעלת תפישה רפובליקנית. רופיני אמר השבוע כי "האינפורמציה בה קיימברידג' אנליטיקה השתמשה לא שונה בהרבה ממה שנעשה בו שימוש בקמפיין של אובמה" וטען למוסר כפול. 

כזכור, ד"ר אלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' יצר בוחן אישיות ב-2014, דרכו השיג גישה ל-270 אלף משתמשי פייסבוק, למידע על העמודים שסימנו בלייק ועל חברי הפייסבוק שלהם. כך הצליח לגשת לאינפורמציה על 50 מיליון משתמשים בסך-הכול. לאחר מכן קוגן העביר את כל המידע לחברת קיימברידג' אנליטיקה. העברת הנתונים מהווה הפרה של חוקי פייסבוק. בנוסף, שמרה החברה על הנתונים במשך שנים, למרות דרישה מפייסבוק שתמחוק אותם והצהרתה שכך עשתה. הפרשות נחשפו ב"ניו-יורק טיימס" וב"אובזרבר" ובתגובה לפרסומים הרשת החברתית השעתה את קוגן ואת קיימברידג' אנליטיקה מהפלטפורמה. קיימברידג' אנליטיקה מכחישה שנעשה שימוש בנתונים בקמפיין של 2016.