מייסד גוגל סרגיי ברין: נדרשת חמלה בפיתוחים טכנולוגיים

הדברים נאמרו במסגרת מכתב מייסדים שמשחררת החברה למשקיעים • בעבר התחמק ברין משאלות בנושא אתיקה טכנולוגית, אולם בעקבות הביקורת הציבורית על ענקיות הטכנולוגיה נראה שהוא משנה אסטרטגיה

מייסד גוגל-סרגיי ברין/ צילום: בלומברג
מייסד גוגל-סרגיי ברין/ צילום: בלומברג

סרגיי ברין, המייסד השותף של גוגל, כתב על הצורך בזהירות, אחריות וחמלה בתעשיית הטכנולוגיה בזמן שההמצאות שלה הופכות להיות מוטמעות בחברה באופן עמוק ובלתי הפיך. הדברים נכתבו במסגרת מכתב המייסדים השנתי שמשחררת חברת האם של גוגל, אלפבית, אשר התפרסם באתר קשרי המשקיעים של החברה.

ברין כתב על ההמצאות בעלות ההשפעות מרחיקות הלכת בתחומי הבינה המלאכותית ועוצמת המחשוב בשנים האחרונות, "בכל חודש, יש אפליקציות וטכניקות חדשות ומהפכניות. במובן הזה, אנחנו ברנסנס טכנולוגי אמיתי". הוא הוסיף כי ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית מייצגת את "ההתפתחות המשמעותית ביותר בתחום המחשבים בתקופת חיי".

הוא סייג את הדברים בכך שציין כי "יש סוגיות לגיטימיות מאוד שמועלות עכשיו ברחבי העולם לגבי המשמעויות של ההתפתחויות האלה". הוא פירט חלק מהשאלות האלה, "איך ההתפתחויות האלה ישפיעו על תעסוקה בסקטורים שונים? איך נוכל להבין מה בינה מלאכותית עושה? האם בינה מלאכותית עשויה לתמרן אנשים? האם היא בטוחה?"

בעבר ברין התעלם פעמים רבות מחששות שעלו בציבור לגבי השפעות פוטנציאליות של טכנולוגיות חדשות, וכינה אותן "סיטואציות היפותטיות". כעת, בתקופה בה ענקיות הטכנולוגיה נמצאות תחת ביקורת ציבורית ובחינה גוברת בשל סוגיות הנוגעות לפרטיות, הפצת דיסאינפורמציה ואף בטיחות - אלפבית מפתחת מכוניות אוטונומיות, ובאחרונה מכונית אוטונומית של אובר דרסה הולכת רגל בזמן נסיעת מבחן, נראה שברין משנה את הטון של הצהרותיו.