ועדת הבחירות: חגיגות יום העצמאות הן לא של משרד התרבות

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר: "מכאן ולהבא אין לבצע עוד תשדירים בהשתתפות נבחרי ציבור, אלא במקרים חריגים שבחריגים"

מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ
מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ

רגע לפני חג העצמאות השופט חנן מלצר, בשבתו כיו"ר ועדת הבחירות, עצר את תופעת הפרסום העצמי של שרי הממשלה באמצעות קריינות פרסומות רדיו.

השרים גלעד ארדן, מירי רגב, גילה גמליאל ואופיר אקוניס הרבו לעשות שימוש באמצעי הפרסום העצמי הזה בשנים האחרונות, ובכך, לפי השופט מלצר, הם חרגו מן המותר על-פי כללי חוקי הבחירות (דרכי תעמולה).

השופט מלצר קיבל פניה של עותר, רמי כהן, באמצעות עו"ד יהודה גוטמן, והוא מפנה בהחלטתו לעתירה המונחת בפני בג"ץ של עו"ד שחר בן-מאיר שהוגשה בשם עותר ציבור עודד קרמר, בה מובאת גם חוות-דעתו המקצועית של פרופ' רפי מן, מרצה לתקשורת באוניברסיטת אריאל. לפי אותה חוות-דעת עליה הסתמך השופט מלצר, הפוליטיקאים שהם שרים עושים שימוש בכספי הציבור כדי להגדיל את ה-name recognition שלהם.

פרופ' מן כותב: "מועמדים פוליטיים מקדישים אמצעים רבים בניסיון להטביע את שמותיהם בציבור. זיהוי שמו של מועמד- name recognition - הוא אחד היעדים החשובים לפוליטיקאים, שכן לאזכור שם בתקשורת בחשיפה רבה יש קשר ישיר לסיוע למועמדותם בבחירות על פני יריביהם, שלהם חשיפה פחותה".

מלצר מציין כי תשדירי רדיו בהם מזמן נבחר ציבור בקולו את הציבור להשתתף באירוע, כורך באופן בלתי אמצעי את האירוע עם נבחר הציבור, כך שבפני הבוחר הסביר מוצג מצג כאילו נבחר הציבור עצמו הוא האחראי בלעדית לאירוע, והוא, ולא הרשות הציבורית, יזם את האירוע.

עוד הוא מציין כי ההרשאה שניתנה לשרים להופיע בתשדירי רדיו אמורה הייתה להיות נקודתית, באישור מפורש של היועץ המשפטי לממשלה ורק כאשר אין חלופות אחרות לפרסום.

מלצר מסכם כי "פרסום בקולו של נבחר הציבור, המזמין את הציבור לאירוע, נופל לכאורה לקטגוריה של מה שעלול להיחשב כקשור לתעמולת בחירות לטובת נבחר הציבור, ואם הדבר כרוך בשימוש בכספי הציבור - הוא אסור במשמעות סעיף 2ב לחוק דרכי תעמולה".

מלצר מוסיף כי בשים לב להנחיות לא מספיק בהירות שניתנו עד היום מידי היועץ המשפטי לממשלה ובאי-כוחו, "אין מקום כמובן להעמדה לדין של מי שפעלו עד הנה בהסתמך על החלטות היועץ המשפטי".

עוד אומר מלצר כי חגיגות יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל אינם אירוע נקודתי של משרד התרבות והספורט אלא אירוע לאומי ממלכתי המאורגן על-ידי כל ממשלת ישראל בעבור כל אזרחי המדינה. "מכאן ולהבא אין לבצע עוד תשדירים בהשתתפות נבחרי ציבור, אלא במקרים חריגים שבחריגים".