הדוח הרבעוני של אפל: טים קוק שוב ניצח את הספקנים

האייפון X לא יתפוס? תפס, ובגדול • השוק הסיני רווי? הכנסות אפל ממנו זינקו • המוצרים החדשים מדשדשים? הם דווקא צומחים • דוחות ענקית הטכנולוגיה לרבעון הראשון לא רק עמדו בציפיות, אלא גם הראו שאולי צריך לתת למנכ"ל קצת יותר קרדיט

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחד מענפי הספורט האהובים בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות הוא להספיד את אפל, שוב ושוב: לטעון שהאייפון כבר איבד מזוהרו; שאייפון X הוא מוצר מופרך, יקר (1,000 דולר!) ומעוצב מוזר; שהשוק הסיני שבו מתמקדת החברה כבר רווי; שהמוצרים החדשים (מעבר לשילוש הקדוש אייפון-אייפד-מק) הם סדרה של כשלונות; ושהמנכ"ל טים קוק הופך אותה לחברה אפרורית, כבדה וחסרת מעוף.

על חלק מההצהרות האלה אפשר להתווכח ברמה העקרונית, אבל ברמה הכספית - הצרכנים מצביעים בכיס, ולפי שעה הם מצביעים לטובת קוק. אפל  פרסמה אתמול (ג') את דוחותיה לרבעון הראשון של 2018, ומהם עולה כי למרות החששות מרבעון מאכזב, החברה עמדה בציפיות האנליסטים ואף עקפה אותן במעט. הכנסותיה בין ינואר למרץ עמדו על 61.1 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות, בתקופה שנחשבת מסורתית לחלשה מבחינת החברה. בתקופה המקבילה ב-2017 עמדו ההכנסות על 52.9 מיליארד דולר, עלייה של 16%.

הרווח הנקי המתואם למניה עמד על 2.73 דולר, מעט גבוה מהציפיות שעמדו על 2.69 דולר (או 2.67 דולר, לפי חלק מהמשאלים). במספרים אבסולוטיים עמד הרווח הנקי על 13.8 מיליארד דולר, עלייה של 30% לעומת 2017. תחזית ההכנסות של אפל לרבעון הבא נעה בין 51.5 מיליארד דולר ל-53.5 מיליארד, ואילו תחזית האנליסטים עמדה על 51.61. לא הצלחה דרמטית, לא דוח היסטורי. סתם עוד רבעון עם נתונים סולידיים וטובים של חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם.

פחות יחידות, יותר כסף

ברבעון הזה, יותר מאשר בקודמיו, ההישג של אפל  לא מובן מאליו. בימים שקדמו לפרסום הדו"ח איבדה המניה עשרות מיליארדי דולרים, על רקע החשש שהעלו ספקיות החומרה (ובהן ענקית השבבים TSMC) מפני האטה בביקוש לאייפון X. ביום פרסום הדוח עצמו דווקא נרשמו עליות במניה, שהצדיקו את עצמן.

מכירות האייפון ביחידות דווקא היו נמוכות מעט מתחזיות האנליסטים, כמו ברבעון הקודם: 52.2 מיליון מכשירים לעומת צפי ל-52.54 מיליון. אלא שנתון המפתח האמיתי כאן הוא 728 דולר. זה מחירו הממוצע של אייפון שנמכר ברבעון, זינוק לעומת 655 דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

אפל אינה מפרטת את חלוקת המכירות הפנימית בין הדגמים, אך נראה שמכירות האייפון X היו חזקות מעט מהצפוי, ודוחפות כלפי מעלה את ההכנסות - בבחינת פחות יחידות, יותר כסף. מספר האייפונים שנמכרו עלה ב-3% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ואילו ההכנסות מהם עלו ב-14%. בסך הכל הניבו האייפונים לאפל יותר מ-38 מיליארד דולר ברבעון, חלק הארי של הכנסותיה. בשיחת המשקיעים שאחרי פרסום הדוחות השווה קוק את האייפון X לקבוצה שזוכה בסופרבול: "אתה אולי רוצה שהיא תנצח בפער של עוד כמה נקודות, אבל עדיין מדובר בזוכת סופרבול".

המגמה הזאת מורגשת במיוחד בסין, שוק שעליו אפל מטילה את יהבה באופן משמעותי בשנים האחרונות. היא לא החברה היחידה שעשתה זאת, שלא לדבר על יצרניות מקומיות חזקות כמו וואווי ושיאומי, ועל כן התעורר חשש שהתלות בסין תפגע בסופו של דבר בחברה. אלא שאז קרה דבר מעניין: אף שמכירות האייפון הכוללות בסין דווקא ירדו ברבעון הזה, ההכנסות זינקו ב-21%. זה האזור שבו הכנסות אפל צמחו במהירות הרבה ביותר, פרט ליפן. הסיבה? הבידול של אייפון X, שגרם למעמד הבינוני-גבוה והגבוה בסין לפתוח את הארנק (או את הארנק האלקטרוני, שבסין אוהבים במיוחד).

רגע, מה עם ההומפוד?

התלות של אפל באייפון ברורה, אך הרבעון הזה ממשיך מגמה מעניינת מקודמו: אחרי שנים של דשדוש, האייפד מתאושש קלות. יותר מ-9 מיליון יחידות מהטאבלט נמכרו והניבו לאפל הכנסות של 4.1 מיליארד דולר, עליות של 2% ו-6% בהתאמה. בסוף החודש שעבר (27 במארס) הושק דגם אייפד חדש, המיועד במיוחד לתלמידי בתי ספר, אך לא ברור עד כמה הוא הספיק להשפיע על המכירות. יהיה מעניין לבחון את הקטגוריה הזאת ברבעון הבא. מספר מחשבי המק שנמכרו ירד ב-3%, ועמד על 4.07 מיליון, וההכנסות מהם נשארו ללא שינוי - 5.8 מיליארד דולר. אפל עשויה להשיק ברבעון הנוכחי דגם מוזל של מקבוק אייר 13 אינץ', שאולי יצליח להפיח רוח חיים בקטגוריה.

את העליות הגדולות ביותר בהכנסות רשמו בכלל שתי קטגוריות אחרות. הראשונה שבהן היא קטגוריית השירותים שהניבה הכנסות של יותר מ-9 מיליארד דולר, נסיקה של 31%. הקטגוריה הזאת כוללת הכנסות מאפליקציות, וכן משירותי תוכנה כמו אייטיונס, אפל מיוזיק ואפל פיי, שלפי קוק צומח בקצב מהיר במיוחד - מספר המשתמשים הפעילים הוכפל והעסקאות שולשו בתוך שנה, כשהשווקים שדוחפים את השירות למעלה הם סין ויפן. הוא צפוי להגיע בקרוב גם לנורבגיה, פולין ואוקראינה. מה עם ישראל? עדיין לא ברור.

הקטגוריה הצומחת ביותר של אפל ברבעון הזה נקראת "מוצרים נוספים": הם הכניסו כמעט 4 מיליארד דולר, ורשמו זינוק של 38% לעומת השנה שעברה. הדבר מעיד שלמגוון המוצרים של החברה יש פוטנציאל, אך השאלה האמיתית היא עד כמה הוא ימומש ברבעונים הבאים. למרבה הצער, אפל לא מפרטת כיצד מתחלקות ההכנסות בין המוצרים השונים בקטגוריה - אפל ווטש, אוזניות ביטס, והמעניין מכולם: הרמקול החכם הומפוד, שהושק בפברואר אחרי דחיות ועיכובים. ההומפוד נחשב למוצר שהגיע לשוק מאוחר מדי, אחרי שאמזון וגוגל כבר כבשו אותו, והאתגר העומד בפניו קשה במיוחד.

כל האופטימיות הזאת, וההערכה המחודשת שמגלים האנליסטים כלפי אפל וקוק (מאז אמש נרשמו כבר מספר הכאות על חטא), עשויות להתפוגג אם הרבעונים הבאים יהיו חלשים. לא חסרים דגלי אזהרה סביב החברה מקופרטינו, ולביקורות שמוטחות בה - ושבהן פתחתי - בהחלט יש בסיס. אלא שלפחות נכון לעכשיו, טים קוק יכול לחייך ולהגיד "אמרתי לכם".