הסכם שומה | בלעדי

צ'מפיון מוטורוס תשלם מס של 70 מ' ש' בגין "דיזלגייט"

יבואנית פולקסווגן תשלם 30 מיליון שקל פחות מהשומה המקורית שהוצאה לה בגין התקנת תוכנה המקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים בכלי הרכב • רשות המסים ויתרה לחברה על חלק מהקנסות והריביות, אך התעקשה על תשלום מלא של הקרן

פרשת "דיזלגייט" תעלה לצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל, כ-70 מיליון שקל שעליה לשלם לרשות המסים. זאת, במסגרת הסכם שומה שעתיד להיחתם בימים הקרובים בין החברה לרשות, שיביא לסיום המחלוקת על דרישת רשות המסים להפרשי מס ירוק שנובעים מפרשת "דיזלגייט" - כך נודע ל"גלובס".

ל"גלובס" נודע כי בתום כשנתיים של משא-ומתן בין צ'מפיון מוטורס לרשות המסים, הגיעו הצדדים להסכמה כי השומה בסך כ-100 מיליון שקל שהוציאה הרשות לחברה בעקבות הפרשי מס שהתגלו סביב פרשת "דיזלגייט" תיסגר בתשלום של כ-70 מיליון שקל.

הפשרה סוכמה ונוסחה אך טרם נחתמה סופית. לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", ההסכם אמור להיחתם בימים הקרובים מול מינהל המכס ברשות המסים.

הכינוי פרשת "דיזלגייט" דבק בשערורייה הבינלאומית של פולקסווגן שנגעה בזיוף מבחני זיהום אוויר על-ידי החברה. בספטמבר 2015 חשפה הרשות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) כי יצרנית הרכב פולקסווגן התקינה במחשביהן של מכוניות בעלות מנוע דיזל, תוכנה המקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים, כך שיעברו בהצלחה מבחני זיהום. הפרשה שזכתה מהר מאוד לכינוי "דיזלגייט", חרגה במהירות רבה מגבולות ארה"ב, בה דובר בכחצי מיליון רכבים, כאשר לפי החברה בכל העולם הותקנה התוכנה בכ-11 מיליון כלי רכב. במסגרת הבדיקות שערכה פולקסווגן בעקבות פרשת 'דיזלגייט', התגלה כי החברה העריכה לא נכון את רמת פליטת הפחמן הדו-חמצני ונתוני צריכת הדלק של מאות אלפי כלי רכב שנמכרו באירופה וכן ברחבי העולם.

זמן קצר לאחר שהפרשה התפוצצה, הודיעה צ'מפיון מוטורס, יבואנית רכבי פולקסווגן לישראל, כי בכבישי ישראל נוסעות כ-11 אלף מכוניות מזהמות. ההודעה הדליקה נורה אדומה לא רק בקרב בעלי כלי הרכב המזהמים, אלא גם בשות המסים, שפתחה בחקירת החברה. זאת, על רקע הטבות מס שקיבלה החברה במסגרת "המיסוי הירוק". בתום חקירה מהירה הוציאה הרשות לצ'מפיון מוטורוס שומת מס בהיקף כ-100 מיליון שקל, המורכבת מ-64 מיליון שקל על הקרן (שווי הטבות המס במסגרת המיסוי הירוק) ו-35 מיליון שקל בגין קנסות ריבית והצמדה.

ל"גלובס" נודע כי בשנתיים האחרונות התקיימו דיוני שומה ממושכים בין הצדדים, כאשר בתחילת הדרך הציעה צ'מפיון מוטורס למינהל המכס תשלום בהיקף של כ-30 מיליון שקל על-מנת לסגור את שומת המס. אולם, ברשות דחו את כל ההצעות שהיו רחוקות מהסכומים שנגרעו מקופת המדינה, לטענתם. הפשרה שהושגה משקפת ויתור של הרשות על חלק מהקנסות והריביות שהוטלו על החברה, אך היא לא הייתה מוכנה לוותר על סכום הקרן שנדרש בשומה.

עוד נודע כי סכום הפשרה יקוזז מערבות בסך 100 מיליון שקל שהפקידה החברה בידי רשות המסים בתחילת החקירה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל חובת סודיות אנו מנועים מלהגיב". מצ'מפיון מוטורס לא נמסרה תגובה.

הטבות המס במסגרת "המיסוי הירוק"

המחלוקת סביב רשות המסים לצ'מפיון סבבה סביב הטבות מס שקיבלה החברה במסגרת רפורמת "המיסוי הירוק" - וליתר דיוק: הפער בין המס ששילמה החברה למדינה לבין המס שהייתה אמורה לשלם, לאחר שהתברר כי לא עמדה בתנאים לקבלת הטבות מס במסגרת "המיסוי הירוק".

הרפורמה במס הקנייה, המכונה "מיסוי ירוק" נכנסה לתוקפה באוגוסט 2009 במסגרת הרפורמה, כל כלי הרכב במשקל עד 3.5 טון המיובאים לישראל - הרכבים העממיים - סווגו ל-15 דרגות זיהום - קבוצות זיהום "ירוקות". השיוך לקבוצת זיהום ספציפית נקבע בהתאם לנוסחה מורכבת. שיעור המס הבסיסי נקבע על 83% (גבוה ממס הקניה הרגיל), ובמקביל ניתן זיכוי בסכום הולך ועולה, ככל שמדובר ברכב בעל דרגת זיהום.

בעקבות הרפורמה, בשילוב עם רפורמות נוספות בתחום הרכב (זיכוי למערכות בטיחות, "מס יוקרה" על רכב שמחירו מעל 300 אלף שקל), שיעור המס האפקטיבי על רכב נע כיום בטווח רחב שבין כ-10% ואף פחות (לרכב חשמלי עם אבזור בטיחותי) ועד למעלה מ-100% על רכב יוקרה עם מנוע מסורתי ומזהם. כלי רכב בעלי הנעה היברידית או חשמלית יכולים לקבל זיכוי רק בעבור מערכות בטיחות ולא בעבור דרגת זיהום (זיכוי זה מוחלף בשיעור מס מופחת). כמו-כן, על רכב בעל הנעה היברידית או חשמלית לא חל מס "יוקרה", משום שבעת הטלת המס יוקר הרכב נבע מעצם קיומה של טכנולוגית הנעה חלופית.

ברשות המסים מדווחים לאורך השנים כי כתוצאה מהרפורמה השתנה הרכב היבוא השתנה לטובת כלי רכב בעלי דרגות זיהום נמוכות, וצמצום משמעותי ביבוא של כלי רכב בעלי דרגת זיהום גבוהה. לפי דוחות הרשות, לאחרונה הם רואים שינוי גם במה שהיה בעבר "מעוז" של ג'יפים ורכבי יוקרה בעלי מנועים עוצמתיים ומזהמים - יבוא אישי, בו תופסים רכבי פלאג-אין משקל הולך וגדל, שאף הם מהווים רכבי יוקרה, אך הביצועים הסביבתיים שלהם מרשימים.

מעת לעת מתפרסמים עדכונים בנוסחת החישוב של ציון ירוק. נכון להיום, נעשו שלושה עדכונים של נוסחת החישוב של "ציון ירוק", כאשר העדכון האחרון נעשה בינואר 2017 והבא מתוכנן לינואר 2019.