סוער בתע"א: יו"ר ועדת הבחירות התפטר במפתיע

יוסי מנדלוביץ', יו"ר ועדת הבחירות, התפטר במפתיע שבוע בלבד לפני הבחירות לתפקיד יו"ר הוועד • ברקע: האשמות הדדיות בסביבת המועמדים מוטי פרץ ויאיר כץ על איומים כלפי עובדים בחברה • מנדלוביץ בשיחה עם "גלובס": "לא איימו עלי. התפטרתי בגלל עומס בעבודה"

יאיר כץ / צילום: יאיר כץ
יאיר כץ / צילום: יאיר כץ

שבוע לפני ש-15 אלף עובדי התעשייה האווירית יכריעו מי יהיה יו"ר הוועד החדש שלהם, התפטרות מפתיעה מסעירה את החברה הביטחונית הממשלתית: יוסי מנדלביץ',יו"ר ועדת הבחירות, הודיע על החלטתו להתפטר מהתפקיד. מדובר במהלך דרמטי שעורר גל שמועות והערכות על הסיבות שהובילו אותו לנקוט בצעד המפתיע. מי שיחליף את מנדלוביץ' בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות הוא גדעון גלינה, בכיר במרכז המחשבים של החברה.

שני המועמדים המרכזיים לתפקיד יו"ר ועד העובדים בתע"א הם יאיר כץ, בנו של שר העבודה והרווחה חיים כץ שעד 2015 כיהן בתפקיד זה במשך שנים ארוכות, ומוטי פרץ, חבר ועד ותיק בחברה.

במהלך הימים האחרונים מוטי פרץ דרש מההסתדרות הכללית לבטל את הליך הבחירות המתוכנן לשבוע הבא שבו יתבקשו עובדי החברה לבחור רק יו"ר ועד. פרץ דרש לקיים את הבחירות גם למועצת העובדים, ולערוך אותן באמצע יוני. ההסתדרות הכללית דחתה את הבקשה, ומינתה את סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אלי בן גרא, לתפקיד המשקיף מטעמה על ההליך.

בין כץ לבין פרץ ניכרת בשבועות האחרונים מתיחות רבה. זאת, בין השאר, על רקע טענות הדדיות מצד פעילים משני המחנות על איומים שמופנים כלפי עובדים, בניסיון לשבש את הגעתם לאספות ההסברה שנערכות מדי יום על ידי המועמדים. האספות נערכות במתקני החברה, במתחם המרכזי שלה, ליד נמל התעופה בן גוריון ובאתרים נוספים ברחבי הארץ.

בשיחה עם "גלובס", דחה מנדלביץ' את הטענות והערכות השונות אודות הסיבות שהובילו אותו להתפטר מהתפקיד, לרבות כאלה שמדברות על איומים שקיבל כביכול: "כבר בסוף השבוע שעבר ביקשתי להתפטר מתפקידי בשל עומס עבודה, שכן מדובר בתפקיד שמחייב אחריות רבה. אני מעדיף להתעלם מהדיווחים והשמועות מסביב למהלך זה. אף אחד לא איים עלי, וממילא איומים לא מבהילים אותי. אני משוכנע שהבחירות לראשות הוועד יהיו נקיות כמו כל מערכות הבחירות הקודמות שהיו בחברה", אמר.

מנדלביץ', שעובד באגף למשאבי אנוש בתע"א, אישר כי עוד טרם התפטרותו המפתיעה, הוא קיבל תלונות של מועמדים על ניסיונות להקשות על הגעת עובדים בחברה לאספות הסברה שמקיימים המועמדים לתפקיד יו"ר הוועד. הוא הוסיף ואמר כי "אין זה תפקידו של יו"ר ועדת הבחירות לבדוק תלונות אלה".

הבחירות לראשות הוועד בתע"א נערכות על רקע סיום כהונתו, בסוף החודש, של היו"ר אהוד נוף שפורש לגמלאות. נוף נעצר בעבר ונחקר במשטרה, כמו גם המועמד יאיר כץ, במסגרת פרשת השחיתות בחברה שנחקרה ביחידה להב 433 של המשטרה. עם גמר החקירה, המשטרה העבירה לפרקליטות המלצה להגיש נגדם כתבי אישום.

ועד התע"א נחשב לאחד הוועדים החזקים במשק ובמהלך השנים הארוכות שבהן כיהן בראשותו, חיים כץ ביסס והרחיב את כוחו הפוליטי בליכוד. יו"ר הוועד שייבחר בשבוע הבא יידרש, עד מהרה, לסוגיות בהולות שעומדות על הפרק ולהן השפעה רבה על יחסי העבודה בחברה הביטחונית. זאת, בין השאר על רקע המהלכים שמובילה הנהלת החברה לאיחוד החטיבות האזרחיות שלה לחטיבה אחת, מהלכים שיתכן שישפיעו על מצבת כוח האדם שלה.

בשנתיים האחרונות החברה נאלצה לבצע תכנית הבראה שבמסגרתה סיימו את תפקידם בה כ 800 עובדים. תכנית זו גובשה בשיתוף עם ההנהלה והוועד- על רקע מצבה הכספי של התעשייה האווירית.