ביטול מתווה הפליטים: מי יחליף אותם במסעדות ובבתי המלון?

לסוגיית ביטול מתווה הפליטים יש השלכות נוספות: מחסור בידיים עובדות בתחומי שירותים רבים

מחאת הפליטים בכיכר רבין / צילום: עירא קראוס
מחאת הפליטים בכיכר רבין / צילום: עירא קראוס

"מחסור בכוח-אדם הוא החסם העיקרי לצמיחה בענף המסעדנות", אומר מנכ"ל איגוד המסעדות בישראל, שי ברמן. "רוצים שיהיו פה יותר תיירים, אבל צריך אנשים שיעבדו בזה, גם בחגים וגם בסופי שבוע. אני לא מכיר הרבה ישראלים שמוכנים לעבוד בעולם האירוח".

המחסור שמתאר ברמן מוביל לפגיעה בהיקף הפעילות בקרב המסעדות. לטענתו "יש מסעדות שנאלצות לצמצם את שעות הפעילות, כי אין מי שייכנס למטבח וישטוף כלים. אם כל-כך לא רוצים שהסודנים והאריתראים לא יעבדו פה, המדינה תצטרך להביא עובדים ממקור אחר לטובת משרות תחזוקה וניקיון בבתי מלון ובמסעדות ואפילו במוסדות המדינה שגם היא עצמה מעסיקה מהגרי עבודה במשרות הללו".

בדומה למתרחש בענף המסעדנות, גם בתחום המלונאות קיים חוסר של ידיים עובדות, ומהגרי עבודה הם אלה שתופסים כרגע את משרות המשק והניקיון בענף. בישראל קיים מחסור של כ-6,000 עובדים למשרות בתחום.

"אז מצד אחד המדינה רוצה לגרש, ומצד שני היא מאפשרת להעסיק אותם כשהיא באה עם דרישות כמו היטל המס הרטרואקטיבי בשיעור של 20%, שיעלה יותר ממיליארד שקל לבעלי המסעדות שלא יכולים לשלם, או עם חוק הפיקדון שדורש לשלם עוד 16% על העסקתם. הדואליות הזו לא ברורה, והיא גורמת להתמוטטות של עסקים קטנים ולהעלאת יוקר המחיה", מוסיף ברמן.

כעת, לאחר ביטול ההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם, לא ברור יעלה בגורלם של אותם מהגרים העובדים כיום בתחומי המסעדנות והתיירות. במשרד התיירות בוחנים הבאה של עובדים חדשים לתחום ממדינות כמו הפיליפינים, אך עדיין אין החלטה סופית בנושא.