נעמה סיקולר: "מה יהיה עם רמת השיח וחופש הביטוי?"

עורכת "גלובס" בוועידת הנדל"ן של "גלובס": "שר האוצר לא הגיע לכנס, בין היתר כי בכל אירוע מסוג זה מחכים לו מפגינים שלא מאפשרים לו לדבר; יותר ויותר אני שואלת את עצמי מה יהיה עם רמת השיח, עם הטון ועם חופש הביטוי; ל'גלובס' יש תפקיד חשוב במשימה הזו, אך לא נוכל לנצח לבד"

נעמה סיקולר, עורכת "גלובס" / צילום: שלומי יוסף
נעמה סיקולר, עורכת "גלובס" / צילום: שלומי יוסף

"לאור העובדה שאנחנו הולכים לבלות יום שלם בשיח על נדל"ן, הרשו לי לנצל את הבמה ואת הדקות הקרובות לנושא אחר שמטריד אותי מאוד באופן אישי - החשש שמא קצת השתגענו" -  כך אמרה היום (ד') נעמה סיקולר, עורכת "גלובס", בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס".

"אין בכוונתי להעליב איש כמובן, אלא לנסות להתבונן לכמה רגעים מבחוץ על אירועי השעה. למשל, על המתקפה האישית הבוטה, ולטעמי גם המסוכנת, שנפתחה שלשום נגד הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר.

"תנו לי לגלות לכם סוד - אני באופן אישי לא מסכימה עם כל הצעדים שסלינגר הובילה כמפקחת, אבל מכאן ועד השחתה טוטאלית של השיח ומתקפה אישית שלוחת רסן כנגד רגולטור - המרחק לדעתי רב.

"וזה לא המקום היחידי שבו אני חוששת שנחצה קו אדום. אני מודאגת כשאני קוראת ושומעת התבטאויות קשות נגד שופטי בית המשפט העליון, כשם שאני מתקשה לעכל את העובדה שחלקנו הפסיק לראות במהגרי העבודה בני אדם. ואתם יודעים מה? אני גם מודאגת כשאני מבינה ששר האוצר לא מגיע לכנס כלכלי חשוב, בין היתר כי בכל אירוע מן הסוג הזה מחכים לו מפגינים שלא מאפשרים לו לדבר.

"ושלא תבינו אותי לא נכון - אין לי שום בעיה עם הפגנות, להפך. אני גם לא מסכימה עם כל מה שכחלון עושה, ואני בוודאי לא חושבת שהוא חסין מפני ביקורת. אפשר לשאול שאלות קשות, אפשר לקרוא קריאות ביניים, אפשר לאתגר, ובעיקר אפשר לא להצביע לו. אבל חייבים להקשיב.

"יותר ויותר אני שואלת את עצמי מה יהיה עם רמת השיח, עם הטון ועם חופש הביטוי, גם כשהוא נוגד את דעתו של הצד שמנגד.

"אני חושבת של'גלובס' יש תפקיד חשוב במשימה הזו, אבל אני יודעת שלא נוכל לנצח לבד".

"ואחרי שאמרתי את כל זה", הוסיפה סיקולר, "אני חייבת להודות שיש גם רגעים אחרים. רק לפני שבוע חגגנו 70 למדינת ישראל, ולפני פחות משבוע דיברה מדינה שלמה על הנאום של מרים פרץ ודקלמה מסרים של אחדות. כשאני נזכרת ברגע הזה הלב שלי מתרחב, ואני מניחה שגם לרבים באולם הזה.

אלא שככל שחולף הזמן, הרגעים הללו נעשים קצרים ונדירים יותר. וזה טבעי, אנחנו חיים בהפרעת קשב מתמדת, שמטבעה נותנת יותר בולטות לזה שמרעיש, אבל זו לא גזירת גורל. תרשו לי לבקש מכם, לפחות תחת האכסניה הזו, עוד כמה רגעים של נחת.

"יושבים בקהל שרים ורגולטורים, ראשי ערים ויזמים, קבלנים ופעילים חברתיים ואנשים שמחזיקים אינטרסים שונים ביחס לסוגיות הבוערות שיידונו כאן. יעלו היום לדיון נושאים מעוררי מחלוקת, יופיעו כאן אנשים שהביזנס שלהם נפגע וכאלה שחוששים שהוא עוד ייפגע. יופיעו כאן דוברים ודוברות שיחשבו שהממשלה כשלה בתפקידה, ואחרים שרק מנסים לגלגל אליה את האחריות. לכולם יש מקום תחת האכסניה של 'גלובס', כאן, ביום הזה ובהמשך גם בעיתון.

"כל עוד נכבד, נקשיב, נקפיד על תרבות השיח ונסכים שזה ממש בסדר גם לא להסכים, אני בטוחה שהכנס הזה ירחיב את דעתנו ואולי, מי יודע, אולי אפילו נמצא כאן את הפתרון לבעיות הדיור במדינת ישראל".