כך טיפסו מחירי הדיור בכמעט 100% בתקופת נתניהו כרה"מ

השבוע בשנת 2009 חזר נתניהו לשלטון ומאז לא נפרד מבית ראש הממשלה • לרגל פתיחת השנה העשירית של הקדנציה, בצל משבר מבקשי המקלט, יצאנו לבדוק איך השפיע מר כלכלה על המשק הישראלי • כך השתנה שוק הנדל"ן • פרויקט מיוחד

בנימין נתניהו / צילום:רויטרס
בנימין נתניהו / צילום:רויטרס

מערכת הבחירות האחרונה עסקה בין השאר בנושא הנדל"ן. משה כחלון התחמם על הקווים עם הבטחות מפליגות ואילו נתניהו האשים את ממשלת אולמרט שהחליטה להפסיק לבנות באזור המרכז.

שלושה שבועות אחרי הבחירות פורסם דו"ח של מבקר המדינה שהוכיח שנתניהו צדק אבל גם טעה. האחריות על הזינוק במחירי הדיור נפלה על אולמרט אבל גם נתניהו לא הציג מדיניות סדורה לפיתרון המשבר.

במהלך כהונת נתניהו זינקו מחירי הדירות בישראל בצורה מטאורית. לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, האמירו מחירי הנדל"ן ביותר ב-100%. בחודשים האחרונים מסתמנת התמתנות בקצב העליות ויש אף סימנים ראשונים לירידות מחירים - מדד מחירי הדירות רשם ירידה של ארבעה חודשים רצופים.

מדד מחירי היור
 מדד מחירי היור

על-פי נתוני הלמ"ס, כאשר נתניהו נכנס לתפקידו בסוף מארס 2009, עמד מדד מחירי הדירות על 207.1 נקודות כאשר היום הוא עומד על 407 נקודות - עלייה בשיעור של כ-96.5%. 

נתניהו הבטיח במסגרת הקמפיין שלו ב-2015 לטפל בנחישות במחירי הדיור - מנהיג חזק נגד הנדל"ן, אולם בפועל נתניהו נחוש בעיקר להגיע לטקסי חתימה על הסכמי גג ומחיר למשתכן, לצד שר האוצר.

נושא הדיור לא באמת עומד בראש מעיניו של ראש הממשלה. במקרה הטוב הוא נותן לשר האוצר חופש פעולה וממהר לגזור קופון כאשר מסתמנת הצלחה (ימי כחלון). במקרה הרע הוא מאשים את שר האוצר בעליות, כפי שעשה בימי לפיד. 

על-פי הנתונים המעודכנים ביותר של הלמ"ס (רבעון רביעי 2017), עם כניסתו של ראש הממשלה לשנה העשירית, מחיר דירה ממוצעת בישראל עומד כעל 1.44 מיליון שקל, מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים במחוז ירושלים עומד על 2.16 מיליון שקל ומחיר ממוצע של דירת 4 חדרים במחוז תל-אביב עומד על כ3.45 מיליון שקל. 

נתניהו אחראי למשבר הדיור, אבל יש לא מעט סיבות אחרות ומהותיות יותר שהובילו לזינוק במחירי הנדל"ן. מדובר בירידת הריבית שמקורה במשבר הכלכלי העולמי ולמעבר של המשקיעים משוק ההון ומאפיקי ההשקעה אחרים להשקעה מאסיבית בנדל"ן למגורים. 

עם כניסתו לשנה העשירית בתפקיד, מחירי הדירות עדיין גבוהים לעומת 2009, אולם בחודשים האחרונים נראה שמאמצי הממשלה מתחילים להשפיע על המחירים.

לכתבות נוספות בפרויקט "נתניהו - השנה העשירית":

ביטחון
מאקרו
שוק העבודה
הייטק
בורסה
תקשורת