צוקרברג, בקונגרס אין לך חברים

רגע האמת של מנכ"ל פייסבוק הגיע

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

אחרי עשור וחצי שבהם הקים, הוביל, פיתח והפך את פייסבוק לאחת החברות הגדולות והמשפיעות בעולם, מארק צוקרברג יגיע הערב לאחת הנקודות הקשות בקריירה שלו. המנכ"ל בן ה-33 יעמוד בפני נציגי שלוש מוועדות הסנאט האמריקאי, וינסה להסביר את האירועים שהובילו למשבר קיימברידג' אנליטיקה, שבו דלף מידע פרטי הנוגע לעד 87 מיליון גולשים, ללא ידיעתם ואישורם. ברביעי יצטרך להתמודד עם בית הנבחרים, חוויה שלא צפויה להיות סימפטית יותר.

אם מנכ"ל הרשת החברתית חשב שהוא ספג ביקורת קשה עד עכשיו, מצד עיתונאים, קולגות כמו מנכ"ל אפל טים קוק והציבור הרחב, עושה רושם שעוד לא ראינו כלום. ההערכות הן שמדובר יהיה בשימוע קשה, אפילו אכזרי, שבו הפוליטיקאים יזכו להזדמנות לערוך חקירה צולבת לאחד האנשים החשובים בעולם הטק, אם לא החשוב שבהם. באופן אירוני, צוקרברג בנה מנגנון שרק מעודד אותם לעשות זאת: ככל שהם יהיו פרובוקטיביים, בוטים ומדויקים יותר במתקפותיהם, כך הם יקבלו יותר לייקים ושיתופים בפייסבוק.

כלכלת הדאטה עולה על הדוכן

היו כבר מנכ"לים של חברות ענק, כמו וולס פארגו ו-BP, שנאלצו להתפטר אחרי שנקטלו בשימועים כאלה. בשבועות האחרונים נשמעים לא מעט קולות הקוראים לצוקרברג ללכת באותה דרך, ולהשאיר את ניהול החברה לסגניתו שריל סנדברג, או למועמד או מועמדת מבחוץ, שלא נגועים בשערוריות הפרטיות שמלוות את החברה כבר עשור. זה הצעד שנקטה ענקית הנסיעות אובר בשנה שעברה, כשהתמודדה עם משבר חמור משלה. בינתיים צוקרברג נאחז בכיסאו, ומהגג בפני עיתונאים שהחיים הם למידה מטעויות, ושהוא משוכנע שיוכל לתקן אותן. האם זה ישכנע את אנשי הקונגרס? סביר יותר שהשימוע רק יחמיר את המצב.

למרות הזווית האישית, השימוע של צוקרברג לא עוסק רק בו, או אפילו רק בפייסבוק. לא במקרה הוזמנו אליו גם מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי, שככל הנראה ישאירו לעמיתם לספוג את האש לבדו. שלוש החברות האלה הן מהמייצגות הבולטות ביותר של כלכלת הדאטה, זו שהפכה את האינטרנט למה שהוא היום.

מוזר להיזכר בכך היום, כשפייסבוק מכניסה 40 מיליארד דולר בשנה, אך בשנות קיומה הראשונות של הרשת החברתית רבים היו בטוחים שמדובר בבועה. שאין לה מודל הכנסות אמיתי, שהימנעותה מגביית תשלום היא פריבילגיה, שהחלטתה להימנע מפרסום אגרסיבי תפגע בה, שמדובר בעוד סטארט-אפ מצליח טכנולוגיות, אך כזה שלא יודע לחשוב ביזנס.

פייסבוק הוכיחה לכולם שהם טועים. היא אספה מידע ממוקד יותר ויותר על גולשיה, שאת רובו הם נידבו לה בעצמם. היא למדה על העדפותיהם, מחשבותיהם, רגשותיהם, ובניגוד לגוגל - גם ידעה לנתח היטב את הקשרים ביניהם. זה אפשר לה לשפר באופן מרשים את איכות השירותים שהיא מציעה, ולבנות אקוסיסטם של אפליקציות חיצוניות שנעזרות במידע - מה שסיבך אותה בפרשה הנוכחית. ובעיקר זה אפשר לה להציע למפרסמים, כתחליף לבאנרים האגרסיביים של האינטרנט המוקדם, לנקוט שיטות "עדינות" יותר, אך כאלה שממוקדות בקהל היעד.

המודל של פייסבוק בכל מקום

למרות הביקורת הרבה על המודל הזה (כן, כן, אם אתה לא משלם אז אתה המוצר), הוא מעולם לא זכה לבחינה אתית ממשית. המצב שבו נאספים הררי מידע על כל גולש בפייסבוק, ובאינספור פלטפורמות שצעדו בעקבותיה, התקבל כעובדה מוגמרת. עמק הסיליקון התרגל אליו. עיתונאי טק התרגלו אליו. הציבור התרגל אליו. גם הרגולטור התרגל אליו. רק כשהמידע הזה יוצא משליטה, גם משליטת פייסבוק, פתאום זה מכה בנו.

עכשיו הדיון סביב כלכלת הדאטה עשוי להיפתח מחדש, ובגדול. תוצאותיו עשויות להיות כואבות לא רק מבחינת פייסבוק, אלא מבחינת כל חברה שלוקחת חלק בכלכלה הזאת. לא מדובר רק ברשתות חברתיות "קלאסיות", כמו פייסבוק וטוויטר, אלא באינספור חברות - גם כאלה שאימצו מודל עסקי אחר. זו גם אחת משתי התשובות לכל מי שאומר, גם סביב המשבר הנוכחי: "מה הבעיה? פשוט אל תשתמשו בפייסבוק". השאלה שתעמוד בפני הקונגרס כבר מזמן לא נוגעת רק לאימפריה של צוקרברג. היא נוגעת לאינטרנט כולו, כלומר לעולם כולו.

התשובה השנייה, שכן נוגעת לפייסבוק עצמה, היא שמדובר במונופול דה-פקטו. לשמור על קשר עם העולם בלי שירותיה של פייסבוק הופכת למשימה קשה יותר ויותר, ודאי מאז שהיא רכשה את אינסטגרם ובעיקר את ווטסאפ. אם חברי הקונגרס ילחצו בנקודה הזאת, ויציעו להגביל את החברה לא רק בגלל רשלנותה אלא גם בגלל כוחה, הקמפיין deletefacebook# שעמו התמודדה פייסבוק בתקופה האחרונה ייראה כמו משחק ילדים.

לוח הזמנים של עדויות צוקרברג בקונגרס

שלישי, 21:15 שעון ישראל

יופיע בפני ועדות הסנאט למסחר, מדע ותחבורה

רביעי, 17:00 שעון ישראל

יופיע בפני ועדת המסחר והאנרגיה של בית הנבחרים

העדויות יועברו בשידור חי באתר "גלובס"