תע"א תוסיף 3 סטראט-אפים חדשים למעבדת החדשנות

בשבוע הבא יפתח ההליך התחרותי, שבסופו יצטרפו שלושה הסטארט-אפים הזוכים לשלוש החברות שכבר פועלות בחסות המעבדה של תע"א •התעשייה האווירית מנסה לייעל את פעילותה בתחום הובלת המטענים האוויריים ומחפשת טכנולוגיות ביג דאטה חדשות 

הסבת מטוסים לתצורת מטוסי מטען בהאנגרים של חטיבת בדק בתע"א / צילום: תע"א
הסבת מטוסים לתצורת מטוסי מטען בהאנגרים של חטיבת בדק בתע"א / צילום: תע"א

מעבדת החדשנות של התעשייה האווירית נערכת להרחבת פעילותה, ומתכוונת לקלוט בחודשים הקרובים שלושה סטארט-אפים חדשים שיפעלו במסגרתה, בין השאר, בניסיון לפתח טכנולוגיות חדשות שייעלו את ההובלה האווירית של מטענים.

החברה הביטחונית, שבבעלות המדינה, תפתח בשבוע הבא הליך תחרותי שבסופו ייבחרו שלוש חברות סטארט-אפ שיפעלו לצד שלוש חברות, שכבר פועלות בחסות מעבדת החדשנות של חטיבת בדק מטוסים בחברה. בחברה אמרו ל"גלובס" כי עד כה עשרות חברות הגישו את מועמדותן, וההליך התחרותי יסתיים בעוד כשלושה חודשים.

במסגרת התחרות, התע"א תבחר בחברות שמובילות פיתוחים שנוגעים לליבת הפעילות שלה, בהם ליווי של מטען מוטס - בהתבסס על טכנולוגיות מתקדמות שבכוחן לאפשר ניטור ומעקב אחר המטען; טכנולוגיות שיסייעו לאוטומציה, לטעינה ופריקה יעילה יותר של מטענים ועוד. טכנולוגיות שיימצאו מתאימות ויבשילו יוטמעו בפעילותה השוטפת של התעשייה האווירית ובמוצריה העתידיים.

מצידה, התעשייה האווירית תעמיד לחברות שייבחרו את תשתיותיה הפיזיות, כמו מטוסי ניסוי ומעבדות מתקדמות, מנטורים ובעלי מומחיות בתחומים השונים כדי להאיץ את תהליכי הפיתוח בתכניות השונות. בנוסף, תע"א מתכוונת לסייע לאותן חברות גם בהליכים לקבלת רישיונות מתאימים מרשויות התעופה האזרחיות ברחבי העולם ובעיקר גישה ללקוחות בארץ ובחו"ל, שאיתם התע"א מקיימת ממילא קשרים עסקיים ומסחריים.

"אנחנו מחפשים את ההייטק"

מנהל החדשנות בחטיבת בדק הוא אסף טמיר ואת מעבדת החדשנות מנהלת צביה ברון. "במחזור הראשון בחרנו בחברות שמייעלות את הפעילות בכלל המפעלים של התע"א", אמרה ברון. "וכעת אנו מנסים למקד בין השאר את הבחירה בחברות שמעורבות בפיתוחים שיוכלו להשתלב בתחום הסבת המטוסים לתצורה של מטוסי מטען. מדובר בתחום צומח, על רקע התרחבות משמעותית של שינוע מטענים באוויר ובשנה האחרונה התע"א הסבה 80% מכלל מטוסי בואינג בעולם מתצורה של מטוסי נוסעים למטוסי מטען. חברות רבות מעדיפות לרכוש מטוסי מטען מוסבים במחיר של 20-30 מיליון דולר במקום מטוס מטען חדש שמחירו כ 100 מיליון דולר".

חברות הסטארט-אפ שיתחרו על כרטיס הכניסה למעבדת החדשנות של התע"א לא חייבות להיות כאלה שמקיימות פעילות בעלת אופי ביטחוני או תעופתי: "אנחנו מחפשים את ההייטק, ואת הטכנולוגיות שנבחר, כבר נתאים לצרכינו. בתעופה אנחנו כבר מבינים. היכולת של התע"א לקחת טכנולוגיה, לבדוק אותה במתקני החברה ולבחון את ההיתכנות שלה בראייה עסקית ולאחר מכן להסתובב איתה בקרב לקוחות תע"א ברחבי העולם - הוא הערך המוסף שאנחנו מציעים לאותם סטארט אפים", אומר טמיר.

לדברי יו"ר התע"א, הראל לוקר, "יש לנו עניין לצרף לשורותינו חברות כחול לבן שעוסקות בתחומי הליבה שלנו, ומהלך זה מהווה הזדמנות אדירה וצעד משמעותי עבור חברת ישראלית צעירות, שכן אנו מציעים להן ליהנות מפלטפורמה עתירת ידע וניסיון כמו התעשייה האווירית".

סמנכ"ל התע"א ומנהל חטיבת התעופה של החברה, יוסי מלמד משוכנע "שאין סיבה שטכנולוגיות מתקדמות כמו בג דאטה אנליטיקס, בינה מלאכותית, רובוטיקה, אוטומציה ועוד- שכבר מוטמעות בפעילויות אחרות בחברה- לא יוטמעו גם בעולם המטען והשילוח של מטענים. עולם המסחר הדיגיטלי מתקדם בצעדי ענק וזיהינו פער שנוצר בין יכולות המסחר המתקדמות לבין שיטות השילוח המסורתיות. אין סיבה שלא נזניק את התחום הזה קדימה".

בשיחה עם "גלובס" אמרו מנהלי תחום החדשנות בחטיבת בדק, ברון וטמיר כי אחת מחברות הסטארט-אפ שכבר שולבה במעבדת החדשנות השיגה פריצת דרך טכנולוגית במסגרתה פעילותה ובקרוב היא תקיים סבב מפגשים עם כ-20 לקוחות פוטנציאליים ברחבי העולם, רובם מאירופה.