לקראת סיום? יורוקום בדרך לפירוק, ומלחמות הנושים בפתח

הירידה במניית בזק עלולה להביא לשווי נכסי שלילי באינטרנט זהב ולכניסתם של בעלי האג"ח להסדר חוב • בבנקים רוצים לקחת את יורוקום להליך פירוק מסודר ולמכרזים למכירת הנכסים • ניתוח מיוחד

בזק / צילום: איל יצהר
בזק / צילום: איל יצהר

יומיים לפני הדיון בבית המשפט בתיק של יורוקום, ונראה כי החברה קרובה מאי-פעם להליכה למסלול של פירוק. הדיון הקרוב אצל השופט איתן אורנשטיין אמור לעסוק בביטול העסקה של נתי סיידוף לרכישת הקבוצה, ובקרב של 50 מיליון השקלים שהפקיד כדמי רצינות, ואילו הדיון בבקשת הפירוק ייערך רק בשבוע שלאחר מכן. יחד עם זאת, כבר בדיון שיהיה ביום רביעי הקרוב סביר כי תעלה על הפרק סוגיית הפירוק, גם אם לא תתקבל החלטה רשמית בעניין.

ליורוקום יש חוב של מעל 1.5 מיליארד שקל ל-3 בנקים מרכזיים: דיסקונט, פועלים והבינלאומי. בבנקים מנסים לשמור על אופטימיות, למרות שנראה כי מדי יום התמורה שיקבלו רק הולכת ומצטמקת. "לא צריך להתרגש מירידה כזו או אחרת במניות, זה לא משקף את השווי האמיתי של החברות. צריך לפעול בקור-רוח ולהוביל לתהליך פירוק מסודר בחסות בית המשפט", אומר בנקאי בכיר.

בזק משכה את אינטרנט זהב למטה
 בזק משכה את אינטרנט זהב למטה

אלא שלא ברור האם שמירה על קור-רוח תספיק במקרה הזה. כל טיפול בהסדר חוב הוא מורכב, על אחת כמה וכמה כשמדובר בקבוצת החזקות עם ריבוי נכסים ונושים. זאת ועוד, הבעיה המרכזית בקבוצת יורוקום, היא שמדובר בקבוצה ממונפת עם חוב כבד גם בקומות השונות בפירמידה עד לקומת נכס הבסיס המרכזי שלה - חברת בזק.

למשוואה הזו מתווסף הסנטימנט השלילי במניית בזק, שמאיים לטלטל ואף לפרק את כל הפירמידה. על רקע מאבקי השליטה בדירקטוריון בזק, חוסר היציבות בחברה, הפחתת השווי לחברת yes והתחזית הפושרת לרווחים - איבדה מניית בזק בחודשיים האחרונים כ-23% משוויה.

הירידה הזו משכה אחריה גם את הקומות עליונות - בי-קום שאיבדה 35% ומעליה אינטרנט זהב, הנשלטת ע"י יורוקום, ושאיבדה קרוב למחצית משוויה בתוך חודשיים. מלבד השחיקה החדה בשווי הנכס לבנקים, הירידות הללו עלולות לצרף שחקן חדש למאבקים והוא בעלי האג"ח באינטרנט זהב.

לאינטרנט זהב יש חוב של 800 מיליון שקל כנגד 195 מיליון שקל במזומן. החברה אמנם מסודרת לפירעון האג"ח הקרוב, אך חייבת למצוא פתרון לטווח הארוך. מיחזור חוב לא קיים כרגע על הפרק, היות ותשואות האג"ח של החברה טיפסו עד לרמה של 6%.

בזק משכה את אינטרנט זהב למטה
 בזק משכה את אינטרנט זהב למטה

בנוסף לכך הירידה החדה בשווי מניות בזק, שחקה בצורה חדה את השווי הנכסי של החברה. אם רק לפני כשנה היה זה שווי חיובי של כמיליארד שקל, היום השווי הוא אפסי. לפי הערכות אם מניית בזק תרד בעוד כ-5% הוא אף עלול להפוך לשווי שלילי.

לבעלי האג"ח של אינטרנט זהב אמנם אין קובננט (אמות מידה פיננסיות) שיכולות לאפשר לו לדרוש פירעון מיידע בתרחיש שכזה, אבל אין ספק שהם לא יישבו בחיבוק ידיים לנוכח מצב שכזה.

באינטרנט זהב, בניהולו של דורון תורג'מן מודעים לכך. בחברה בנו על הסדר עם סיידוף או משקיע אחר, שיזרים גם לחברה עצמה כספים בהנפקת זכויות, אולם לא נראה משקיע שכזה באופק, ונראה כי עד שתימכר החברה עוד ייקח לא מעט זמן.

בחברה בוחנים חלופות לשיפור החוסן הפיננסי. אחת האפשרויות היא למכור מניות חופשיות של בי-קום (שאינן חלק מגרעין השליטה), אך מכירה שכזו תיעשה במחירי השוק הנמוכים.

אפשרות: מכירת השליטה בבי-קום

באינטרנט זהב גם לא פוסלים גם מהלך של מכירת כל השליטה בבי-קום, מה שיביא לפירוק של הפירמידה. במקרה שכזה, תפרע אינטרנט זהב את מלוא החוב לנושיה, ואף תישאר עם עודף של כמה מאות מיליוני שקלים (בהנחה שתקבל פרמיית שליטה בעבור המניות, ותמכור אותן במחיר הגבוה ממחיר השפל הנוכחי של המניות). עודף זה יחולק לבעלי המניות של אינטרנט זהב, והבנקים יקבלו בתרחיש שכזה 200-300 מיליון שקל.

בבנקים מתנגדים לכך, ולא רוצים שתהליך שכזה יתרחש מתחת לאפם, ודורשים שכל תהליך המכירה והפירוק של יורוקום ייעשה בצורה מסודרת תחת חסות בית משפט, מינוי מפרק והליכי מכרז מסודרים.

זו הסיבה שבבנקים גם לא מתלהבים מהעסקה הנרקמת למכירת חברת חלל לדסק"ש תמורת פירעון 250 מיליון שקל לנושי הקונסורציום ביורוקום נדל"ן להם משועבדות המניות. עיקר השיחות למהלך זה מתנהלות מול הקונסורציום בחברת הנדל"ן בראשות מזרחי טפחות. ואילו בבנקים הנושים של יורוקום לא חושבים שנכון בשלב שכזה לבצע עסקה שכזו, שחלקם קוראים לה "מחטף".

"הרי ממילא יורוקום הולכת לתהליך של פירוק. נעשה מכרז מסודר, ונראה אם מישהו אחר מוכן להציע הצעה טובה יותר על חברת חלל. מדוע למהר ולמכור כבר כעת?", אומר גורם במערכת הבנקאית. אולם גורמים בשוק ההון מזכירים כי בפעם הקודמת שהבנקים החליטו להמתין ולתמחר היה כשניסו למכור את קבוצת יורוקום כמקשה אחת, ונותרו רק עם ההצעה של סיידוף, ממנה גם הוא נסוג כעבור מספר שבועות.