תנועת המטוסים העולמית ממשיכה לגדול, ומחיר הדלק עולה

סיכום חודש מארס 2018 בענף התעופה: בהשוואה לחודשי מארס ב-5 השנים האחרונות, החודש האחרון רשם את תנועת המטוסים העולמית הגבוהה ביותר

מטוס על מסלול ההמראה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס על מסלול ההמראה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

תנועת המטוסים העולמית בחודש מארס 2018 גדלה ב-2.6% ביחס למארס 2017 - כך מפרסם דוח של ארגון היורוקונטרול, הארגון האירופי לבטיחות תעופתית. בהשוואה לחודשי מארס ב-5 השנים האחרונות, חודש מארס האחרון רשם את תנועת המטוסים העולמית הגבוהה ביותר.

הסיבה לגידול תנועת המטוסים בחודש שעבר נובעת מכך שב-9 מדינות בעולם התווספו יותר מ-50 טיסות יומיות בקווים ליעדים שונות - 3 המדינות הבולטות ברשימה הן ספרד, פולין וטורקיה. גם אלפי ביטולים של טיסות נרשמו בחודש שעבר, רוב-רובם בגלל הסופה "אמה" ששיתקה נמלי תעופה שונים באירופה, ובעקבותיה בוטלו לא פחות מ-6,600 טיסות. עוד הובילו נזקי הסופה לעיכובים רבים יותר מהרגיל בהמראות של טיסות.

זאת ועוד, מנתונים שמפרסם ארגון התעופה העולמי IATA עולה כי בסיכום הרבעון הרביעי של שנת 2017 חברות התעופה מציגות דוחות כספיים יציבים, כאשר שיעור של 8.7% מההכנסות של החברות ברבעון הרביעי של שנת 2017 היוו את הרווח הגולמי - בדומה לתוצאות ברבעון המקביל אשתקד. הבדיקה נערכה בקרב 64 חברות תעופה ברחבי העולם.

מחירי הדלק הסילוני (דס"ל) ממשיכים להאמיר גם בחודש מארס. מחיר הדלק מהווה את הרכיב העיקרי של תמחור כרטיס הטיסה לנוסעים, ועל כן הוא מחייב את חברות התעופה להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע למחירי הדלק העולמיים (למרות שהחברות רוכשות דלק במאגרים). מחירי הדלק במארס הנוכחי משקפים התייקרות של 30% אל מול מארס 2017.

במבט על מחירי הדס"ל לתקופה של 5 השנים האחרונות, בולטת העובדה שרמת השפל במחירי הדלק נרשמה בשנת 2016. התחזיות ל-12-18 החודשים הקרובים מתייחסות ליציבות יחסית במחירי הדלק עם נטייה לעליות קלות בלבד. מבחינת חברות התעופה, הן עושות כל מהלך אפשרי בכדי לחסוך בתצרוכת הדלק, מה שכאמור משפיע ישירות על מחיר הכרטיס לצרכן ועל התחרות.

ההתייעלות הזו כוללת מיצוי מיטבי של זמן השהות על הקרקע בכדי לקצרו עד כמה שניתן (ולשלם פחות דמי חניה בנמלי התעופה). התייעלות אחרת כוללת מעבר למטוסים קלים או שינוי המושבים במטוס למושבים קלים ודקים - מהלך שעליו הכריזה לאחרונה חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר.

החברה נערכת לקליטת 110 מטוסים חדשים של חברת איירבוס (בהליך הדרגתי עד לשנת 2024), והיא הציגה לאחרונה את המושבים בהם בחרה למטוסיה. המושבים מתוצרת חברת geven הם דקים יותר ולפיכך מעניקים לנוסע מרווח גדול יותר באזור הרגליים, ולחברה הם מעניקים חיסכון בדלק. גם הסביבה יותר נשכרת מהפחתת פליטת המזהמים הודות לתצרוכת הדלק המופחתת.