רבני ערים נעדרים מהארץ לתקופות ארוכות והנושא אינו מפוקח

22 מכלל 95 רבני הערים נמצאו מרבים בנסיעות לחו"ל בתקופת הביקורת • לפי דוח מבקר המדינה, קשה להגדיר נסיעות אלה כנסיעה בתפקיד או כחלק מעבודתם וממשימותיהם של הרבנים

הרבנות הראשית תל אביב יפו / צילום: תמר מצפי
הרבנות הראשית תל אביב יפו / צילום: תמר מצפי

אחד מפרקי דוח מבקר המדינה מתייחס להיעדרויות לא מדווחות של רבני ערים לצורכי נסיעות לחו"ל. הרבנים נסעו לחו"ל בין השאר למטרות אלה: הקמת ישיבה וטיפול בתחזוקתה; גיוס תרומות למוסדות חינוך ומוסדות דת שהם מעורבים בהנהלתם ובקידומם - בין אם אלה פועלים לרווחת בני עירם אם לאו; הפצת תורה בתפוצות ישראל; השתתפות באירועים משפחתיים וקהילתיים ובכנסי רבנים; טיפוח הקשר של מדינות אחרות עם ישראל והאדרת שמה; עבודה במסגרת תפקידים אחרים שלהם; טיפוח הקשר עם "שלוחים" של חסידות חב"ד; לשמש בדין בבית דין רבני של חב"ד; תפילות באומן שבאוקראינה; העברת קורסים בחופה וקידושין לשלוחי חב"ד; וייעוץ בענייני כשרות. 

● לכל הכתבות על דוח מבקר המדינה 2018

הדוח מעיר כי קשה להגדיר נסיעות אלה כנסיעה בתפקיד או כחלק מעבודתם וממשימותיהם של הרבנים. מממצאי הביקורת בולט חלל רגולטיבי - היעדר כללים המסדירים את נסיעות הרבנים לחו"ל במסגרת תפקידם, לרבות מטרותיהן המאושרות, מתכונת הדיווח עליהן ומימונן.

על פי הדוח 22 מכלל 95 רבני הערים נמצאו מרבים בנסיעות לחו"ל בתקופת הביקורת. חלקם שהו בחו"ל תקופות ארוכות מאוד, עד כדי מאות ימים, בנסיעות שלרבות מהן לא הייתה זיקה לצורכי תושבי העיר. שמונה מ-22 הרבנים מרבי הנסיעות נסעו בתדירות גבוהה במיוחד - בארבע וחצי השנים האחרונות נסעו עשרות פעמים לחו"ל, אחד מהם נסע 87 פעם; ותשעה מהם שהו בתקופה זו בחו"ל יותר מ-26 יום בשנה בממוצע - המכסה השנתית של ימי החופשה המוקצים לרבנים.

רבני ערים אחדים כופרים בחובתם המנהלית לדווח על היעדרותם מעבודה, בהתבסס על עמדה שלפיה לרב בישראל אין חופשה והוא משועבד לציבור בכל ימות השנה וזמין 24 שעות ביממה, גם בימי היעדרותו ממשרדי הרבנות או מהעיר.