המדינה מזניחה את האוכלוסייה הענייה ביותר בישראל

שיתוף הפעולה של שירות התעסוקה, הביטוח הלאומי ומשרד העבודה והרווחה אינו מספק • לפחות 81% ממקבלי הבטחת ההכנסה ב-2016 לא קיבלו אף כלי תעסוקתי בשנים 2016-2014

תוכנית "מעגלי תעסוקה" של שירות התעסוקה החלה לפעול ב-2014 במטרה לקדם את השתלבותם בעבודה של תובעי גמלת הבטחת הכנסה, גמלה שמיועדת לספק רשת ביטחון אחרונה למשפחות במצוקה כלכלית, שאינן מסוגלות להבטיח את קיומן בכוחות עצמן, אם מכיוון שהכנסתה נמוכה ואם בגלל היעדר הכנסה בכלל. 

● לכל הכתבות על דוח מבקר המדינה 2018

התוכנית נחשבת להצלחה, מכיוון שצימצמה את אוכלוסיית תובעי הבטחת הכנסה, ובשירות התעסוקה נוהגים להתגאות בה. עם זאת, מבקר המדינה מציג תמונת מצב די עגומה ביחס לטיפול באוכלוסיית מקבלי הבטחת הכנסה בהקשר של שילובם בשוק העבודה, דבר שעשוי להוציא אותם מעוני וכן למנוע העברה בין דורית של המצוקה הכלכלית. מי שאחראים לנסות לשלב אותם בשוק העבודה הם שירות התעסוקה, הביטוח הלאומי  ומשרד העבודה והרווחה, ובדוח צוין כי שיתוף-הפעולה בין הגופים הללו אינו מספק.

מספר מקבלי הבטחת הכנסה ב-2016 עמד על כ-91 אלף משפחות בממוצע בחודש (כ-162 אלף אנשים). לפי נתונים שהוצגו בדוח המבקר, לפחות 81% ממקבלי הבטחת ההכנסה ב-2016 לא קיבלו אף כלי תעסוקתי בשנים 2016-2014. בשנה שעברה, למשל, טופלו 21 אלף איש בלבד במסגרת "מעגלי תעסוקה". רובם הם תובעי הבטחת הכנסה חדשה, ולא כאלו שכבר מקבלים גמלה זמן מה.

ב-2016 הייתה ההוצאה על הגמלה כ-2.3 מיליארד שקל. גובה הגמלה משתנה בהתאם לגיל, להכנסות ולהרכב המשפחה, אך היא נמוכה במידה ניכרת מקו העוני. כך למשל, הגמלה לזוג שאינו עובד, עד גיל 55, עם שני ילדים או יותר בשנת 2016 הייתה 2,897 שקל לכל המשפחה, וקו העוני למשפחה זו היה 8,345 שקל. חלק ממקבלי הבטחת הכנסה זכאים גם להטבות נלוות כמו הנחות במוסדות שונים וסיוע בדיור. על תובע הגמלה לעמוד ב"מבחן ההכנסות" שעורך המוסד לביטוח לאומי.

מבקר המדינה מותח ביקורת על כך שלא נעשה מאמץ לשפר את המצב הכלכלי של האוכלוסייה הנזקקת: לפי הערכות של ביטוח לאומי, לפחות כ-80 אלף משפחות היו זכאיות לכאורה לגמלה ולא מיצו את זכותם, אך עדיין לא גובשה תוכנית לטיפול בסוגיה. 

משירות התעסוקה נמסר כי "שמחנו לראות כי מבקר המדינה בחר לציין לחיוב את פעילות שירות התעסוקה בשנים האחרונות לקידום מקבלי גמלת הבטחת הכנסה. פעולות ותכניות שירות התעסוקה בתחום זה הביאו לירידה חסרת תקדים של 40% במספר תובעי הבטחת הכנסה החייבים במבחן תעסוקה. יש לברך על כך שהמבקר בחר לבחון את הטיפול במקבלי גמלת הבטחת הכנסה, תחום חשוב, המערב מספר גורמים ממשלתיים ואשר לרוב אינו נמצא במוקד הדיון הציבורי. עיקר המלצות המבקר הן להרחיב בצורה ניכרת את היקף הפעולות אותן מבצע כיום שירות התעסוקה. אנו מקווים כי דוח זה יסייע ברתימת הגופים השונים לקידום משימה חשובה זו".