על אף החשש, נעילה ירוקה בוול סטריט - כל המדדים עלו ב-1%

הירייה הראשונה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין נורתה והכניסה את וול סטריט לפאניקה • נתוני מאקרו חיוביים בתחום ההעסקה והנפט הקלו על הירידות • פייסבוק דיווחה כי 87 מיליון משתמשים נפגעו מדליפת האבטחה של קיימברדיג' אנליטיקה, ולא 50 מיליון

חדר המסחר של הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
חדר המסחר של הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בוול סטריט נפתח היום (ד') בירידות שערים חדות, שהתמתנו כשעה פנימה והפכו למעורבות עד שעלו למסחר חיובי בשעות האחרונות של המסחר עד לסיום בעליות. באירופה נרשמו ירידות שערים, כשהבורסה בגרמניה הובילה את הירידות.

 

הבית הלבן פרסם את רשימת המוצרים הסיניים עליהם יוטלו מכסים כבדים בארה"ב. זו הייתה ירידת הפתיחה למלחמת הסחר, שיצאה מגבולות ההכרזות הריקות מתוכן של הנשיא דונלד טראמפ ועברה לפסים מעשיים. בתגובה, סין הודיעה מיד על הטלת מכסים מצידה על מוצרים אמריקאים, כשבראשם פולי סויה, כימיקלים וכלי רכב. מובן שנושא כלי הרכב הוא בר-החלפה בסין, אך תעשיית הכימיקלים והחקלאות האמריקאיות מהווים פגיעה בבטן הרכה של בוחרי טראמפ.

טראמפ לא נשאר אדיש להודעת סין וצייץ בטוויטר שלו כי "אנחנו לא במלחמת סחר עם סין, הפסדנו במלחמה הזו לפני הרבה מאוד שנים בגלל האנשים הטיפשים והלא ראויים שייצגו את ארה"ב... אנחנו לא יכולים לתת לזה להימשך". 

לא היה צריך יותר מזה כדי לשלוח את המסחר בשוקי הכסף לירידות חדות, וכאן צריך להרחיב: העולם נמצא בלאו הכי בתהליך של גמילה מכסף זול, הפדרל ריזרב העלה הילוך בכל הנוגע להעלאות הריבית, ובשווקים מתחילים לתמחר 4 העלאות ריבית השנה. העלאות הריבית מצטרפות למכירת האג"ח על-ידי הבנק המרכזי האמריקאי, שגורמות לעלייה בריבית הריאלית (הפד מוכר כ-20 מיליארד דולר באג"ח מדי חודש). אם נצרף לתמהיל של הגמילה מכסף זול ועליית מחירים עולמית שתביא ללחצים אינפלציוניים מעבר לאלה שמגולמים בשווקים, הרי שתהליך עליית הריביות יהיה מהיר יותר ואגרסיבי יותר, דבר שעלול לערער את היציבות בשווקי הכסף.

קשה שלא להפריז בסיכונים לכלכלה העולמית ממלחמת סחר בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. כלל-האצבע בשוקי הכסף הוא שהבורסות מקדימות את הכלכלה הריאלית, ולכן אם מתומחרת ירידה בסחר בין ארה"ב לסין וירידה בפעילות הכלכלית הכוללת בצירוף לעליית מחירים, הרי שאנחנו עלולים למצוא את עצמנו בתחילתו של גל ירידות כואב מאוד, אליו יצטרפו מאוחר יותר השווקים הריאליים.

בגזרת המאקרו התפרסמו שני נתונים אשר העידו על אופק בהיר, וייתכן והשפיעו על הפאניקה ממלחמת הסחר. הראשון היה סקר משרות במגזר המסחר, השירותים והייצור, שהעיד כי בחודש האחרון התווספו עוד כ-60,000 משרות בתחום. השני היה דוח מלאי מחסני הנפט והאנרגיה, שם נחשף כי מלאי הנפט ירד ב-5 מיליון חביות. הדבר מעיד על כך שמחסני החירום נפתחו על מנת למתן את עליית מחירי האנרגיה לצרכן, מה שנועד למנוע קפיצה עתידית גם במחירי הדלק והסולר.

פייסבוק  ממשיכה להתסבך עם פרשית דליפת המידע של משתמשיה. אחרי שדווח לנו על 50 מיליון משתמשים שפרטיהם נחשפו על ידי חברת קיימברדיג' אנליטיקה, המספר עודכן ל-87 מיליון. 
(להרחבה)

מניית יצרנית המטוסים בואינג  נפלה במסחר המקדים בשל הטלת המכסים של ממשלת סין והמשיכה במסחר שלילי במהלך היום. בואינג העריכה כי בשנתיים הקרובות היא תמסור יותר מ-41,000 מטוסים ברחבי העולם, כשרבים מהם מיועדים לשוק הסיני. 

מניות הטכנולוגיה הגדולות נמצאו תחת עין בוחנת, זאת בעקבות המסחר השלילי מהימים האחרונים. מעבר להתבטאויות הלא נשיאותיות של טראמפ נגד אמזון.קום  ולדליפת המידע מפייסבוק, הרי שקיים חשש כי במלחמת סחר בין ארה"ב לסין, תעלים האחרונה עין מהפרות פטנטים אמריקאים, וכך חברות הטכנולוגיה הגדולות עלולות למצוא את עצמן מאבדות פלחי שוק, אותו השוק שהיה אמור להיות מנוע הצמיחה שלהן כמו אפל , פייסבוק , אלפאבית  ועוד, כיד הדמיון הטובה.

אתמול החלה להיסחר מניית ספוטיפיי טכנולוג'י , שהשלימה הנפקה בדרך הלא שגרתית של הנפקה ישירה, כלומר ללא חתמים ובתי השקעות. ההנפקה המוצלחת של ספוטיפיי באה תקופה קצרה לאחר ההצלחה בהנפקת דרופבוקס , מה שמלמד כי כשמדובר כשחברות טכנולוגיה שיש להן מוצר ברור ומודל עסקי ברור, הרי שהשוק יוכל לקלוט אותם גם במחירים גבוהים יחסית - שלא כמו סנאפ  שממשיכה לאבד גובה לאחר שבנתה ציפיות כאילו צליחה לפצח את דור ה-Z ולהיות אלטרנטיבה אמיתית לפייסבוק - אך לא כך הדבר, והמשקיעים "מענישים" את החברה. 

מניית ענקית התרופות הישראלית טבע  יורדת בשיעור חד במסחר המוקדם וחוזרת להיסחר סביב רמת ה-16 דולר למניה.