כמה הוציאו נציגי הממשלה והעיריות על כנס הנדל"ן באילת?

למה צריך מונופול הקרקעות של ישראל לשלם 64 אלף שקל להשתתפות בכנס? למה צריכה עיריית חיפה לשלם יותר מפי שניים? עמותת הצלחה השיגה את המספרים, אנחנו לא לגמרי השתכנענו מההסברים

ידם של הקבלנים ושל תעשיית הבנייה קפוצה בשנתיים האחרונות, בעיקר מאז החלו לצאת מכרזים בשיטת מחיר למשתכן כמעט על כל הקרקעות שמשווקת המדינה, בשיטה שקיזזה משמעותית את שולי הרווח בכל פרויקט (ההצעה הנמוכה ביותר היא הזוכה), קיבעה את הסטנדרטים בדירות עצמן, וגם ייתרה לא פעם הוצאות שיווק ופרסום, מאחר וכל הדירות מוגרלות מראש לזכאים. אבל מסתבר שלא אלמן ישראל. מי שעדיין מוכן לשפוך הון רב על פרסום, שיווק ומיתוג הם הגופים הציבוריים, ששמחים לקבל כותרת מחמיאה שיכולה בוודאי גם לעזור בבחירות הבאות.

בסוף חודש נובמבר (28-30 בנובמבר 2017) נערך בעיר אילת, כמו בכל שנה, כנס "עיר הנדל"ן" שעורך מרכז הבנייה הישראלי. רבים מהנוכחים בכנס האחרון הופתעו ממספרם הנכבד של עובדי ציבור. כעת הם יופתעו בוודאי לגלות כמה זה גם עלה, להם ולנו.

עמותת הצלחה הגישה בחודשים האחרונים בקשה לקבל מידע משורה ארוכה של גופים ציבוריים על הוצאותיהם באותו כנס, מתוקף חוק חופש המידע.

חשוב להבהיר כי "עיר הנדל"ן" באילת, הנערך על ידי מרכז הבנייה הישראלי, הוא אכן פלטפורמה ותיקה ומכובדת המכנסת אלפי מבקרים מכל ענף הנדל"ן הישראלי. יחד עם זאת, ברור שרבים מהמבקרים מגיעים לכנס כדי לפגוש את נציגי הגופים הציבוריים שאיתם הם עובדים ביום יום או שוקלים לעבוד מולם בעתיד, וקשה להסביר מדוע דווקא אלו האחרונים צריכים לשלם מאות אלפי שקלים כדי להיראות בכנס. הזדמנות לקיום פגישות ולמשיכת משקיעים? תגידו אתם האם זה שווה למשל הוצאה בסך 150 אלף שקל מהקופה הציבורית, כפי שהוציאה עיריית חיפה בכנס האחרון.

לדברי עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, "מכלול הנתונים שהצטבר בידינו מעיד על הקצאת משאבים ניכרת של משרדי ממשלה ורשויות רבות למיזם שהוא פרטי. במצב דברים כזה, יש לבחון באופן מוקפד האם יש הצדקה לשיתוף פעולה מסוג זה גם נוכח הנחיות מחייבות שונות של גורמים כמו היועץ המשפטי לממשלה הנוגעות לשת"פ עם גופים פרטיים ועשיית שימוש בשירותיהם למטרות שהרשות הציבורית רוצה לקדם".

משרד השיכון: 100 אלף שקל

משרד השיכון הוציא השנה עבור "עיר הנדל"ן" סך של כ-100 אלף שקל. בבקשה שהוגשה לחברי הוועדה להסכמי שירותים, ל"מתן חסות של משרד השיכון בכנס", מציינים במשרד כי מדובר בכנס הנדל"ן השנתי "הגדול ביתר בישראל, שבו משתתפים אלפי אנשי מקצוע מתחום הנדל"ן, יזמים, קבלנים, אנשי שירותים נלווים כמו שמאים, עו"ד, מוצרי בנייה, מגזר ציבורי, ראשי עיריות, אנשי שיווק נדל"ן, עיתונאים, תעשיינים ועוד".

במשרד השיכון הדגישו כי "הכנס אינו גורר מחלוקת ציבורית כלשהי, ויתרה מכך, גופים ממשלתיים/ציבוריים רבים לוקחים בו חלק בכל שנה".

מדובר, לדבריהם, ב"כנס ייחודי, שאין כמותו בענף הבנייה הישראלי - בהיקף ובחשיבות". עם זאת, במשרד האוצר למשל, שגם הוא שלח לא מעט דוברים ומבקרים מאגף תקציבים לדיונים שונים בכנס, ציינו כי הם לא הוציאו שקל אחד עבור השתתפותם בכנס.

במשרד השיכון גם ציינו כי בשנת 2015 ו-2016 הם כבר לקחו חלק "בביתן פעיל ובהשתתפות בפאנלים והרצאות", ולדבריהם "הדבר יצר חשיפה תקשורתית טובה למשרד וחיזק את מעמד המשרד בקרב אנשי המתחם ובאי הכנס". נניח.
ועל מה שילם המשרד חסות בהיקף של 70,200 שקל (כולל מע"מ, ו"לאחר הנחה")? לפי בקשת מתן החסות, מדובר בהשתתפות שישה נציגי המשרד בדיונים, הקמת ביתן "בו תוצג הפעילות החברתית של המשרד" (מדובר בשת"פ עם עמותת איילים, הכולל שיפוץ דירות של ניצולי שואה על ידי מתנדבי העמותה, "פעילות המהווה דוגמא ומופת לערבות הדדית, סיוע לאחר וחיזוק הקשר הבין דורי"), כתבת תדמית על כפולת עמודים בספר המופץ לבאי הכנס, "פרופיל דובר" שיוצג באתר הכנס, ראיון באולפן שהוקם בכנס וכן "אפשרות לחלוקת חוברת מידע של משרד השיכון". בסה"כ הוציא משרד השיכון 70.2 אלף שקל עבור "מציג בעיר הנדל"ן" ועוד 27,331 שקל עבור שמונה חדרים במלון רויאל גארדן (2,920 שקל לחדר, לפני מע"מ). טיסות לאילת הוסיפו עוד כ-5,000 שקל להוצאות משלם המסים. 

השתתפות בוועידה
 השתתפות בוועידה

רשות מקרקעי ישראל: 64 אלף שקל

משרד האוצר אמנם לא הוציא כסף ישירות מקופתו, אולם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), רשות עצמאית היושבת בתוך משרד האוצר, בהחלט הוציאה לא מעט כדי להשתתף בכנס הנדל"ן באילת. רמ"י הוציאה עבור השתתפות בעיר הנדל"ן 64,350 שקל (לא כולל עלות הטיסות של המבקרים).

מדובר בהחלטה תמוהה במיוחד, מכיוון שרמ"י היא כמובן מונופול הקרקעות של ישראל, המנהל יותר מ-90% מהקרקעות כאן, מה שאומר בין השאר שהיא אמורה להיות הגורם המחוזר, שאחרים משלמים כסף כדי לשמוע מה יש לה לומר.

ב-7 בנובמבר נערך בוועדת המכרזים המרכזית דיון בנוגע להשתתפות בכנס. רותי סויסה, מרכזת בכירה והדרכה, הסבירה לוועדה כי "רמ"י מבקשת להפגין נוכחות מרשימה בכנס זה ולשלוח כמה מנהלים שייקחו בו חלק פעיל ויופיעו בפאנלים השונים". עדיאל שמרון, מנהל רמ"י, אישר לעוד 17 עובדים בדרגות שונות להגיע לכנס, חלקם ללא לינה ורובם עם לינה (זוגית) במלון רויאל גארדן.

בסה"כ, לפי נתונים שהועברו לעמותת הצלחה בהתאם לחוק חופש המידע, רמ"י שילמה למרכז הבנייה (לא כולל טיסות) 5,000 שקל עבור השתתפות שני אנשים ללא לינה (5,850 כולל מע"מ), 41,300 שקל עבור השתתפות 14 אנשים שגם קיבלו לינה בחדרים זוגיים (2,950 לאדם, 3,452 כולל מע"מ) ועוד 8,700 שקל עבור לינת שני אנשים בחדרי "סינגל" (4,350 שקל אדם, 5,090 כולל מע"מ).
בנוגע למחיר הלא מבוטל של הלינה וההשתתפות, הדגישה סויסה כי "לאור העובדה שמרכז הבנייה הישראלי הוא היחיד שמארגן את הכנס, לא ניתן בנסיבות העניין לפנות לקבלת הצעות נוספות".

עיריות: "תמונת ראש העיר בפרסומים"

אבל השלטון המרכזי זה הכסף הקטן. את מרבית התקציב הציבורי הביא השלטון המקומי. פחות משנה לבחירות לרשויות המקומיות (שיתקיימו בסוף אוקטובר 2018), ראשי הרשויות נהרו לאילת והסכימו לשלם הרבה מאוד על חשיפה ועל ישיבה בפאנל, גם כזה שכלל לעתים עשרות בודדות של אנשים בקהל.
מתוך 11 רשויות מקומיות שאליהן פנתה עמותת הצלחה, רק עיריית מודיעין מסרה כי לא שילמה על הכנס באילת (למרות השתתפותו של ראש העירייה חיים ביבס, שהוא גם יו"ר השלטון המקומי). מטירת הכרמל לא נמסרו נתונים עד לפרסום הידיעה.

השיאנית בכנס האחרון הייתה עיריית חיפה. העירייה שילמה למרכז הבנייה 150 אלף שקל (כולל מע"מ) עבור חבילת מיתוג לעיר ושליחת שבעה נציגים (חדרי סינגל במלון רויאל ביץ'). בעירייה ציינו כי בתמורה התקיימה ארוחת ערב נפרדת ל-80 איש שהגיעו לכנס ("יזמים בעלי עניין, בעיקר בתחום הנדל"ן המניב והמרכזים הלוגיסטיים") ובנוסף קיבלה העירייה חלל להצגת שלושה פרויקטים מרכזיים - הקמת מרכזים לוגיסטיים בעורף נמל, הקמת פארק תעשיות ידע ופרויקט חזית הים. מעבר לכך, הדגישו בעירייה כי מרכז הבנייה סייע להם לקבוע 38 פגישות (אישיות) עם יזמים רלוונטיים.

עיריית חדרה שילמה 117 אלף שקל על השתתפותה בוועידה. בתמורה היא קיבלה בין השאר הרצאה של ראש העיר במליאה המרכזית בערב הראשון, פרסומים שונים בוועידה, ו"הופעת תמונת ראש העיר למשך ארבעה חודשים במסגרת חברי הנשיאות של הכנס". התמורה כללה שלושה חדרי יחיד במלון למשך כל ימי הכנס.
הבאה בתור היא העיר ראשון לציון, ששילמה 95 אלף שקל עבור הצעה דומה למדי לזו שקיבלה עיריית חדרה. בראשל"צ קיבלו שלושה חדרי סינגל במלון רויאל ביץ' (שלושה משתתפים) וחדר נוסף במלון רויאל גארדן (משתתף 1), וכן שמונה טיסות הלוך ושוב למשתתפי הוועידה. גם ראש עיריית ראשל"צ קיבל הזמנה בין היתר לדבר על במת המליאה המרכזית בערב הראשון של הכנס, פרסומי מיתוג שונים וכן "פרסום ותמונה של ראש העיר בפרסומי חברי הנשיאות של הוועידה שיצאו מעת לעת בעיתונים הכלכליים".

עיריית אור יהודה שילמה 81.5 אלף שקל למרכז הבנייה. מהעירייה נמסר כי הסכום נקבע "לאחר מו"מ ארוך שניהלו ניציגי העירייה מול נציגי מרכז הבנייה, שניאות להוזיל את עלות ההשתתפות באופן משמעותי". תשעה נציגי עירייה, בראשות ראשת העיר, ירדו לאילת, והעלות כוללת אל הלנתם וטיסתם.

אולם ההוצאות האמיתיות של עיריית אור יהודה עבור ימי הכנס יכולות ללמד משהו על הקלות שבה נשפכים כספי ציבור. כך למשל, הפקת הכנס וסרטוני העירייה עלו לה עוד 17,550 שקל לסטודיו שוקי דוכובני, 23,400 שקל לחברת איי טים קשרי קהילה ועוד 49,140 שקל לחברת אלפנט (90 אלף שקל בסה"כ להפקת הסרטים). לאלפנט יצאה גם חשבונית עבור עריכת וידאו, עיצוב ואנימציה לשלושה "סרטוני לופ", בסך 5,850 שקל. עוד 213 עציצים ממותגים שפוזרו בכנס, עם שם העיר כמובן, עלו עוד 3,106 שקלים. בעירייה גם הכינו 1,000 ברושורים, בעלות כוללת של 11,115 שקל.

בעירייה, העומלת למתג את אור יהודה תחת הסלוגן "המרכז של המרכז", נופפו בהסכם הגג עליו חתמו באפריל אשתקד מול האוצר, "במסגרתו ייבנו בעיר יותר מ-5,000 יחידות דיור חדשות", כהצדקה להוצאות הרבות. לדבריהם, "בחלקם הארי של התוצרים שהופקו עבור הוועידה יעשה שימוש מתמשך מעל כל פלטפורמה רלוונטית במקומות אשר בהם הינה נדרשת לשווק את הפרויקטים המקודמים בעיר, שערכם הכלכלי מוערך ב-1.5 מיליארד שקל".

עיריית בת ים שילמה למרכז הבנייה 64 אלף שקל (כולל מע"מ). התשלום כלל בין השאר אירוח של חמישה אנשים, השתתפות ראש העירייה בפאנל מרכזי ותמונת ראש העירייה בפרסומי הוועידה.

גם העיר אילת תרמה לכנס הנדל"ן. ראש העירייה הגיע לברך, מהנדס העיר השתתף ללא לינה כמובן, וכל זה עלה לעירייה 50 אלף שקל, עבור מימון "אמן, אספקת ציוד, במה וכיסאות". בעירייה הדגישו כי כלכלת העיר נשענת ברובה על ענף התיירות והכנסים, "וכנס הנדל"ן באילת הביא כ-2,500 אנשים אשר ייצרו למעלה מ-10,000 לינות בבית המלון השונים ותרומה כלכלית לכלל העסקים בעיר אילת בתחומי התיירות השונים".

עוד שלוש עיריות - הרצליה, גבעתיים וגבעת שמואל - שראשיהן כיכבו שלושתם בפרסומים השונים של הכנס, שילמו רק עבור השתתפות בכנס. מעיריית גבעת שמואל נמסר כי ראש העירייה שילם 7,562 שקל (ועוד 498 שקל עבור טיסות), מהנדס העיר הרצליה שילם 6,297 שקל והשתתף בפאנל מהנדסי ערים, וגבעתיים שלחה לכנס את ראש העירייה ומהנדסת העיר, שהגיעו לעיר ברכב. עבור ראש העירייה שולם 6,887 שקל, "לאחר הנחה של 10%", ועבור מהנדסת העיר שולם 7,651 שקל. העלויות היו עבור השתתפות בכנס וחדר יחיד במלון רויאל ביץ'.