למרות הביטול: הנזק לתדמית ישראל בגרמניה כבר נעשה

תושבי גרמניה גילו אתמול כי ישראל מתכוונת לשלוח אליהם בשנים הקרובות אלפי מבקשי מקלט אפריקאים • אחרי הכול, זה מה שהצהיר במלים ברורות רה"מ נתניהו במסיבת העיתונאים שקיים אתמול בצהריים, ושהפכה בתוך דקות מעטות לכותרות הראשיות ברוב אתרי החדשות המרכזיים בגרמניה

הפגנה נגד גירוש הפליטים / צילום: Corinna Kern, רויטרס
הפגנה נגד גירוש הפליטים / צילום: Corinna Kern, רויטרס

"גם לגרמניה" הכריזה הכותרת הראשית של ה"פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" על תוכנית היישוב-מחדש של מבקשי מקלט אריתראים וסודאנים מישראל במדינות המערב, בסיוע סוכנות האו"ם לפליטים (UNHCR). מהדורת החדשות המרכזית בשמונה בערב, אחרי תמונות של מצעדי השלום המסורתיים של הפסחא, נפתחה בדיווח על התוכנית הישראלית. תמונתו של ראש הממשלה, ושל הפגנות פליטים אריתראים וסודאנים בישראל נגד הגירוש בחודשים האחרונים, הופיעו כמעט בכל כלי התקשורת, אפילו המקומיים ביותר.

ההכרזה של בנימין נתניהו עוררה בעיקר בלבול וכעס בגרמניה. בלבול, משום שמשרד הפנים הגרמני מיהר להוציא הודעה לפיה ההסכם כלל לא תואם עם ברלין, וכי לא התקבלה שום בקשה להעברת פליטים במסגרת תוכנית כלשהי של סוכנות האו"ם לפליטים; כעס, מכיוון שהלך הרוח הציבורי בגרמניה בימים אלה אינו בעד קבלת פליטים חדשים, בנוסף ל-1.3 מיליון בני האדם שכבר נכנסו למדינה מאז קיץ 2015 ולאלפים הנוספים המגיעים מדי חודש. הגרמנים, שעקבו בעניין מוגבר בחודשים האחרונים באמצעות כלי התקשורת אחרי ההפגנות נגד הגירוש בישראל, הופתעו לגלות כי הבעיה התגלגלה אליהם.

"האם מדובר במתיחה של ה-1 באפריל?" תהה בטוויטר אחד מפעילי מפלגת האופוזיציה "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) המתנגדת להגירה. המפלגה עצמה נקלעה למצב יוצא-דופן, משום שהיא בדרך כלל משבחת את מדיניות ההגירה הישראלית הנוקשה, אלא שהפעם הדבר בא על חשבונה. בהודעה רשמית שפירסמה בטוויטר כתבו נציגי המפלגה: "זו טעות גדולה, ישראל רוצה להיפטר מהפליטים האפריקאים שלה ועל מי נופל הפור? שוב על גרמניה!".

גם משמאל זכתה התוכנית לביקורת. "ההסכם שולח מסר שגוי, לפיו מי שמתנהג בצורה הקשה ביותר לפליטים, מי שמתייחס למבקשי מקלט כאל מהגרי עבודה ומי שמכריז על גירושים כפויים למדינות שלישיות באפריקה - מקבל כעת פרס על התנהגותו", כתב פרשן עיתון המרכז-שמאל "זידויטשה צייטונג". "זהו מסר שיישמע היטב ויילקח בחשבון עתה על ידי מי שמתנגדים להגירה בהונגריה או בפולין", הוסיף. לדבריו, נתניהו הכריז על התוכנית אתמול כדי להסיט את תשומת הלב מהאירועים בעזה.

והיתה תחושה נוספת שליוותה את הפרסומים - המבוכה שהסבה ממשלת ישראל לממשלת גרמניה, שלדברי מקורות ממשלתיים גרמנים "הופתעה לחלוטין" מהתוכנית. במיוחד נכון הדבר לשר החוץ הגרמני החדש והפרו-ישראלי, הייקו מאס, שסיים רק לפני שבוע ביקור ממלכתי בישראל והבטיח לשפר את היחסים בין המדינות. בטוקבקים, בפוסטים ובציוצים מצא עצמו מאס מותקף על כך ש"סגר עסקה" עם ישראל מאחורי הקלעים, או לחילופין - שלא עודכן על ידי ירושלים בהשלכות ההסכם על גרמניה.

רק אחרי שעות ארוכות הבהירה לשכת ראש הממשלה לכלי התקשורת כי נתניהו ציין את שמה של גרמניה "רק כדוגמא" לאחת המדינות במערב שבהן ייושבו הפליטים, וכי היעדים הסופיים ייקבעו למעשה על ידי UNHCR. לא ברור מדוע נתניהו ראה צורך לציין במיוחד את גרמניה או את איטליה וקנדה, שגם ממשלותיהן הופתעו מההודעה. לאחר מכן הוא גם הודיע על השעיית יישום התוכנית והיום הודיע על ביטולה הסופי, אך הדברים זכו לסיקור מינורי יותר. מבחינת דעת הקהל בגרמניה, הדבר אינו משנה רבות. אחרי אתמול, ישראל נתפסת כמי שמנסה להפיל על גרמניה את "בעיית הפליטים" שלה.