תשואה שלילית של 12% לקרן טוליפ מתחילת השנה

הקרן איבדה 7% בחודש האחרון ו-12% מתחילת 2018 • ראשי הקרן: "במחצית השנה השנייה אשתקד החלפנו חלק גדול מנכסי הקרן, והמעבר היה לכיוון מניות השורה והשלישית; לצערנו זה פגע בתשואה" • "מרגישים בנוח עם הנכסים שלנו"

קרן טוליפ / צילום: אתר החברה
קרן טוליפ / צילום: אתר החברה

תשואות שליליות חריגות לקרן הגידור טוליפ קפיטל. ל"גלובס" נודע כי הקרן של ברוך ציבין ומיכאל (מיכה) מלכה, שני בכירים לשעבר בחברת הביטוח הראל, ושל משה גבאי, לשעבר מנהל השקעות בקבוצת מגדל, רשמה באפריל תשואה שלילית חריגה של 7% לערך. כך, בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2018 היא מציגה תשואה שלילית מצטברת של 12%. על רקע זאת מקיימים ראשי הקרן לאחרונה שורת פגישות עם משקיעים מהשוק המוסדי, במטרה להסביר את מה שקרה ואת מה שצפוי לקרן בעתיד, מתוך רצון למנוע גל פדיונות. כיום מנהלת הקרן נכסים בשווי של כ-260 מיליון שקל, לאחר שניהלה כ-380 מיליון שקל בסוף 2017 על פי דיווחים בעיתונות.

גורם בכיר בשוק ההון, שאינו מושקע ישירות בקרן, אומר כי להערכתו "התשואות הללו, שמתלוות לתשואות חלשות שרשמה טוליפ בשנת 2017, נובעות בעיקר מכך שהיא מתמקדת במניות היתר, מהשורה השנייה והשלישית בשוק, שהציגו ביצועים חלשים".

אותו גורם העריך גם, כי "למיטב ידיעתי זה יוצר פדיונות שמצריכים את הקרן למכור החזקות כדי לתת כסף למשקיעים, ומכיוון שהם מושקעים בחברות קטנות יחסית, זה יוצר להם מעין מלכודת נזילות".

מדד SME60, המאגד את החברות שאינן נכללות במדד ת"א 125, הציג תשואה שלילית של 9% מתחילת השנה הנוכחית, לאחר ירידה של 6% בשנת 2017 כולה.

"המעבר להחזקות משמעותיות ביתר פגע בתשואה"

בקרן טוליפ לא מסתתרים מאחורי העובדה שאינם ציבוריים או חייבים בגילוי פומבי, ונוהגים בפתיחות. היום (ב') הם אומרים ל"גלובס", כי "מדובר בקרן גמישה שמשקיעה במניות ערך ישראליות, ובמהלך מחצית השנה השנייה אשתקד החלטנו להחליף חלק גדול מהנכסים שהחזקנו בקרן, שהגיעו למכפילים שבעינינו היו כבר גבוהים, והתחלנו לרכוש נכסים במכפילים נמוכים. מטבע הדברים המעבר היה לכיוון מניות השורה והשלישית, שנסחרות במדדים הקטנים. לצערנו, מדד היתר ירד מאמצע השנה שעברה, והמעבר שלנו להחזקות יותר משמעותיות ביתר פגע בתשואה".

עם זאת, אומרים מנהלי הקרן, "יש גם את הצד של הנכסים, ובצד זה אנו מרגישים מאוד בטוחים בנכסים שיש לנו בקרן. מדובר במניות של חברות עם מאזנים חזקים ומכפילי רווח והון נמוכים, ומתוך הדוחות השנתיים אנו למדים שהחברות בפורטפוליו שלנו רובן בכיוון הנכון, עם דוחות טובים ואף טובים מאוד".

עוד הם אומרים היום, כי "להערכתנו עיוותים שקיימים במניות בחברות שהקרן מחזיקה לא יישארו לאורך זמן כפי שהם, וייסגרו, מה שיציף עבורנו ערך".

תשואה של 11.2% לשנה מאז ההקמה

קרן טוליפ הוקמה בסוף 2012, והחלה לפעול בתחילת ינואר 2013, והיא פועלת על פי אתר האינטרנט שלה באסטרטגיה אקטיבית של שורט-לונג על מניות. על פי דיווחים בעיתונות, הקרן סיימה את 2015 בתשואה נטו של 13%, וב-2016 רשמו מנהליה תשואה חיובית של כ-8.5% וב-2017 הקרן רשמה תשואה של 1.5% בלבד. עתה מתברר כי השנה הלא פשוטה שרשמה הקרן ב-2017 (שבה רשמו חלק ממתחרותיה תשואה דו-ספרתית), נמשכת עד כה ב-2018.

מתחילת פעילותה, טוענים גורמים מעורים, מציגה הקרן תשואות מצטברות של 76%, כולל הירידות האחרונות, כך שבכמעט חמש וחצי שנות פעילותה היא מציגה תשואה שנתית ממוצעת של מעל 11%.

על פי דיווחי אתר הבורסה, הקרן בעלת עניין בחברת או.אר.טי , שעוסקת בייצור ושיווק מערכות כירטוס וניהול אלקטרוניות לתחבורה ציבורית (שאשתקד רשמה אקזיט מרשים ממכירת חברת הדלקנים אורפק).

מניית או.אר.טי השילה מתחילת השנה כ-5%, וגורם בשוק התייחס אליה ואמר כי זוהי "חברה שמכרה את הפעילות שלה, יושבת היום רק על מזומנים ונסחרת בדיסקאונט גדול על הכסף בקופה".

חברה אחרת שטוליפ השקיעה בה והפכה לבעלת עניין היא אנליסט בית השקעות, שהשילה מערכה כ-21% מאז תחילת השנה. מדובר באחד מבתי ההשקעות הצומחים במשק.