נעילה שלילית בבורסה תל אביב; יום רע למניות הסלולר

לאחר נאום נתניהו אמש החלו מחירי הנפט לעלות ונגעו ב-69 דולר לחבית • פערים שליליים במניות הכבדות • טוגדר זינקה לקראת אישור עסקת יציקת פעילות הקנאביס לחברה

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה של תל-אביב נסגר היום (ג') בירידות, בצל ירידות השערים אמש בניו-יורק ופערי הארביטראז' השליליים במניות הכבדות. באסיה נרשמו עליות שערים.

 

אמש היה נראה לרגע שישראל מידרדרת למלחמה. פרסומים זרים על תקיפה ישראלית מאסיבית בסוריה, כמו גם כינוסים בהולים של הקבינט ששיאם במסיבת עיתונאים של נתניהו בנושא הגרעין האיראני, שזומנה לשעות צפיית השיא בטלוויזיה, שלחו את הבורסה אתמול לירידות שהלכו והתגברו. לקראת סיום המסחר נראה היה כי לא צפויה להיפתח מלחמה, אלא שנתניהו מנסה להשיג איזה רווח פוליטי לא ברור, והירידות התמתנו.

לאחר נאומו של נתניהו, גברו ההערכות כי ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין עם איראן מה ששלח את הנפט לעליות עד שסדר ברמה של 69 דולר לחבית.

בית ההשקעות מור פרסם היום את המלצותיו לתקופה הקרובה לאור המתיחות הביטחונית. "אנו מעריכים כי הנתונים הכלכליים בארה"ב נראים חיוביים, כאשר גם הביקוש לרכישת בתים מתגבר, מדד אמון הצרכנים עולה והירידה במספר דורשי העבודה ממשיכה. כלל הנתונים תומכים בהתגברות האינפלציה מה שכמובן תומך בהעלאת הריבית על ידי הפד. בהקשר הגלובלי, נציין כי תוכנית המכסים על יבוא פלדה ואלומיניום של טראמפ שאמורה להיכנס לתוקף ב-1 במאי נדחתה בחודש ל-1 ביוני על מנת להגיע להבנות עם יתר השותפות.

"לאור התנודתיות בשווקים והחשש מהסלמה ביטחונית אנו מעריכים שכדאי להקטין חשיפה מסוימת ברכיב מנייתי, לשלב אג"ח במח"מ קצר-בינוני ברמת סיכון נמוכה ולהגדיל את הרכיב הממשלתי על חשבון קונצרני. אנו מעדיפים משקל שווה בין האפיק הצמוד לשקלי עם נטייה קלה לצמוד ובאפיק המט"חי - בעיקר דולר בהיקף של עד 10% לאיזון התיק".

בנק לאומי  ממשיך במסע לבחירת יו"ר, והשם החם שהצטרף אמש למערכה היה שמו של יורם טורבוביץ', אדם מוערך מאוד בקהילה העסקית, שאם ייבחר, יסמן למשקיעים בשוק כי הבנק ממשיך בהתפתחות החיובית של השנים האחרונות.

 סלקום  ופרטנר  ירדו בחדות במסחר ברקע לכניסת אקספון 018 לשוק הסלולר. המחירים האגרסיביים של הרשת החדשה, שפועלת תחת המותג We4G, מעוררים את חששות המשקיעים מההשכלות השליליות על החברות בענף הסלולר, שסובלות מחוסר איזון כבר תקופה ארוכה. הירידות היום משלימות למניית סלקום ירידה דו-יומית של כ-10% ולפרטנר ירידה דו-יומית של כ-8%. על המסחר במניית בזק , ששולטת בפלאפון, משפיעות בתקופה זו בעיקר הידיעות הנוגעות לשינוי השליטה הצפוי בה והפרידה מחברת יורוקום של שאול אלוביץ.

ריכזה עניין מניית טוגדר . החברה, שהייתה עד לא מכבר שלד בורסאי, צפויה לאשר היום את יציקת פעילות הקנאביס של גלובוס הפרטית לתוכה, מה שיהפוך אותה לחברה ריאלית עם פעילות צומחת. המניה סבלה בימים האחרונים מפעילות ערה של ספקולנטים, שניסו ברגע האחרון לפני ההצבעה לגזור קופונים - פעילות לגיטימית אך מעוותת את המסחר. כך או אחרת, אם תאושר היום באסיפה הכללית של החברה יציקת פעילות הקנאביס לתוכה, הרי שהמשקיעים עשויים לפגוש חברה חדשה ולגיטימית בבורסה של תל-אביב.

חלל תקשורת  נסחרה בירידות לאחר פרסום המדינה כי בכוונתה לחתום על הסכם עם התעשייה האווירית על עסקה, במסגרתה תע"א תקים עבור המדינה לוויין תקשורת אזרחי שיתחרה בפעילות של חלל. כמובן שחלל, שנמצאת בימים האחרונים ברוד שואו לקראת גיוס כספים שישמשו לבניית לוויין תקשורת חדש, תיפגע מדבר כזה, אך חשוב יותר, לא ברור כיצד הממשלה מרשה לעצמה להקים פעילות אזרחית ולהתחרות בחברה פרטית.

גורמים המעורים בפרטי העסקה מסרו ל"גלובס" כי פערי המחירים ולוחות הזמנים שהציגה התעשייה האווירית לעומת החברה האמריקאית מגיעים אף ל-100 מיליון דולר. המשמעות של הדברים מוזרה, הממשלה כופה על חברה פרטית לשלם 100 מיליון דולר לחברה שידועה בפעילות הפוליטית שלה (שנחקרת חדשות לבקרים במשטרה) במפלגת השלטון. כך או אחרת, ההערכות הן כי חלל תגיע בסופו של דבר להסכם כזה או אחר עם הממשלה, גם במחיר שתיאלץ להתכופף בפני העסקנים במרכז המפלגה כדי לשמור על הלקוח המרכזי שלה - הממשלה.

לאומי שוקי הון פרסם היום המלצה לאלביט מערכות . "אלביט מערכות רשמה תשואה כוללת של כ-3%, מול תשואה של 5% שרשם מדד ת"א 125 ומול תשואה של 29% שרשם מדד של מובילות התעשייה בצפון אמריקה (BIDEFCNC). במונחי USD, המדד הניב תשואה עודפת של 24% ביחס למניית אלביט מערכות. נציין כי מניית אלביט הקדימה את המדד הצפון אמריקני.

"המכפילים בשוק תומכים בפוטנציאל עסקת תעש: התרחבות המכפילים החזויים בסקטור, לשנת 2018, אינה מצביעה בהכרח על דאונסייד, אלא על היות הסקטור במיד-סייקל. פוטנציאל הצמיחה בשנים הקרובות בהחלט מאפשר לאלביט לבצע את המיזוג עם תע"ש בקצב המאפיין אותה, תוך יצירת מרכזי פעילות ביוקנעם ובדרום וללא פגיעה משמעותית ברווח הנקי האבסולוטי, לצד שיפור הדרגתי ברווחיות התפעולית של תעש עד להטמעתה המלאה בשנים 2022-2023. העסקה מתבצעת במכפיל נמוך מ- 1 (להערכתנו קרוב ל-0.65X) למכירות של תעש מערכות. הרכישה סינרגטית לאלביט בתחומי הרקטות, התחמושת "החכמה" ומיגון רק"מ, ולצידה צבר שנושק ל-6 מיליארד שקל משנת 2019 ואילך. נתונים אלה בהחלט מאפשרים להניח רווח תפעולי NON GAAP של כ-11% בעוד 5 שנים. את שווי הסינרגיות קשה לתמחר, אבל הצמיחה היא תנאי חובה בעולם הדיפנז של היום".

בשורה תחתונה, כותבת האנליסטית אלה פריד, כי מלוא הפוטנציאל מהרכישות לא בא לידי ביטוי באומדן תחזית תזרים מזומנים, נוכח העובדה ששנת ההטמעה המלאה הוגדרה על ידי החברה כשנת 2023. "עם זאת, הסייקל בתעשיות הביטחון מתאפיין באריכות, והוצאות הארגון מחדש מתוזמנות היטב עם שנות השיא בתעשיית הדיפנס העולמית. להערכתנו, לאחר התכנסות המכפילים, המניה תנוע בשנה הקרובה עם הסקטור".