בקרוב: פיילוט להשכרת אופניים שיתופיים מתחנות הרכבת

המטרה: לעודד תחבורה ציבורית ולמגר את בעיות החניה והגישה לחלק מהתחנות • עדיין לא ידוע מי יהיו חברות האופנים שיעניקו את השירות

אופניים / צילום: רויטרס
אופניים / צילום: רויטרס

בקרוב: פיילוט להשכרת אופניים שיתופיים מתחנות הרכבת ברחבי הארץ. הפיילוט, שיחל בחודשים הקרובים, יאפשר לנוסעים בתחבורה הציבורית לרדת מהרכבת ולשכור אופניים במספר תחנות רכבת ברחבי הארץ.

עדיין לא ידוע מי יהיו חברות האופנים שיעניקו את השירות, ומשרד התחבורה ורכבת ישראל יצאו בקול קורא לחברות וגופים לקחת במיזם להשכרת אופניים שיתופיים במתחמי תחנות הרכבת.

שני השחקנים העיקריים והחדשים בתחום האופניים השיתופיים עשו לאחרונה עלייה מסין, OFO ומובייק (במיזם משותף עם חברת Car2go), שתיהן פועלות באמצעות אפליקציות. היתרון בשני המיזמים הללו הוא שלאופניים יש מנעול מובנה, ובמקרה של מובייק, למשל, אפשר להשאיר את האופניים בתום הנסיעה בכל מקום (בחניית אופניים מותרת).

מה שמציעה הרכבת זה את נדל"ן שטח העגינה ללא תשלום למפעילת השכרת האופניים, אולם בכל מקרה נדרש שיהיה הסכם עם הרשות המקומית (מה שאין למשל בתל-אביב, לבד ממיזם השכרת האופניים העירוני תל-אופן).

משמעות הקול הקורא היא שלא מדובר במכרז, ולמעשה המפעילים מוזמנים להציב את האופניים בתחנות הרכבת לטובת ציבור הנוסעים.

הכוונה היא גם להעניק הנחה של 10% לנוסעי הרכבת הנוטלים אופניים דרך האפליקציה הייעודית של המפעילים. המטרה היא לעודד תחבורה ציבורית ולמגר את בעיות החניה והגישה לחלק מהתחנות, שבמקביל יצא לדרך פרויקט של סלילת שבילי אופניים לכיוון תחנות הרכבת.

תנועת הנוסעים ברכבות עומדת על 65 מיליון נוסעים, ובתחנות רבות קיימת מצוקת גישה עקב מקומות חניה מוגבלים או העדר שבילי אופנים . על-פי סקר של משרד התחבורה שנערך בשנת 2017, ברכבת ישראל עולים מדי יום בשעות השיא מעל ל- 5,000 נוסעים עם אופניים. מדובר בגידול של 35% לעומת שנת 2014, אז נסעו בשעות השיא ברכבת כ-3800 נוסעים עם אופניים.

פרויקט האופניים השיתופיים יחל בשלב הראשון בתחנת הרכבת באר-שבע צפון, עם פריסה בתחנות נוספות. התרחבות הפרויקט תתקדם בהתאם לשיתוף הפעולה של הרשויות המקומיות, כאשר על הפרק עומדות תחנות אשדוד, נתניה, הרצליה, רמת-גן, גבעתיים, תל-אביב, רחובות, בת-ים, חולון וראשון-לציון.

בנוסף, רכבת ישראל מקדמת את שילוב הפרויקט גם בתחנות תל-אביב, הרצליה, פתח-תקווה, קריית אריה, בני-ברק, רחובות, ספיר, לוד, אשדוד עד הלום, כפר-סבא ויבנה מערב.

"עם הרחבת הפיילוט יוכל כל נוסע להגיע באופניים אל תחנת הרכבת וממנה בנוחות ובחופשיות", מסר שר התחבורה ישראל כ"ץ.