הקץ לחאפרים: נחתמו תקנות שיסדירו פעילות השיפוצניקים

התקנות החדשות קובעות כי קבלן שיפוצים בעבודות בהיקף 45 אלף עד 350 אלף שקל יוכל להירשם ברשם הקבלנים ולקבל רישיון • יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב: "עד היום הסתננו אלפי חאפרים לתחום; מעתה הציבור יוכל לדרוש מקבלן השיפוצים רישיון"

השר גלנט חותם על התקנות החדשות של התאחדות קבלני השיפוצים / צילום: up studio
השר גלנט חותם על התקנות החדשות של התאחדות קבלני השיפוצים / צילום: up studio

אחרי שנים של דיונים והבטחות, ו-4 שנים מאז אושר המהלך רשמית, נחתמו היום (ג') התקנות שיוכלו להסדיר את ענף קבלני השיפוצים. שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל') יואב גלנט, חתם הבוקר על התיקון לתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (סיווג קבלנים רשומים) (תיקון), התשע"ח-2018. תיקון זה יאפשר ללמעלה מעשרת אלפים קבלני שיפוצים להירשם בפנקס הקבלנים, ורשם הקבלנים יפנה את המועמדים המתאימים למבחנים מקצועיים כדי לקבל רישיון.

נסביר כי בהתאם לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969, מי שאינו רשום בפנקס הקבלנים אינו רשאי לבצע עבודות בהיקף העולה על 45 אלף שקל. אולם, קבלן שיפוצים שרצה להירשם ולקבל רישיון נתקל בבעיה, כי החוק התנה את הרישום בכך שקבלן השיפוצים יבצע עבודות בהיקף של 1.5 מיליון שקל ומעלה. מדרג הביניים של מתחת ל-1.5 מיליון שקל לא הוסדר. כעת, התקנות החדשות קובעות כי קבלן שיפוצים בעבודות בהיקף 45 אלף שקל ועד 350 אלף שקל יוכל להירשם ברשם הקבלנים ולקבל רישיון.

עד היום, פחות מ-10% מקבלני השיפוצים יכלו להירשם בפנקס הקבלנים, להחזיק ברישיון ולעסוק בעבודות שיפוצים בגלל המגבלה האמורה. זו גם הסיבה שרבים מקבלני השיפוצים עבדו ללא רישיון. לאחר חתימת התקנות כעת, בהתאחדות קבלני השיפוצים ובמשרד הבינוי והשיכון מדגישים כי קבלן ללא רישיון יעבור על החוק, וכי על כל בעל בית או דירה שמזמין קבלן שיפוצים לבדוק האם בעל המקצוע מחזיק ברישיון.

המשמעות הנגזרת מחתימת התקנות היא שחלק ניכר מקבלני השיפוצים שמעמדם לא הוסדר עד כה ייבחנו כעת על-ידי הוועדה המייעצת ורשם הקבלנים, שיבדקו את ניסיונו והכשרתו של קבלן השיפוצים. הרשם גם רשאי להפנות את המבקש לבחינות מקצועיות בנושאים שונים, כגון בטיחות בעבודה, קריאת תוכניות, ארגון אתר וכדומה.

במקביל, הוסכם לאחרונה כי משרד הבינוי והשיכון והתאחדות קבלני השיפוצים יקדמו תוכנית להכשרת קבלני שיפוצים, שתכלול הקניית יכולות מקצועיות ותכנים מתחום הבטיחות בעבודה. ההתאחדות תסייע לקבלנים להגיש את בקשותיהם לרישום בפנקס הקבלנים באמצעות קורסי הכנה מקצועיים. משרד הבינוי והשיכון סיכם עם התאחדות קבלני השיפוצים כי עם הצגת תוכנית הקורסים המפורטת, המשרד יקבע את היקף ואופן השתתפותו.

"חתמנו הבוקר על תקנה חדשה שתאפשר לאלפי קבלני שיפוצים להירשם בפנקס הקבלנים ולעשות את עבודתם עם כל האישורים הדרושים", אמר היום שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל') יואב גלנט, בטקס החתימה. "כפועל יוצא, רשם הקבלנים יוכל לבחון את מידת התאמתם של כעשרת אלפים קבלני שיפוצים ולבדוק האם יש להם את הידע והניסיון הדרושים, הן מבחינה מקצועית והן בהיבטי הבטיחות בעבודה".

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מסר: "אנו מברכים את משרד הבינוי והשיכון על המהלך המשמעותי כל-כך להסדרת ענף השיפוצים. במשך שנים התדפקנו על דלתות הקברניטים, בניסיון להסביר את חשיבות שינוי התקנות, וכעת שר הבינוי הרים הכפפה במטרה לקדם ולייעל את ענף הבנייה בישראל לטובת הקבלנים והאזרחים.

"עד היום הסתננו אלפי 'חאפרים' לתחום. מעתה הציבור צריך להבין שהוא יכול לדרוש מקבלן שיפוצים רישיון, שיעיד שיש לו את הידע המקצועי והוותק לקיים עבודות כנדרש. אנו נמשיך ונסייע לקבלני השיפוצים בתהליך קבלת הרישיון ונפתח קורסים עיוניים ומעשיים, שיקדמו את הרמה המקצועית של הענף".